Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Clematis, Blue Light
          Helleborus
          Inlägg 02-05-2007, 01:45
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 18
          Medlem nr: 10 111

Känner någon till något om Clematis Blue Light. Jag köpte två stycken för några år sedan. Den ena dog andra året. Den som finns kvar växer väldigt dåligt och har få men stora, vackra blå blommor. Hur får jag den att växa lite snabbare? Den är planterad i västerläge. Bör jag flytta den till öster istället? confused.gif

--------------------
          Å regnet det bara öser ner.

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 2)
          Kajsa
          Inlägg 02-05-2007, 19:43
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem nr: 276

Läget tror jag inte spelar någon roll, har många klematis i öster och väster och det är ingen skillnad. Gräv ner benmjöl nu på våren en näve, rosjord gillas av klematis lägg på det, hönsgödsel är bra att strö runt nu på våren, lite krut. Sökte på Blue light på " Clematis on the Web " och det är ingen storväxande sort 2-2,5 m, tidig storblommig, grupp 2. Du kan klippa ner den till hälften efter den blommat mitt i sommaren, så skjuter den nya skott och så kan man få den att bli lite kraftigare.

Och välkommen till oss på Odla.nu rose.gif

--------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          Helleborus
          Inlägg 02-05-2007, 21:33
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 18
          Medlem nr: 10 111

CITAT (Kajsa @ 02-05-2007, 20:43) *
          Läget tror jag inte spelar någon roll, har många klematis i öster och väster och det är ingen skillnad. Gräv ner benmjöl nu på våren en näve, rosjord gillas av klematis lägg på det, hönsgödsel är bra att strö runt nu på våren, lite krut. Sökte på Blue light på " Clematis on the Web " och det är ingen storväxande sort 2-2,5 m, tidig storblommig, grupp 2. Du kan klippa ner den till hälften efter den blommat mitt i sommaren, så skjuter den nya skott och så kan man få den att bli lite kraftigare.

Och välkommen till oss på Odla.nu rose.gif

Hej!
          Jag låter den stå kvar i år också då och testar med något av dina förslag. Men växer den inte till sej så vete sjutton...
          Fast det hade varit kul att ha en Klematis som inte alla andra har.

Jag upptäckte något i år. Jag har en Klematis Nelly Moser, tror jag. Den växer enormt och blommar rikligt varje år. På hösten brukar jag riva ner hela härligheten och låta alltihop ligga kvar i rabatten.
          På våren klipper jag ner den helt och hållet.
          I januari planterade jag om mina krukväxter och hällde ut all den gamla jorden på rabatten där klematisen låg. Döm om min förvåning när jag fram i mars började rota i rabatten, då hade det blivit mängder med nya sticklingar på det som växte förra sommaren.
          Så nu vet jag det. Klematis ska inte klippas ner. I alla fall inte den sorten. Kanske är det samma med Blue Light.

--------------------
          Å regnet det bara öser ner.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 14:42

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon