Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Plantera om hoya
          Cassiopeia
          Inlägg 08-05-2007, 21:29
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 354
          Medlem nr: 3 710

Jag har för vana att alltid plantera om de växter jag köper eftersom krukorna brukar vara små och jorden vara mer torv än jord... Jag nämnde detta till en expedit i en blomaffär när vi pratade om hoyor och hon sade att jag skulle vara försiktig med att omplantera hoya, de gillar inte det och dessutom vill de inte ha näringsrik jord.
          Ska man, eller ska man inte?
          Har just köpt en jättefin Hoya Compacta och undrar nu om jag ska plantera om den eller inte. Om jag ska göra det, vilken jord blir bäst då? Annat att tänka på? Rymlig eller trång kruka?

--------------------
          Bor i lägenhet med balkong och har ett litet torp där det finns oändligt mycket att göra!

Min trädgårdsblogg.
          Min bilddagbok!

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 18)
          Cassiopeia
          Inlägg 09-05-2007, 21:51
          Länk hit: #2

Medlem

Nämen, här finns ju massa Hoya-fantaster... några åsikter i frågan kan ni väl ha? confused.gif

--------------------
          Bor i lägenhet med balkong och har ett litet torp där det finns oändligt mycket att göra!

Min trädgårdsblogg.
          Min bilddagbok!

Citera
          Hannifer
          Inlägg 09-05-2007, 22:44
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 195
          Medlem nr: 4 598

Nå'n hoyafantast är jag inte, men... wink.gif

Olika hoyor har förstås olika odlingskrav. När det gäller H. compacta, så skulle jag inte plantera om den om jag vore du. Om du ändå väljer att göra det, blanda ut den nya jorden med vermikulit och perlit, så fukten hålls kvar och rötterna trivs.

Hoyor gillar inte att ha för stora krukor, utan tvärtom lite trångt! De blommar oftare då, enligt min erfarenhet. sleep.gif

Och eftersom det är en H. compacta; -stick ner en provadopinne i krukan!

--------------------

En oblyg viol är också en viol.

Citera
          yenny
          Inlägg 10-05-2007, 13:18
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 5 336
          Medlem nr: 5 411

Jag brukar också alltid plantera om mina blommor när jag kommer hem med dom. Speciellt Hoyorna. De vill hälst ha porös jord och det är ju sällan jorden som kommer med. Jag brukar köpa blommjord med små lekakulor i och även blanda i perlite och vermiculte. (Ca 60% jord 20% perlite 0ch 20% vermiculte... fast jag är inte så noga utan höftar mest till det). Trångt om rötterna vilkar de flesta också vilja ha det, Så man kan plantera om många år på raken i samma kruka, man böhever oftast bara ta bort lite av den gamla jorden och ersätta med nytt.

--------------------
          Mvh Jenny Zon 2-3 sthlm

Citera
          maimiti
          Inlägg 11-05-2007, 11:17
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 431
          Medlem nr: 389

Med tanke på att de flesta hoyor är epifyter och växer i grenklykor där de livnär sig på förmultnande löv och dylikt så förstår jag inte argumentet att de trivs bäst i näringsfattig jord. De lever ju praktiskt taget i komposter. Att vissa arter sen klarar sig i näringsfattig jord är ju inte samma sak.

Jag planterar oftast om hoyor jag köper färdiga i kruka, det är bara inte så ofta jag köper på det viset. Hoya compacta tycker jag trivs bäst i lite större kruka (generellt sett brukar hoyor gilla lite trängre om fötterna) och heller inte för torrt, vilket man ju gärna kan tro med tanke på att bladen är så tjocka, utan gärna något fuktigt hela tiden.

--------------------

Citera
          Biggan_
          Inlägg 11-05-2007, 16:53
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

CITAT (maimiti @ 11-05-2007, 12:17) *
          Med tanke på att de flesta hoyor är epifyter och växer i grenklykor där de livnär sig på förmultnande löv och dylikt så förstår jag inte argumentet att de trivs bäst i näringsfattig jord. De lever ju praktiskt taget i komposter. Att vissa arter sen klarar sig i näringsfattig jord är ju inte samma sak.

Jag planterar oftast om hoyor jag köper färdiga i kruka, det är bara inte så ofta jag köper på det viset. Hoya compacta tycker jag trivs bäst i lite större kruka (generellt sett brukar hoyor gilla lite trängre om fötterna) och heller inte för torrt, vilket man ju gärna kan tro med tanke på att bladen är så tjocka, utan gärna något fuktigt hela tiden.

Skall alla hoyor ha det lite fuktigt hela tiden? Jag trodde hoyor skulle torka upp ordentligt innan man vattnade igen!

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          yenny
          Inlägg 11-05-2007, 20:40
          Länk hit: #7

Medlem

Det är lite olika hur Hoyor vill ha det.. men väldigt många vill ha det lite fuktigt, alltså inte torka upp helt medans andra vill torka ut lite.

--------------------
          Mvh Jenny Zon 2-3 sthlm

Citera
          Biggan_
          Inlägg 11-05-2007, 21:22
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (yenny @ 11-05-2007, 21:40) *
          Det är lite olika hur Hoyor vill ha det.. men väldigt många vill ha det lite fuktigt, alltså inte torka upp helt medans andra vill torka ut lite.

thanks.gif yenny, hur vet man vilka som vill ha fuktigt och vilka som vill torka ut?
          Någon som har en bra sida med skötselanvisningar på olika sorters hoyor kanske? Jag fick lite hjärnsläpp förra året när ni visade bilder på era fina blommande hoyor trots att mina fönster var absolut fulla med orkidéer wacko.gif så klart gick jag och köpte några olika sorter + att jag fick skott av en god vän. Jag har ju hållt dom rätt så torra i vinter men nu kanske jag behöver vattna mer? Jag skall se sen om jag kan lägga in lite bilder så kanske jag kan få specifika råd för var och en. Skotten är från en sån där Bella och har stått i vatten hela vintern och våren och har fått fina rötter, jag hade tänkt plantera i vanlig krukväxtjord men då skall jag kanske blanda i perlite och vermiculite då?

En stor ursäkt till Cassiopeia för att jag snodde din tråd! blush.gif

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          maimiti
          Inlägg 12-05-2007, 06:00
          Länk hit: #9

Medlem

Precis som Jenny skriver så vill inte alla ha det fuktigt jämt, däremot är det fler som vill ha jämn fuktighet än inte. Generellt sett kan man säga att de som har tjocka blad klarar lite uttorkning medan de med tunna, eller stora blad behöver mer vätska. Av de hoyor som finns i odling i Sverige så är de flesta av den typen att de föredrar jämn fuktighet, men flertalet klarar viss uttorkning.

Jord till hoyor bör bara genomsläpplig så att rötterna får luft. Vanlig blomjord funkar, man måste inte vara sån fanatiker som jag och blanda egna soppor. Blanda dock ut den med perlite, minst 25%, så att det inte blir för kompakt. Använder man vermiculite får man tänka på att den bryts ner i jorden och försvinner efter några år.

--------------------

Citera
          Biggan_
          Inlägg 12-05-2007, 11:16
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (maimiti @ 12-05-2007, 07:00) *
          Precis som Jenny skriver så vill inte alla ha det fuktigt jämt, däremot är det fler som vill ha jämn fuktighet än inte. Generellt sett kan man säga att de som har tjocka blad klarar lite uttorkning medan de med tunna, eller stora blad behöver mer vätska. Av de hoyor som finns i odling i Sverige så är de flesta av den typen att de föredrar jämn fuktighet, men flertalet klarar viss uttorkning.

Jord till hoyor bör bara genomsläpplig så att rötterna får luft. Vanlig blomjord funkar, man måste inte vara sån fanatiker som jag och blanda egna soppor. Blanda dock ut den med perlite, minst 25%, så att det inte blir för kompakt. Använder man vermiculite får man tänka på att den bryts ner i jorden och försvinner efter några år.

thanks.gif snälla för bra svar! tummenupp.gif

--------------------
          Biggan
          Eyvind Johnson

Citera
          Cassiopeia
          Inlägg 12-05-2007, 11:59
          Länk hit: #11

Medlem

Hmm, då tar jag och planterar om Compactan då... Men det blev lite trassligt för mig nu när du sade att den vill ha rymlig kruka för jag har redan köpt ampeln den är tänkt att hänga i och den är inte så stor. unsure.gif

Jag planterade om några av mina hoyor (Bella, Linearis, Multiflora) för ett tag sedan, men hade inte i någon perlit i jorden... bör jag plantera om dem igen med perlit-blandad jord eller är det sämre för dem att bli omplanterade igen i år än att leva i mer kompakt jord?

Varför har man i vermiculite? Vad är det för skillnad på det och perlite? Jag har hört/läst att vermiculite håller jorden varmare...?

Man blir ju alldeles dunno.gif när det är så olika råd överallt... sos.gif

Redigerat av Cassiopeia: 12-05-2007, 13:42

--------------------

Min trädgårdsblogg.
          Min bilddagbok!

Citera
          Cassiopeia
          Inlägg 13-05-2007, 08:11
          Länk hit: #12

Medlem

Hjälp, snälla... tänkte plantera om blommor idag, ska jag plantera om hoyorna med perlit eller inte? (se inlägget ovan)

--------------------

Min trädgårdsblogg.
          Min bilddagbok!

Citera
          Cassiopeia
          Inlägg 13-05-2007, 20:48
          Länk hit: #13

Medlem

Knuff. Ursäkta att jag tjatar, men jag inväntar svar från er experter innan jag ev. planterar om... unsure.gif

--------------------

Min trädgårdsblogg.
          Min bilddagbok!

Citera
          sqrulan
          Inlägg 13-05-2007, 21:35
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 3 211
          Medlem nr: 9 264

smiley_small_hug.gif

Jag är då ingen expert på hoyor,men mina hoyor trivs och

växer bra i vanlig krukväxt jord.Jag har haft carnosa,bella och

multiflora i många år.Nu har jag införskaffat fler hoyor,dom

har jag också satt i vanlig jord bl.a compactan.

Redigerat av sqrulan: 13-05-2007, 21:37
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  mask.gif ( 11.98k ) Antal nedladdningar: 15

--------------------

Citera
          yenny
          Inlägg 13-05-2007, 22:01
          Länk hit: #15

Medlem

Jag hade planterat om dom men perlite i jorden. De är ingen fara att störa dom lite.

CITAT (Biggan_ @ 11-05-2007, 22:22) *
          thanks.gif yenny, hur vet man vilka som vill ha fuktigt och vilka som vill torka ut?
          Någon som har en bra sida med skötselanvisningar på olika sorters hoyor kanske? Jag fick lite hjärnsläpp förra året när ni visade bilder på era fina blommande hoyor trots att mina fönster var absolut fulla med orkidéer wacko.gif så klart gick jag och köpte några olika sorter + att jag fick skott av en god vän. Jag har ju hållt dom rätt så torra i vinter men nu kanske jag behöver vattna mer? Jag skall se sen om jag kan lägga in lite bilder så kanske jag kan få specifika råd för var och en. Skotten är från en sån där Bella och har stått i vatten hela vintern och våren och har fått fina rötter, jag hade tänkt plantera i vanlig krukväxtjord men då skall jag kanske blanda i perlite och vermiculite då?

En stor ursäkt till Cassiopeia för att jag snodde din tråd! blush.gif

Biggan... du kan alltid gå hit och snacka Hoyor: http://hoyaforumet.forumportal.se/index.php
          Ja ni andra som vill med förståss tongue.gif
          Där finns det många som kan mycket biggrin.gif

--------------------
          Mvh Jenny Zon 2-3 sthlm

Citera
          Biggan_
          Inlägg 13-05-2007, 22:17
          Länk hit: #16

Medlem

Biggan... du kan alltid gå hit och snacka Hoyor: http://hoyaforumet.forumportal.se/index.php
          Ja ni andra som vill med förståss tongue.gif
          Där finns det många som kan mycket biggrin.gif
          [/quote]

Jag vågar inte! Är rädd för träsk! crazy.gif kompiskram.gif

--------------------
          Biggan
          Eyvind Johnson

Citera
          yenny
          Inlägg 14-05-2007, 16:31
          Länk hit: #17

Medlem

Tja... det kan ju hända att man fastnar lite laugh.gif Fast det är himla trevligt biggrin.gif

--------------------
          Mvh Jenny Zon 2-3 sthlm

Citera
          maimiti
          Inlägg 14-05-2007, 18:25
          Länk hit: #18

Medlem

CITAT (Cassiopeia @ 13-05-2007, 09:11) *
          Hjälp, snälla... tänkte plantera om blommor idag, ska jag plantera om hoyorna med perlit eller inte? (se inlägget ovan)

Jag tänker väl inte utge mig för att vara expert men jag har iaf besvarat frågan. Mitt svar finns högre upp i tråden...

--------------------

Citera
          Cassiopeia
          Inlägg 14-05-2007, 19:05
          Länk hit: #19

Medlem

Oh, jag missade det. Tack!

--------------------

Min trädgårdsblogg.
          Min bilddagbok!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 21:58

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon