Medlem
Antal inlägg: 2 514
Medlem nr: 58
Har fått en del sådana där små små flygfän (vad de nu heter) bland mina sådder. Äter de upp rötterna på mina små plantor nu så blir jag tokig. Vad gör jag för att bli av med dem. Vill ha tips och råd fort
--------------------
Skjut inte upp till i morgon vad du kan ha nöje av idag.
Medlem
Antal inlägg: 1 699
Medlem nr: 678
Menar du sorgmyggor? Sök på google efter Nemablom, det är ett medel som funkar bra. Tillverkarens webbsida brukar hamna högst upp i träfflistan. Där finns en del info också.
Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31
Om det är sorgmyggor (som många kallar blomflugor trots att de inte är stora och getinglika) så gör de en ganska stor skada i sådder. Deras larver är mycket glupska och äter mer än gärna upp de späda rötterna på fröplantorna som ofta dör.
Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31
Jo visst kan man det men det är giftigare än de medel som yrkesodlarna använder (nikotin som bekämpningsmedel förbjöds redan på 70-talet) samt nikotinprodukter kan sprida växtvirus typ tobaksmosaikvirus till många växter inom potatisfamiljen (och många växter vi odlar till sommaren hör till potatisfamiljen ex. petunia, blomstertobak, tomat, paprika, aubergine, physalis, chili etc.).
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)