Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Melodifestivalen 2007, Eller ESC 2007...
          Pirum
          Inlägg 12-05-2007, 18:50
          Länk hit: #1

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Jaha...det drar ihop sig...efter den usla hockeyn är humöret...oförändrat, eftersom hockeyn inte kändes så viktig efter förra årets triumfer.

Men känns Melodifestivalen 'viktig'? Det vet jag inte...än...men jag kommer att se på den. Hade planerat att göra annat ikväll, grilla etc, men hann inte. Så det blir jag och datorn smile.gif Och chatten.

Vad tycker ni om den här fåniga (enligt mig) 'öststatsdebatten'? Det hela är ju enkelt, det bor exempelvis många ryssar i de baltiska staterna, klart de är mer benägna att rösta på Ryssland än andra länder. Osv, som med det forna Jugoslavien. Nä, västeuropa får allt skärpa sig och sända bättre låtar. Jag tror inte att röstningen är 'politisk', däremot kan det finnas kulturella orsaker. Etnicitet. Samt att man kanske tycker om musik som ligger nära 'hemlandets'. Inte konstigt att Sverige fått många röster från Norge, när norskarna har förstått våra texter och känt igen vår musik.

Har undvikit förhandstittningarna på låtarna, vill att allt ska vara 'färskt' när jag ser det...så jag vet inte vem som är favorit...men tror inte The Arks 1973-influerade ABBA-sound-pastisch har så stor chans att vinna. I mina öron låter låten mossig. Men topp 5 kanske?

Redigerat av Pirum: 12-05-2007, 18:52

--------------------
          zon2.5

Citera
          4 sidor V   1 2 3 > »   
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          aanderss
          Inlägg 12-05-2007, 18:51
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 29 979
          Medlem nr: 8 994

skall inte se den utan sova i stället då jag jobbar i natt

Citera
          cic
          Inlägg 12-05-2007, 19:08
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 4 062
          Medlem nr: 3 478

Har laddat med nötter, chips, popcorn och en låda vin. smile.gif Snart kommer några kompisar över. Ren underhållning för min del. Bryr mig inte om vem som vinner, älskar att kolla knepiga scenkläder och udda låtar!

Tror inte att The Ark har en chans, men vi kanske kommer topp 10.

--------------------
          Jag har mina principer. Och när dom inte passar så har jag andra.
          Groucho Marx

Citera
          Piccante
          Inlägg 12-05-2007, 19:12
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Pirum @ 12-05-2007, 19:50) *
          Jaha...det drar ihop sig...efter den usla hockeyn är humöret...oförändrat, eftersom hockeyn inte kändes så viktig efter förra årets triumfer.

Men känns Melodifestivalen 'viktig'? Det vet jag inte...än...men jag kommer att se på den. Hade planerat att göra annat ikväll, grilla etc, men hann inte. Så det blir jag och datorn smile.gif Och chatten.

Vad tycker ni om den här fåniga (enligt mig) 'öststatsdebatten'? Det hela är ju enkelt, det bor exempelvis många ryssar i de baltiska staterna, klart de är mer benägna att rösta på Ryssland än andra länder. Osv, som med det forna Jugoslavien. Nä, västeuropa får allt skärpa sig och sända bättre låtar. Jag tror inte att röstningen är 'politisk', däremot kan det finnas kulturella orsaker. Etnicitet. Samt att man kanske tycker om musik som ligger nära 'hemlandets'. Inte konstigt att Sverige fått många röster från Norge, när norskarna har förstått våra texter och känt igen vår musik.

Har undvikit förhandstittningarna på låtarna, vill att allt ska vara 'färskt' när jag ser det...så jag vet inte vem som är favorit...men tror inte The Arks 1973-influerade ABBA-sound-pastisch har så stor chans att vinna. I mina öron låter låten mossig. Men topp 5 kanske?

Håller med om att öststats debatten är löjlig. Kollade lite på BBC´s sajt idag och såg att röstningen inte är politisk enligt en tittarundersökning som man har gjort. Dessutom faller det på sin egen orimlighet. Varför skulle Turkiet ge höga poäng till Grekland, när de är bittra fiender i Cypernkonflikten? Varför röstar forna jugoslaviska stater på varandra när de har krigat på alla fronter? Knappast vänskapsröstning utan snarare i så fall att de ligger varandra nära kulturellt och musikaliskt.

Läste en kommentar i dag om ett av de västeuropeiska bidragen i år, "det är just den typen av dålig musik som gör att östländerna som tar tävlingen på större allvar lyckas bättre" så ungefär skrev de. Jag tror snarare att förklaringen ligger där. Vissa länder skickar sina "superstjärnor" andra satsar på Anna Book och Tommy Nilsson i sin uttagning, hur stor chans skulle de ha???

Sen rätta mig gärna om jag har fel, men jag tror det är matematiskt omöjligt att vinna om man inte får röster från nästan alla länder? Det är ju så många som ställer upp så många får ju 0 poäng. Har man många nollor kan man inte poängmässigt komma ikapp. De som vinner har i regel fått poäng från i stort sett alla länder, det räcker inte att få någon tolva av sina närmaste grannländer och noll av resten för att vinna. Utan bidraget som vinner är det som har gått hem i flest länder.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Felicia
          Inlägg 12-05-2007, 19:14
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 776
          Medlem nr: 7 076

Samma här, har laddat med godis. popcorn, frukt och ett gott rött vin och ska titta på detta. Kul att se alla konstiga utstyrslar och låtar, kanske nån bra låt också mellan varven rolleyes.gif
          Tycker om The Arks låt men är lite osäker på hur det går för dem, beror nog på vilken typ av låt som är på G i år. Tror ändå dom kommer bland dom 10 främsta.

--------------------

Felicia, glad odlare i Zon 7

Citera
          Magdis
          Inlägg 12-05-2007, 19:32
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

Får jag vara jättetråkig och säga att jag inte kommer att titta, utan istället låta Lilleman sitta i knät på min schlagerfestivals-älskande make och utnyttja mina lediga armar till att baka kärleksmums och chokladbollar? shy.gif

Citera
          kickibj
          Inlägg 12-05-2007, 19:38
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 47
          Medlem nr: 5 551

Jag gillar The Arks låt men om den vinner vill jag låta vara osagt. De har ett uppträdande som sticker ut i alla fall och kan kanske hamna bland de tio bästa i alla fall. Jag har inte sett förhandsvisningen av de låtar som ska vara med, bara semifinalen och de låtar som kom därifrån var inte särskilt bra enligt min smak. Vitrysslands låt var väl okej men de andra tyckte jag inte om. Ska ändå bli kul att se och höra. Det är ju ändå en stor show och ibland också någon bra låt.

Citera
          zaaritha
          Inlägg 12-05-2007, 19:43
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Kanske Ryssland vinner, kanske Ukraina!
          The Ark är bra--tror dock ej att de vinner!
          Det blir en öststat som tar hem segern...................

Citera
          cic
          Inlägg 12-05-2007, 23:03
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 4 062
          Medlem nr: 3 478

Rätt låt vann! smile.gif Och vilken j-la tur att Ukraina INTE vann!

--------------------
          Jag har mina principer. Och när dom inte passar så har jag andra.
          Groucho Marx

Citera
          Pirum
          Inlägg 12-05-2007, 23:06
          Länk hit: #10

Validating

Georgien borde vunnit, men, annars var väl resultatet rätt väntat smile.gif Skönt att Sverige, eller kanske främst media, fick sig en nyttig näsknäpp också smile.gif Sveriges plats var ju lååångt nere på listan trots alla favorittips.

--------------------
          zon2.5

Citera
          storm
          Inlägg 12-05-2007, 23:11
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 892
          Medlem nr: 6 799

Jaha! Här har man hållit sig vaken för vadå,jo för att det är melodifestival,jag kommer nog aldrig att lära mig SUCK. no.gif

--------------------
          hellre äta gröt tillsammans än äta oxfile ensam.

Citera
          LadyG
          Inlägg 12-05-2007, 23:14
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

*gapskrattar*

Komik på hög nivå, först skickar svenska folket The Ark och sen heter det att det var media som hypeade dem.

Ska nästan sätta mig och läsa igenom den gamla schlagertråden från när The Ark vann och se hur många som tippade The Ark som vinnare då biggrin.gif

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          zaaritha
          Inlägg 12-05-2007, 23:19
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Ja, jisses! Vilken parodi!

Citera
          Pirum
          Inlägg 12-05-2007, 23:22
          Länk hit: #14

Validating

CITAT (LadyG @ 13-05-2007, 00:14) *
          *gapskrattar*

Komik på hög nivå, först skickar svenska folket The Ark och sen heter det att det var media som hypeade dem.

Ska nästan sätta mig och läsa igenom den gamla schlagertråden från när The Ark vann och se hur många som tippade The Ark som vinnare då biggrin.gif

Umm, ja, gör det smile.gif Rapportera sedan här. Men visst hypades Ark av media? Och en del svenskar som röstade på Ark. Internationellt har Ark inte alls varit lika stora favoriter. Siten Esctoday.com med medlemmar från hela europa/världen tippade Ark på 13 plats (och Serbien som segrare).

--------------------
          zon2.5

Citera
          Piccante
          Inlägg 12-05-2007, 23:33
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Oj oj oj no.gif vet inte vad man ska säga om detta. Grannlandsröstning, jo visst förekommer sånt vi fick våra enda tolvpoängare från Danmark och Finland! Men framför allt så kände jag att det var ingen musik i år som tilltalade mig så jag röstade inte alls.

Tycker fortfarande att The Ark var bäst. Var visst ett balladår i år och vad kan vara tråkigare än samma smäktande ballader varje år? Irland lät som de alltid har gjort, inte mycket nyskapande där. Av tradition brukar jag rösta på Turkiet för de brukar lyckas med att förena lite nationell särart med moderna influenser till någon modern orient-pop och skilja sig från den gråa massan. Men Turkiet har blivit sämre, i år lät det som en gammal återanvänd låt med Tarkan med ny text bara.

Tyckte Slovenien hade en vacker ballad annars men Europa gillade visst Serbiens Harry Potter ballad bättre. Finland hade en stark låt men inte ska samma land vinna 2 år i rad? Kändes lite fel att rösta på dem.

Ukraina var antingen barnsligt löjlig, vulgär, töntig, skrattretande eller, alldeles underbar g.gif Kan tänka mig att de som tycker tävlingen har tappat sin tjusning proteströstade på den tongue.gif

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Hannele
          Inlägg 13-05-2007, 07:59
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

Klart måste man se, när Finland första gången på 50 år ordnar Melodifestival, jag satt klistrad framför tv:n och kollade alla pausinslag, hur dom presenterar Finland. Lettlands låt gillade jag och cellopausnumret var fint. Rätt låt vann; riktig sång, riktig sångerska utan masker, stjärnor på huvudet eller peruker, utan ansiktslyft och glitter och raketer, skönt som omväxling. alien.gif ninja.gif coolgleam.gif

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          imk
          Inlägg 13-05-2007, 08:13
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 68
          Medlem nr: 4 720

Undrar varför Georgien fick vara med...de tillhör inte Europa ens?!?!?!?!

Citera
          Airamya
          Inlägg 13-05-2007, 08:23
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 1 177
          Medlem nr: 3 968

Jo, de tillhör Europa.

--------------------

"Det finns inget problem som är så litet att det inte går att blåsa upp till orimliga proportioner."
          Citat från Lena:-) här på Odla

Citera
          Pirum
          Inlägg 13-05-2007, 08:59
          Länk hit: #19

Validating

Europas gränser är ju diskuterbara, men jag tror att långvarig kristendom samt långvarig del av imperialist-Ryssland gör att Georgien ofta räknas till Europa, mer än exempelvis Turkiet trots att en av de största städerna i Europa är just turkisk (Istanbul, tidigare Konstantinopel).

Har inte Libanon varit med i ESC förut? Libanon och Israel är ju knappast Europeiska, men det hela styrs av medlemsskapet i EBU, europeiska tv-sällskapet, jämför med exempelvis fotboll, där Israel av historiska och politiska skäl är med i europa-gruppen.

Redigerat av Pirum: 13-05-2007, 09:02

--------------------
          zon2.5

Citera
          Virriz
          Inlägg 13-05-2007, 09:44
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 154
          Medlem nr: 9 143

Rätt låt vann! Men "fel" låt kom 2:a, 3:a, 4:a, 5:a osv, osv.
          Grannar som röstar på varandra oavsett hur det låter... crying.gif Inte kul...

Och jag saknade Pekka Heino som kommentator! Kristian Luuk är programledare, inte kommentator, och han fällde korkade och plumpa uttalanden och hade ingen koll på fakta.

--------------------
          Trädgård, sommar & Katter

http://www.cybersyrrorna.blogspot.com/

Citera

4 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 02:31

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon