Känner du någon med trädgård eller odlingslott så kunde du kanske få några sticklingar eller dela någon planta? Jag har ju t.ex. satt 100-tals sticklingar från flocknäva i rabatten, det tror jag man skulle kunna ha i kruka också, jag gillar deras blad jättemycket, och blommorna är förstås söta också. Om någon har en sådan växt i sin trädgård så finns det säkerligen sticklingar om man lyfter på bladen! Och det finns ju många andra prydnadsväxter som är lätta att dela och sätta i kruka.
Sen vet jag inte hur det är med träd, om man (visserligen olovandes) gräver upp en liten trädplanta vid vägrenen t.ex., och sätter den i en kruka, kan den trivas där? Det vore ju annars en idé.
Sen kan man ju göra liksom prydnader av grenar och liknande. Om man har t.ex. kirskål (

) eller flocknäva i en kruka, så kanske man kan ta snygga grenverk, utblommade perenner med fröställningar och sticka ner för att få lite höjd i arrangemanget. (På IKEA hade de sist stora knippen med grenar som var spraymålade som man kunde köpa billigt och ha som prydnader i vas. Det var genialt enkelt och mycket snyggt!)