Hejsan!
Hoppas ni läser detta då det är ett tag sedan ni startade tråden
Är novis inom blomområdet och definitivt orkideer (köpte min första orkidee i höstas). Har dock lyckats få mina brudorkideer att börja växa och en av dem har nu en fullt utvecklad knopp. Vad jag har gjort är att ha dem i hydrokultur. Läste detta i en svensk orkideebok (kommer tyvärr ej ihåg titeln) och det går ut på att man planterar brudorkideen i leccakulor:
Ta ur orkideen ur den kruka den står i för närvarande, ta bort all mossa/bark/jord, dock försiktigt då rötterna lätt går av. Tvätta av rötterna i vatten och klipp bort de rötter som inte är friska. Ta en glasskål (genomskinlig) och fyll den med ca 3-4cm lager med leccakulor, sätt sedan ned orkideen och fortsätt fyll med leccakulor upp till kanten och så att orkideen står stadigt. Låt luftrötterna vara ovan leccakulorna. Leccakulorna måste dock innan användning tvättas av med vatten så att de inte är smutsiga/dammiga. Sedan så är det bara att placera orkideen där du vill ha den. Vad du sedan gör är att fylla på vattnet när det har torkat upp/dunstat, men bara så högt som du har fyllt krukan med enbart leccakulor. På detta sätt kan orkideens rötter själv söka sig ned till vattnet och vattnet kan avdunsta så att det hela tiden är lite fuktigt runt orkidden. Mina orkideer (tom den som hade börjat ruttna bort) har på detta sätt blivit större, bildat mer blad, har styrka i bladen och även som sgat börjat bilda knoppar. Just nu går jag och hoppas på att den första knoppen snart ska öppna sig.
Så lycka till och hoppas att era orkideer överlever
PS. Jag försökte med mossa först och det var då rötterna verkligen började ruttna...