Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Magnolia
          Marga
          Inlägg 25-04-2007, 23:42
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem nr: 9 979

Är det förresten någon som har ett tips på en magnolia som trivs i Stockholmstrakten zon 3 (tror jag) ej blir högre än 2-3 met. trivs med endast eftermiddagssol? Jag vet att det är knepigt med magnolia, hoppas det finns någon som har erfarenhet .
          Hälsningar till alla Marga

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 3)
          marigt
          Inlägg 26-04-2007, 06:25
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 226
          Medlem nr: 2 382

Är det knepigt med magnolia??? På vilket sätt?

Jag bor mitt i landet zon 3, har precis köpt en magnolia (prakt) för jag ville fylla ut ett "hörn"
          Trodde de var lätta, men har iof inte läst på utan tyckte jag ville ha något lite högre och matcha färgen mot det gråblå huset som står en bit bakom. Hörnet är nytt och är en trekants-jordplätt som står nedanför solaltan, därav att jag ville ha nåt lite högre, så att jag kan se det när vi sitter ute.

Jag har väl hört att de kan bli aaaaniingen högre än vad jag trodde. Läste 2-3 meter på mitt exemplar, hörde efteråt att de kan bli högre och väldigt breda, men hörde inte hur fort de växer till sig, Jag kanske kan flytta den om ett par år om den breder ut sig väldigt.
          Den står i skyddat läge men det beror på från vilket håll vinden kommer , men som det brukar vara står den skyddat.

Citera
          emmapemma
          Inlägg 26-04-2007, 12:33
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 443
          Medlem nr: 6 354

Jag har en Leonard Messel i Stockholmstrakten, som får eftermiddagssol. Jag planterade den förra våren, och nu blommar den med tiotalet blommor, och ca det dubbla antalet är på väg.

Leonard Messel ska bli ett litet träd, ca 3 meter.

Du kan se en sådan på Zetas, den blommar förmodligen nu också. Där har de även några andra varianter (plus ett stort sortiment till försäljning). Min planta köpte jag där (ganska spontant, för plantan var stor och kraftig, men kostade bara runt 300... inte kunde jag motstå det whistling.gif )

/Emma

Citera
          Marga
          Inlägg 26-04-2007, 23:11
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem nr: 9 979

Tack till "marigt" och "emmapemma" för era svar. Jag TROR att jag skulle vilja ha en magnoliabuske ganska hög om jag nu kan hitta någon. Jag kommer definitivt att titta på Zetas då jag &så bor i Sthlms.utkant närmare bestämt Nacka. Marga

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 13:59

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon