Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Aldrig mer ..., jag köper färdiga köttbullar.
          Snöflinga
          Inlägg 28-04-2007, 09:23
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

Läste i tidningen hur tex Mamma scans köttbullar tillverkas sick.gif Ej för övrigt användbart slaktavfall, senor mm mals ner och blandas med potatismjöl,vatten och kryddor. Skärs i små korvar som åker ned i ett kokande bad som består av talg (sån't som talgbollar görs av) Sedan ångas de och förpackas och säljs till oss konsumenter som praktiskt taget hemgjorda rtfm.gif Usch och fy, aldrig mer ....

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 18)
          LadyG
          Inlägg 28-04-2007, 09:29
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

Men det är ju ungefär samma sätt som man gör korv på, det var väl inget nytt ändå?

Fast visst var det en obehaglig upptäckt att göra, det är därför jag bara äter skinka och kalkon från delikatessdisken (inte något av det där pressade skräpet) och jag unviker halv- och helfabrikat så långt det går. Man vet ju aldrig vad de gömt i maten, allt i profitens namn.

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          netaave
          Inlägg 28-04-2007, 09:41
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Enda färdiga köttbullar jag köper är Felix små delikatessköttbullar, förstår varför det känns som det är gummisnoddar i mamma scans när jag läser det du skriver

--------------------

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 28-04-2007, 09:43
          Länk hit: #4

Medlem

Jamen korven kokar de väl inte i talg confused.gif den är ju instoppad i skinn fast innehållet kan ju iofs vara vad som helst naughty.gif Köper mest wienerkorv, som jag inbillar mig består av mera "rent" kött ....

Citera
          LadyG
          Inlägg 28-04-2007, 09:46
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

Det är innehållet jag oroar mig för, det kan ju vara malda mular och allt möjligt tongue.gif

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Iza
          Inlägg 28-04-2007, 10:03
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 418
          Medlem nr: 2 351

Har ni inte läst "Min amerikanska hustru" av Ruth L. Ozeki?
          Där får man veta hur det går till i köttindustrin visserligen i USA men det de gör där brukar komma hit också.
          Det är nästan så att man vill bli vegeterian.

--------------------
          zon3-4

Citera
          Malvia
          Inlägg 28-04-2007, 11:01
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 1 494
          Medlem nr: 4 410

Efter ett studiebesök på Scan så äter jag aldrig mera korv!!! duh.gif

--------------------
          MVH / Malvia - södra Uppland - zon 4 (3)
          ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
          Be om råd men bestäm själv

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 28-04-2007, 11:39
          Länk hit: #8

Medlem

Vofför inte de då ?

Citera
          Malvia
          Inlägg 28-04-2007, 12:15
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 1 494
          Medlem nr: 4 410

CITAT (Snöflinga @ 28-04-2007, 12:39) *
          Vofför inte de då ?

Såg hur det gick till, och vad korvarna innehåller!

--------------------
          MVH / Malvia - södra Uppland - zon 4 (3)
          ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
          Be om råd men bestäm själv

Citera
          Ralf
          Inlägg 28-04-2007, 13:23
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

http://www.expressen.se/noje/1.657631

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          KURT
          Inlägg 28-04-2007, 13:55
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (LadyG @ 28-04-2007, 09:46) *
          Det är innehållet jag oroar mig för, det kan ju vara malda mular och allt möjligt tongue.gif

Undrar vad det är för del på att äta mular?????

Citera
          Pirum
          Inlägg 28-04-2007, 14:54
          Länk hit: #12

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Att äta korv är effektivt användande av kött, för där är allehanda slamsor från djur nermalda, slamsor som annars skulle gått till spillo. Köttfärs är _något_ bättre, men inte alltid så mycket. Bäst köttfärs får man oftast om det mals i butik. Kortare hållbarhet får man också, menmen.

Angående färdigköttbullar så är Mamma Scans inte alls alls alls lika goda som de var förut, de har "förbättrat" receptet. Pöh. Enda färdigköttbullarna som går att äta är Konsum Värmlands, de är goda även kalla. Tidigare var Konsums Signum rätt ok också, innan de bytte fabrik. Djupfrysta köttbullar från diverse fabrikanter har jag tröttnat på, de har också tappat i kvalitet. Eller så har mina smaklökar blivit snobbigare.

Käkade lite ekologiskt godis för en stund sedan. Innehöll gelatin från kokta svinkadaver. Mums.

--------------------
          zon2.5

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 28-04-2007, 15:50
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (Pirum @ 28-04-2007, 15:54) *
          Att äta korv är effektivt användande av kött, för där är allehanda slamsor från djur nermalda, slamsor som annars skulle gått till spillo. Köttfärs är _något_ bättre, men inte alltid så mycket. Bäst köttfärs får man oftast om det mals i butik. Kortare hållbarhet får man också, menmen.

Angående färdigköttbullar så är Mamma Scans inte alls alls alls lika goda som de var förut, de har "förbättrat" receptet. Pöh. Enda färdigköttbullarna som går att äta är Konsum Värmlands, de är goda även kalla. Tidigare var Konsums Signum rätt ok också, innan de bytte fabrik. Djupfrysta köttbullar från diverse fabrikanter har jag tröttnat på, de har också tappat i kvalitet. Eller så har mina smaklökar blivit snobbigare.

Käkade lite ekologiskt godis för en stund sedan. Innehöll gelatin från kokta svinkadaver. Mums.

Låter mumsigt a0a.gif Men tror inte att innehållet i köttbullar och korv skiljer sig så värst, utan det är kryddningen som gör att det det smakar mer eller mindre bra g.gif

Citera
          Bessie
          Inlägg 28-04-2007, 19:17
          Länk hit: #14

Gäster

Järnkanslern Otto von Bismarck sa på sin tid (och han var ju gammal redan vid första världskrigets början) att den som vill bevara sin respekt för korv och lagar helst ska undvika att se på när de tillverkas. Så det är inget nytt fenomen.

Nu är jag visserligen vegetarian (fast den där sortens dåliga vegetarian som KAN tänka sig att äta kött en eller två gånger om året, om det är synnerligen motiverat) så jag känner mig som en liten farisé när jag har synpunkter på köttindustrin. Men jag tycker i alla fall att det är mer etiskt att hela djuret används om man en gång ska döda det (och det är inget äckligt eller oätligt med talg i sig, britterna lägger det i sin julpudding och i sina pajer och puddingar, och McDonalds friterade potatis i det tills folk beörjade oroa sig för sitt kolesterol) än att saker slängs bort. Kor och grisar består tyvärr inte bara av rostbiff, revbensspjäll och fläskkotletter. Talg, mular och senor har större existensberättigande i charkprodukter än vetemjöl, mjölkpulver, konsistensgivare och färgämnen.

Citera
          zaaritha
          Inlägg 28-04-2007, 19:30
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Det fuskas tyvärr med den mesta maten; särskilt halvfabrikat! thumbdown.gif

Citera
          Tesa
          Inlägg 28-04-2007, 20:25
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

Jag har faktiskt svårt att förstå varför talg t.ex skulle vara äckligt...det är ju bara fett..likaväl som att det finns ister i grisar..och folk käkar väl isterband och klenäter och flottyrringar utan att tycka det är konstigt..
          Och jag tror inte att man äter mular...tror att hela huvudet kasseras eftersom det betraktas som riskavfall (BSE)..och man äter liksom inget som varit utanpå kossan..
          Att man mal ner senor är ju inget konstigt..bara man har en tillräckligt bra kvarn så det inte bli hårda bitar så är ju det inte värre än hinnor och sånt som ändå finns i och på kött...och "slamsor" är ju bara bitar av köttet som inte går att göra nåt annat vettigt av..och alltihopa är helt naturligt..

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera
          KURT
          Inlägg 29-04-2007, 09:05
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (Tesa @ 28-04-2007, 20:25) *
          Jag har faktiskt svårt att förstå varför talg t.ex skulle vara äckligt...det är ju bara fett..likaväl som att det finns ister i grisar..och folk käkar väl isterband och klenäter och flottyrringar utan att tycka det är konstigt..
          Och jag tror inte att man äter mular...tror att hela huvudet kasseras eftersom det betraktas som riskavfall (BSE)..och man äter liksom inget som varit utanpå kossan..
          Att man mal ner senor är ju inget konstigt..bara man har en tillräckligt bra kvarn så det inte bli hårda bitar så är ju det inte värre än hinnor och sånt som ändå finns i och på kött...och "slamsor" är ju bara bitar av köttet som inte går att göra nåt annat vettigt av..och alltihopa är helt naturligt..

Att koka mat (främst kött) i ister är ju ett gammal sätt att konservera mat. Det har på senare tid åter blivit pupulärt på fina restauranger. Jens Linder i DN bidrar med recept på:

• Confit på hel anka
          • Confit på fläskkött
          • Confitbakade skaldjur med avokadosallad
          • Schalottenlöksconfit
          • Vitlöksconfit

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 29-04-2007, 10:17
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

CITAT (Tesa @ 28-04-2007, 21:25) *

det där var ungefär vad jag cokså tänkte.

CITAT (Bessie @ 28-04-2007, 20:17) *
          .../.../...
          Men jag tycker i alla fall att det är mer etiskt att hela djuret används om man en gång ska döda det (och det är inget äckligt eller oätligt med talg i sig, britterna lägger det i sin julpudding och i sina pajer och puddingar, och McDonalds friterade potatis i det tills folk beörjade oroa sig för sitt kolesterol) än att saker slängs bort. Kor och grisar består tyvärr inte bara av rostbiff, revbensspjäll och fläskkotletter. Talg, mular och senor har större existensberättigande i charkprodukter än vetemjöl, mjölkpulver, konsistensgivare och färgämnen.

Ja, så tänker jag med lite grann. Ska man döda djuret så är det väl bra att ta hand om allt som går.

Citera
          Magdis
          Inlägg 29-04-2007, 11:19
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

CITAT (Bessie @ 28-04-2007, 20:17) *
          Kor och grisar består tyvärr inte bara av rostbiff, revbensspjäll och fläskkotletter. Talg, mular och senor har större existensberättigande i charkprodukter än vetemjöl, mjölkpulver, konsistensgivare och färgämnen.

Ja det håller jag verkligen med om. Särskilt vetemjölet, att de stoppar vetemjöl som utfyllnad i var och varannan produkt är ett otyg för oss som inte tål gluten.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 19:02

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon