Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Fuktig men ej blöt, Hur gör man?
          Cassiopeia
          Inlägg 28-04-2007, 08:42
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 354
          Medlem nr: 3 710

På många växter står det att de ska hållas jämnt fuktiga, men ej blöta. Men hur åstadkommer man det? Om man vattnar blir ju jorden blöt liksom. Jag har lärt mig att man inte ska vattna bara lite för då stannar fukten i det övre jordlagret och rötterna börjar växa uppåt... jag har fått lära mig att man ska vattna tills det kommer ut på fatet/ i ytterkrukan.
          Jag lyckas aldrig med växter som ska hållas jämnt fuktiga, det går bara inte. Nu senast hade jag död på en hemtrevnad... sad.gif

--------------------
          Bor i lägenhet med balkong och har ett litet torp där det finns oändligt mycket att göra!

Min trädgårdsblogg.
          Min bilddagbok!

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 2)
          Sailor Pluto
          Inlägg 28-04-2007, 11:31
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 982
          Medlem nr: 8 942

Min erfarenhet av hemtrevnad är att de är extremt törstiga. Vattna på fatet varje dag och låt den suga i sej det den behöver så ska du se att det går bra smile.gif .
          Jag brukar gå runt och peta i krukorna. Är det torrt ca 1,5 cm ner vattnar jag lite, antingen på fatet eller uppifrån. Ibland gör jag som du skriver och ser till att det rinner ut en skvätt på fatet innan jag slutar. Gör förstås lite olika beroende på vilka blommor det är smile.gif . Det bästa är att hålla koll på de krukväxter som man är "dålig" på, eller inte van vid för att lära sej deras vanor. Då brukar man kunna få till en bra rutin och lyckas med det mesta smile.gif . Om jag visste namnet på de som inte har trivts så skulle jag kunna ge mer råd, så du får gärna lägga till det.

--------------------

Stolt HBT-kompis
          Angelica i zon 4-5, sambo med en karl och ett halvt zoo

Citera
          Bessie
          Inlägg 28-04-2007, 19:26
          Länk hit: #3

Gäster

Självvattnande kruka så växterna får suga upp det de själva behöver? En bra investering för mig var fuktighetsmätaren i Bröderna Nelsons sortiment, då slapp jag gissa hur rötterna längst nere i botten har det. Fuktighetsmätaren lyckades ändå inte rädda rumsasken och bergpalmen, så det är ingen patentlösning...

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 06:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon