|
Aldrig mer ..., jag köper färdiga köttbullar. |
|
|
|
28-04-2007, 09:23
|

Medlem
Antal inlägg: 3 999
Medlem nr: 4 203

|
Läste i tidningen hur tex Mamma scans köttbullar tillverkas  Ej för övrigt användbart slaktavfall, senor mm mals ner och blandas med potatismjöl,vatten och kryddor. Skärs i små korvar som åker ned i ett kokande bad som består av talg (sån't som talgbollar görs av) Sedan ångas de och förpackas och säljs till oss konsumenter som praktiskt taget hemgjorda  Usch och fy, aldrig mer ....
|
|
|
|
|
 |
Svar
(1 - 18)
|
28-04-2007, 09:29
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
Men det är ju ungefär samma sätt som man gör korv på, det var väl inget nytt ändå?
Fast visst var det en obehaglig upptäckt att göra, det är därför jag bara äter skinka och kalkon från delikatessdisken (inte något av det där pressade skräpet) och jag unviker halv- och helfabrikat så långt det går. Man vet ju aldrig vad de gömt i maten, allt i profitens namn.
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
28-04-2007, 09:41
|
Medlem
Antal inlägg: 8 016
Medlem nr: 3 244

|
Enda färdiga köttbullar jag köper är Felix små delikatessköttbullar, förstår varför det känns som det är gummisnoddar i mamma scans när jag läser det du skriver
--------------------
|
|
|
|
|
28-04-2007, 09:43
|

Medlem

|
Jamen korven kokar de väl inte i talg  den är ju instoppad i skinn fast innehållet kan ju iofs vara vad som helst  Köper mest wienerkorv, som jag inbillar mig består av mera "rent" kött ....
|
|
|
|
|
28-04-2007, 09:46
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
Det är innehållet jag oroar mig för, det kan ju vara malda mular och allt möjligt
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
28-04-2007, 10:03
|
Medlem
Antal inlägg: 418
Medlem nr: 2 351

|
Har ni inte läst "Min amerikanska hustru" av Ruth L. Ozeki? Där får man veta hur det går till i köttindustrin visserligen i USA men det de gör där brukar komma hit också. Det är nästan så att man vill bli vegeterian.
--------------------
zon3-4
|
|
|
|
|
28-04-2007, 11:39
|

Medlem

|
Vofför inte de då ?
|
|
|
|
|
28-04-2007, 13:23
|

Medlem
Antal inlägg: 3 539
Medlem nr: 36

|
--------------------
Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter. Danny Kaye (1913-1987) Mitt andra liv.
|
|
|
|
|
28-04-2007, 13:55
|
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34

|
CITAT (LadyG @ 28-04-2007, 09:46)  Det är innehållet jag oroar mig för, det kan ju vara malda mular och allt möjligt  Undrar vad det är för del på att äta mular?????
|
|
|
|
|
28-04-2007, 14:54
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
Att äta korv är effektivt användande av kött, för där är allehanda slamsor från djur nermalda, slamsor som annars skulle gått till spillo. Köttfärs är _något_ bättre, men inte alltid så mycket. Bäst köttfärs får man oftast om det mals i butik. Kortare hållbarhet får man också, menmen.
Angående färdigköttbullar så är Mamma Scans inte alls alls alls lika goda som de var förut, de har "förbättrat" receptet. Pöh. Enda färdigköttbullarna som går att äta är Konsum Värmlands, de är goda även kalla. Tidigare var Konsums Signum rätt ok också, innan de bytte fabrik. Djupfrysta köttbullar från diverse fabrikanter har jag tröttnat på, de har också tappat i kvalitet. Eller så har mina smaklökar blivit snobbigare.
Käkade lite ekologiskt godis för en stund sedan. Innehöll gelatin från kokta svinkadaver. Mums.
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
28-04-2007, 15:50
|

Medlem

|
CITAT (Pirum @ 28-04-2007, 15:54)  Att äta korv är effektivt användande av kött, för där är allehanda slamsor från djur nermalda, slamsor som annars skulle gått till spillo. Köttfärs är _något_ bättre, men inte alltid så mycket. Bäst köttfärs får man oftast om det mals i butik. Kortare hållbarhet får man också, menmen.
Angående färdigköttbullar så är Mamma Scans inte alls alls alls lika goda som de var förut, de har "förbättrat" receptet. Pöh. Enda färdigköttbullarna som går att äta är Konsum Värmlands, de är goda även kalla. Tidigare var Konsums Signum rätt ok också, innan de bytte fabrik. Djupfrysta köttbullar från diverse fabrikanter har jag tröttnat på, de har också tappat i kvalitet. Eller så har mina smaklökar blivit snobbigare.
Käkade lite ekologiskt godis för en stund sedan. Innehöll gelatin från kokta svinkadaver. Mums. Låter mumsigt  Men tror inte att innehållet i köttbullar och korv skiljer sig så värst, utan det är kryddningen som gör att det det smakar mer eller mindre bra
|
|
|
|
Bessie
|
28-04-2007, 19:17
|
Gäster

|
Järnkanslern Otto von Bismarck sa på sin tid (och han var ju gammal redan vid första världskrigets början) att den som vill bevara sin respekt för korv och lagar helst ska undvika att se på när de tillverkas. Så det är inget nytt fenomen.
Nu är jag visserligen vegetarian (fast den där sortens dåliga vegetarian som KAN tänka sig att äta kött en eller två gånger om året, om det är synnerligen motiverat) så jag känner mig som en liten farisé när jag har synpunkter på köttindustrin. Men jag tycker i alla fall att det är mer etiskt att hela djuret används om man en gång ska döda det (och det är inget äckligt eller oätligt med talg i sig, britterna lägger det i sin julpudding och i sina pajer och puddingar, och McDonalds friterade potatis i det tills folk beörjade oroa sig för sitt kolesterol) än att saker slängs bort. Kor och grisar består tyvärr inte bara av rostbiff, revbensspjäll och fläskkotletter. Talg, mular och senor har större existensberättigande i charkprodukter än vetemjöl, mjölkpulver, konsistensgivare och färgämnen.
|
|
|
|
|
28-04-2007, 20:25
|

Medlem
Antal inlägg: 3 397
Medlem nr: 2 483

|
Jag har faktiskt svårt att förstå varför talg t.ex skulle vara äckligt...det är ju bara fett..likaväl som att det finns ister i grisar..och folk käkar väl isterband och klenäter och flottyrringar utan att tycka det är konstigt.. Och jag tror inte att man äter mular...tror att hela huvudet kasseras eftersom det betraktas som riskavfall (BSE)..och man äter liksom inget som varit utanpå kossan.. Att man mal ner senor är ju inget konstigt..bara man har en tillräckligt bra kvarn så det inte bli hårda bitar så är ju det inte värre än hinnor och sånt som ändå finns i och på kött...och "slamsor" är ju bara bitar av köttet som inte går att göra nåt annat vettigt av..och alltihopa är helt naturligt..
--------------------
|
|
|
|
|
29-04-2007, 09:05
|
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34

|
CITAT (Tesa @ 28-04-2007, 20:25)  Jag har faktiskt svårt att förstå varför talg t.ex skulle vara äckligt...det är ju bara fett..likaväl som att det finns ister i grisar..och folk käkar väl isterband och klenäter och flottyrringar utan att tycka det är konstigt.. Och jag tror inte att man äter mular...tror att hela huvudet kasseras eftersom det betraktas som riskavfall (BSE)..och man äter liksom inget som varit utanpå kossan.. Att man mal ner senor är ju inget konstigt..bara man har en tillräckligt bra kvarn så det inte bli hårda bitar så är ju det inte värre än hinnor och sånt som ändå finns i och på kött...och "slamsor" är ju bara bitar av köttet som inte går att göra nåt annat vettigt av..och alltihopa är helt naturligt.. Att koka mat (främst kött) i ister är ju ett gammal sätt att konservera mat. Det har på senare tid åter blivit pupulärt på fina restauranger. Jens Linder i DN bidrar med recept på: • Confit på hel anka • Confit på fläskkött • Confitbakade skaldjur med avokadosallad • Schalottenlöksconfit • Vitlöksconfit
|
|
|
|
|
29-04-2007, 10:17
|

Medlem
Antal inlägg: 4 869
Medlem nr: 4 761

|
CITAT (Tesa @ 28-04-2007, 21:25)  Jag har faktiskt svårt att förstå varför talg t.ex skulle vara äckligt...det är ju bara fett..likaväl som att det finns ister i grisar..och folk käkar väl isterband och klenäter och flottyrringar utan att tycka det är konstigt.. Och jag tror inte att man äter mular...tror att hela huvudet kasseras eftersom det betraktas som riskavfall (BSE)..och man äter liksom inget som varit utanpå kossan.. Att man mal ner senor är ju inget konstigt..bara man har en tillräckligt bra kvarn så det inte bli hårda bitar så är ju det inte värre än hinnor och sånt som ändå finns i och på kött...och "slamsor" är ju bara bitar av köttet som inte går att göra nåt annat vettigt av..och alltihopa är helt naturligt.. det där var ungefär vad jag cokså tänkte. CITAT (Bessie @ 28-04-2007, 20:17)  .../.../... Men jag tycker i alla fall att det är mer etiskt att hela djuret används om man en gång ska döda det (och det är inget äckligt eller oätligt med talg i sig, britterna lägger det i sin julpudding och i sina pajer och puddingar, och McDonalds friterade potatis i det tills folk beörjade oroa sig för sitt kolesterol) än att saker slängs bort. Kor och grisar består tyvärr inte bara av rostbiff, revbensspjäll och fläskkotletter. Talg, mular och senor har större existensberättigande i charkprodukter än vetemjöl, mjölkpulver, konsistensgivare och färgämnen. Ja, så tänker jag med lite grann. Ska man döda djuret så är det väl bra att ta hand om allt som går.
|
|
|
|
|
29-04-2007, 11:19
|
Medlem
Antal inlägg: 8 694
Medlem nr: 4 012

|
CITAT (Bessie @ 28-04-2007, 20:17)  Kor och grisar består tyvärr inte bara av rostbiff, revbensspjäll och fläskkotletter. Talg, mular och senor har större existensberättigande i charkprodukter än vetemjöl, mjölkpulver, konsistensgivare och färgämnen. Ja det håller jag verkligen med om. Särskilt vetemjölet, att de stoppar vetemjöl som utfyllnad i var och varannan produkt är ett otyg för oss som inte tål gluten.
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|