Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> mjuka och hängiga blad på brudorkideen
          hannae
          Inlägg 02-05-2007, 21:41
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem nr: 9 906

varför tappar mina orkideers blad sin spänst efter ett tag??

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 11)
          Ciczi
          Inlägg 03-05-2007, 06:43
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 836
          Medlem nr: 4 113

Hej

Det låter som om de fått lite mycket vatten... När du vattnar så lyft upp krukan för att känna om den är lätt eller tung. Lätt, då vattnar du, tung kruka, låt bli att vattna. Men om du är osäker så på om din vän behöver vatten så avvakta ett par dagar till och känn på krukan sen igen. Orkidéer tåler torka betydligt bättre än för mycket vatten.

mvh Ciczi

--------------------
          Egenföretagande Trädgårdsingenjör. Besök www.tradgardsservice.com

"Mest klorofyll vinner!!!"

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 03-05-2007, 07:10
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

Det är mycket möjligt att rötterna håller på/har ruttnat bort. Rötterna ska synas genom den genomskinliga plastkrukan och vara ljust gulgrönvita. Syns det inga rötter eller om dom är svartaktiga, då kan man rädda livet på den genom att omedelbart ta ut den ur krukan, ta bort all kompost, spola rent, klippa bort ruttna rötter och sedan packa in det som är kvar i fuktig vitmossa med en plastpåse runt. (Hur lång tid det tar innan det blir nya rötter vet jag inte. Håller själv på att pröva med en havererad orkidé jag tog över efter en kompis) Eller kasta och köpa nytt, men ändra taktik vid vattning av den nya blomman. Krukan ska dessutom ha ordentliga dräneringshål. Vissa av de glaskrukor som säljs för orkideer är värdelösa på den punkten.

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera
          Biggan_
          Inlägg 03-05-2007, 10:52
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

Du fick ett bra svar av Sommartorparen. Det är så att när komposten på brudorkidéer förmultnar så blir den för tät och rötterna har ingen chans att torka upp och då ruttnar dom. Gör som Sommartorparen skriver med mossa o plastpåse. När du sen har fått nya rötter på plantan så plantera om i ny fräsch kompost.
          Ett bra sätt att förebygga att brudorkidén slokar med bladen är att sniffa i krukan innan du skall vattna den. Luktar det sunkigt är det dags för omplantering! Det är bättre och lättare att förebygga, än att ta hand om en döende brudorkidé.

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          hannae
          Inlägg 03-05-2007, 22:30
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem nr: 9 906

tack för svaren.
          jag kommer nog slänga alla mina dallriga orkideer och börja om från början med mina blivande nya smile.gif

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 27-06-2007, 13:40
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (Sommartorparn @ 03-05-2007, 08:10) *
          Syns det inga rötter eller om dom är svartaktiga, då kan man rädda livet på den genom att omedelbart ta ut den ur krukan, ta bort all kompost, spola rent, klippa bort ruttna rötter och sedan packa in det som är kvar i fuktig vitmossa med en plastpåse runt. (Hur lång tid det tar innan det blir nya rötter vet jag inte. Håller själv på att pröva med en havererad orkidé jag tog över efter en kompis)

Jag kan meddela att det går inget bra. De stora bladen dör en efter en, och vitmossan ser ut att ruttna i sin påse, som vid det här laget dessutom är alldeles grön av alger. Har någon av er lyckats med detta? thumbdown.gif

--------------------

Citera
          Biggan_
          Inlägg 28-06-2007, 10:40
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

Jag odlar alla mina brudorkidéer i vitmossa! Det är inte så att du har knutit in orkidén i plaspåsen? Rötterna måste få luft också, inte bara fukt för då ruttnar dom. Mossan får inte vara våt, bara fuktig. Man knyter alltså inte om påsen, den skall vara öppen. Sedan håller du mossan fuktig genom ett lätt duschtryck med blomsprutan, det får alltså inte bli vått. Mossan fördelar själv fuktigheten så du behöver inte hålla på och duscha för att få allt fuktigt. Mossan skall kännas som en mycket väl urvriden svamp.

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 29-06-2007, 14:25
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (Biggan_ @ 28-06-2007, 11:40) *
          Jag odlar alla mina brudorkidéer i vitmossa! Det är inte så att du har knutit in orkidén i plaspåsen? Rötterna måste få luft också, inte bara fukt för då ruttnar dom. Mossan får inte vara våt, bara fuktig. Man knyter alltså inte om påsen, den skall vara öppen. Sedan håller du mossan fuktig genom ett lätt duschtryck med blomsprutan, det får alltså inte bli vått. Mossan fördelar själv fuktigheten så du behöver inte hålla på och duscha för att få allt fuktigt. Mossan skall kännas som en mycket väl urvriden svamp.

Alltså, jag skar bort alla ruttna rötter, gjorde ett paket av blöt vitmossa runt stumparna som var kvar satte en plastpåse runt rotpaketet och nörpte ihop med en gummisnodd runt plantan. Alltså rotstumparna o vitmossan är i plastpåsen och bladen är utanför. Klippte ett litet kondenshål i påsen för att det inte skulle bli för tätt. Gjorde detta för ca 2 månader sedan och innehållet i påsen är fortfarande fuktigt. Trodde jag gjorde detta enligt konstens alla regler....... Tycligen missförstånd. Hur ska plastpåsen sitta? Hur ska mossan kunna sitta fast vid rötterna om man inte knyter ihop unsure.gif

--------------------

Citera
          Lyndha
          Inlägg 04-07-2007, 21:48
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 11 108

Hejsan!

Hoppas ni läser detta då det är ett tag sedan ni startade tråden wink.gif

Är novis inom blomområdet och definitivt orkideer (köpte min första orkidee i höstas). Har dock lyckats få mina brudorkideer att börja växa och en av dem har nu en fullt utvecklad knopp. Vad jag har gjort är att ha dem i hydrokultur. Läste detta i en svensk orkideebok (kommer tyvärr ej ihåg titeln) och det går ut på att man planterar brudorkideen i leccakulor:
          Ta ur orkideen ur den kruka den står i för närvarande, ta bort all mossa/bark/jord, dock försiktigt då rötterna lätt går av. Tvätta av rötterna i vatten och klipp bort de rötter som inte är friska. Ta en glasskål (genomskinlig) och fyll den med ca 3-4cm lager med leccakulor, sätt sedan ned orkideen och fortsätt fyll med leccakulor upp till kanten och så att orkideen står stadigt. Låt luftrötterna vara ovan leccakulorna. Leccakulorna måste dock innan användning tvättas av med vatten så att de inte är smutsiga/dammiga. Sedan så är det bara att placera orkideen där du vill ha den. Vad du sedan gör är att fylla på vattnet när det har torkat upp/dunstat, men bara så högt som du har fyllt krukan med enbart leccakulor. På detta sätt kan orkideens rötter själv söka sig ned till vattnet och vattnet kan avdunsta så att det hela tiden är lite fuktigt runt orkidden. Mina orkideer (tom den som hade börjat ruttna bort) har på detta sätt blivit större, bildat mer blad, har styrka i bladen och även som sgat börjat bilda knoppar. Just nu går jag och hoppas på att den första knoppen snart ska öppna sig.

Så lycka till och hoppas att era orkideer överlever
          smiley_small_hug.gif

PS. Jag försökte med mossa först och det var då rötterna verkligen började ruttna...

Citera
          Sailor Pluto
          Inlägg 05-07-2007, 15:51
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 982
          Medlem nr: 8 942

Kan du ha läst det i Ralf Efraimssons bok "Så lyckas du med orkideér"? Det var iaf där jag läste om metoden först, och verkligen fastnade för den smile.gif . Fast jag har ändrat om lite, planterar i stora glasskålar med lecakulor endast i botten och vanlig kompost ovanpå. Fungerar jättebra smile.gif . Alla brudorkideérna växer som tusan, bildar nya luftrötter och blommor. Har ännu inte prövat med andra sorters orkideér, fast det kommer nog biggrin.gif .

--------------------

Stolt HBT-kompis
          Angelica i zon 4-5, sambo med en karl och ett halvt zoo

Citera
          Lyndha
          Inlägg 07-07-2007, 10:53
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 11 108

Japp, den boken var det! Bra tips ang bara leccakulor i botten, kanske testar den till nästa orkidee... thanks.gif
          Har även en hybridbrudorkidee som jag nu har planterat om till hydrokultur, får se om den oxå gillar det. Orkideeknoppen jag berättade om har börjat visa färg, det är så spännande, gå och tittar flera gånger varje dag.... yahoo.gif

Citera
          Guerreira
          Inlägg 02-08-2007, 21:39
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 18
          Medlem nr: 9 855

Vitmossa är en riktigt bra kur - det brukar oftast fungera. Pudra gärna med lite kanel där du har klippt av rötter och andra delar. Det är antiseptiskt och motverkar att det börjar ruttna. (och så luktar det jättegott!)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 18:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon