|
Vad är det för träd?, hjälp en novis.... |
|
|
|
14-05-2007, 14:14
|

Medlem
Antal inlägg: 158
Medlem nr: 8 040

|
Här kommer jag med ännu en fråga  ... vad är det för träd vi har i vår trädgård? (bilderna är tagna av nerklippta grenar då de här träden är mycket höga) Jag har kunnat identifiera de flesta, men den här har jag inte en aning om vad det är .... för övrigt har vi både Skogsalm, Lönn, Hassel, Blodbok, Hängbok, Lärk och en stor mängd barrväxter .... de här träden växer dock i en ring - planterade så eller inte vet vi inte ... men fint är det, men jag vet inte om alla träden är samma sort ...
--------------------
|
|
|
|
|
 |
Svar
(1 - 13)
|
14-05-2007, 17:06
|

Medlem
Antal inlägg: 2 199
Medlem nr: 3 388

|
Det är Lind av något slag... antagligen vanlig lind... Tilia cordata
--------------------
|
|
|
|
|
14-05-2007, 23:28
|

Medlem
Antal inlägg: 9 115
Medlem nr: 126

|
Javisst är de vackra, de där illröda knoppskydden på lindar. Knopparna sitter så vackert placerade också, kan man njuta av hela vintern. För att inte tala om blomningen i juli... Den doften och de söta blommorna går inte av för hackor!
Många av våra vanligare trädslag har bland de finaste former, färger, blommor och bär som naturen kan uppbåda. Kolla snart när asken blommar till exempel, det är en så humorfylld punkblomning! Och eken som blommar nu på många håll med sina härliga örhängen och sedan får så vackra frukter. Eller alens röda hängen på vårvintern och söta kottar sedan, eller popplarnas illröda.... Man kan hålla på hur länge som helst.
--------------------
|
|
|
|
Stella-Polaris
|
15-05-2007, 07:27
|
Gäster

|
En rotskotts bukett av lind.
Om du tycker den börjar bli stor eller hellre bara vill ha ett par stammar så är det bara att gallra. Stamkvista är inga problem.
|
|
|
|
|
15-05-2007, 08:25
|

Medlem

|
CITAT (Stella-Polaris @ 15-05-2007, 08:27)  En rotskotts bukett av lind.
Om du tycker den börjar bli stor eller hellre bara vill ha ett par stammar så är det bara att gallra. Stamkvista är inga problem.  de BÖRJAR inte blir stora - de är redan sisådär 15-20 meter höga, svårt att säga exakt .... men nertill har det blivit en del mindre snygga kvistar som går åt alla håll och kanter & det blir inte snyggt i ringen av träd .... de jag nu tog ner satt dock så högt upp så jag nätt & jämt nådde dem med peroskopklipparen. CITAT (wolkenkrabber @ 14-05-2007, 18:06)  Det är Lind av något slag... antagligen vanlig lind... Tilia cordata Tack. Vad kul ... då har vi en hel ring av Lindar mao då
--------------------
|
|
|
|
Stella-Polaris
|
15-05-2007, 09:00
|
Gäster

|
Lindar kan även hamlas. Skulle du kapa stammarna 5 meter upp så får du massvis av vattskott på stammen. Dessa gallrar man ut dessa och sparar några som får bilda nu krona så har du ett kortare träd med grovstam efter ett par år. Men har du plats så är de ju snygga som stora. Vänta tills de är 25 m, och stammarna närmar sig metern, då har du stora lindar
Redigerat av Stella-Polaris: 15-05-2007, 09:05
|
|
|
|
|
15-05-2007, 09:29
|

Medlem

|
CITAT (Stella-Polaris @ 15-05-2007, 10:00)  Lindar kan även hamlas. Skulle du kapa stammarna 5 meter upp så får du massvis av vattskott på stammen. Dessa gallrar man ut dessa och sparar några som får bilda nu krona så har du ett kortare träd med grovstam efter ett par år. Men har du plats så är de ju snygga som stora. Vänta tills de är 25 m, och stammarna närmar sig metern, då har du stora lindar  Ja faktiskt är de relativt klena i stammarna allihop som står här - men så står det ju i en ring också, så det finns väl ingen direkt plats för dem att bredda(?). Dock har en av dem (en tvåstammad) knäckts av stormen Per, så en stam ligger lutad in i ringen & måste tas bort ..... det är ett smärre helvete att genomföra dock kan jag tänka mig eftersom den är så pass hög & sitter illa till .... Jag frågade sambon vad han tippar längden på ... och han han trodde nog de var kring 20 meter redan nu.
--------------------
|
|
|
|
|
15-05-2007, 10:27
|

Medlem

|
Det här beståndet skulle jag bara se till att det behälls friskt och att de svagare individerna antingen stabiliserades eller togs ned. Det bör dock göras med kkunskap och lite finess, för grova stamsnitt i ett trädparti som växt samman eller kanske tom tillhör samma individ på några ställen, drabbar även grannarna med rötskador. Träd som är friska men håller på att falla ut ur ett parti kan man stabilisera med linor, men man behöver veta hur man gör för att det inte ska skada mer än stadga.
Friväxande, friska lindar spom fått lite storlek skulle jag aldrig börja hamla. Det blir alltför grova snitt och som Cam säger får inte ens skotten plats ordentligt. Dessutom innebär även hamling som görs utan att det bildas snabb rötutveckling en massa jobb. Visserligen rolig om man gillar att sitta timmar och såga i trden (som jag), men inte lika kul om det finns annat man hellre vill göra under vårhelgerna.
--------------------
|
|
|
|
|
15-05-2007, 10:48
|

Medlem

|
CITAT (Cilla @ 15-05-2007, 11:27)  Det här beståndet skulle jag bara se till att det behälls friskt och att de svagare individerna antingen stabiliserades eller togs ned. Det bör dock göras med kkunskap och lite finess, för grova stamsnitt i ett trädparti som växt samman eller kanske tom tillhör samma individ på några ställen, drabbar även grannarna med rötskador. Träd som är friska men håller på att falla ut ur ett parti kan man stabilisera med linor, men man behöver veta hur man gör för att det inte ska skada mer än stadga.
Friväxande, friska lindar spom fått lite storlek skulle jag aldrig börja hamla. Det blir alltför grova snitt och som Cam säger får inte ens skotten plats ordentligt. Dessutom innebär även hamling som görs utan att det bildas snabb rötutveckling en massa jobb. Visserligen rolig om man gillar att sitta timmar och såga i trden (som jag), men inte lika kul om det finns annat man hellre vill göra under vårhelgerna. Cilla - jag tror du skulle älska vår trädgård!!!  för den är verkligen en TRÄDgård men määängder & åter mängder av träd ... dock har alla 7000 kvm varit otroligt eftersatta, så när vi flyttade in här förra sommaren fick vi börja med att ta ner 22 träd - allt för att de i stort sett växte PÅ varandra. Nu är det mesta friskare och mår bättre, men vi har ännu MYCKET kvar att göra .... Är det någon som har tips & idéer om vad man skulle kunna göra här så tas de tacksamt emot!! Det finns en del bilder på vad som växer här i mina album här .....
--------------------
|
|
|
|
|
15-05-2007, 11:37
|

Medlem

|
Jag skulle säkert gilla er trädgård! Och det är ju mycket bättre att ha en massa mångåriga, 30-100åriga träd att välja mellan, än att bara kunna börja med nya.
Om du vill ha råd så kan jag ge iallafall ett. När man vill glesa ur ett område eller ett trädparti gäller att man kan se vad som är friskt och inte och vilka individer som klarar att stå solitrt och vilka som gjort sig beroende av sina grannar. Det är inte helt självklart att det som ser snyggt ut också är friskt, liksom det inte är klart att det som t ex är assymetriskt är dåligt. Det är inte heller säkert att ett träd som vuxit tätt inpå andra blir starkare av att plötsligt växa ensam som solitär. Anlita en duktig trädexpert som kan hjälpa er om ni inte har kunskapen redan.
På ett år ser man inte skillnad för de träd man spar, när man tagit bort andra. Visserligen blir det ju estetisk skillnad, men hur den blir biologiskt för de kvarvarande träden ser man inte på så kort tid. Något som ofta sker i mina trakter Sörmland/Uppland/Sthlms skärgård är att många startar med att ta ned en mängd träd för att göra det bättre för de kvarvarande, men tänker inte på att ljusinsläppet på krona och mark inte endast är gynnsamt för träd som anpassat sig efter skydd, skuggfuktig mark mm.
--------------------
|
|
|
|
Stella-Polaris
|
15-05-2007, 18:09
|
Gäster

|
CITAT (Cam & co @ 15-05-2007, 10:29)  Ja faktiskt är de relativt klena i stammarna allihop som står här - men så står det ju i en ring också, så det finns väl ingen direkt plats för dem att bredda(?). Dock har en av dem (en tvåstammad) knäckts av stormen Per, så en stam ligger lutad in i ringen & måste tas bort ..... det är ett smärre helvete att genomföra dock kan jag tänka mig eftersom den är så pass hög & sitter illa till ....
Jag frågade sambon vad han tippar längden på ... och han han trodde nog de var kring 20 meter redan nu. Det kan vara ide att fundera på att fälla ut några av dem. Annars blir de bara mer och mer som piskor. De som står kvar kommer snabbt att ta det nya kronutrymmet och lägga på hullet. Nu tävlar de bara med varandra om plats och växer på höjden. Du skulle utan vidare kunna ta bort 2/3 av stammarna. Du behöver inte göra det med en gång utan kanske gallra me 2 års mellanrum. Själv hadde jag nog gallrat i omgångar tills 2-3 upprätta träd fanns kvar men smaken är ju som den är.
|
|
|
|
|
15-05-2007, 20:01
|

Medlem

|
CITAT (Stella-Polaris @ 15-05-2007, 19:09)  Det kan vara ide att fundera på att fälla ut några av dem. Annars blir de bara mer och mer som piskor. De som står kvar kommer snabbt att ta det nya kronutrymmet och lägga på hullet. Nu tävlar de bara med varandra om plats och växer på höjden.
Du skulle utan vidare kunna ta bort 2/3 av stammarna. Du behöver inte göra det med en gång utan kanske gallra me 2 års mellanrum.
Själv hadde jag nog gallrat i omgångar tills 2-3 upprätta träd fanns kvar men smaken är ju som den är. Nja - grejen är ju den att träden växer i en ring och det är ju det osm är det roliga med det hela - kanonsnyggt faktiskt & aningens udda ... mennågra stycken ska allt gallras ut ändå :-) Tack för tipset.
--------------------
|
|
|
|
Stella-Polaris
|
15-05-2007, 20:10
|
Gäster

|
Det har jag full förståelse för. Med tiden kommer de att självgallra sig med då pratar vi decennier.
Tyckte er belysning var en fräck idé...
|
|
|
|
|
15-05-2007, 20:51
|

Medlem

|
CITAT (Cilla @ 15-05-2007, 12:37)  Jag skulle säkert gilla er trädgård! Och det är ju mycket bättre att ha en massa mångåriga, 30-100åriga träd att välja mellan, än att bara kunna börja med nya.
Om du vill ha råd så kan jag ge iallafall ett. När man vill glesa ur ett område eller ett trädparti gäller att man kan se vad som är friskt och inte och vilka individer som klarar att stå solitrt och vilka som gjort sig beroende av sina grannar. Det är inte helt självklart att det som ser snyggt ut också är friskt, liksom det inte är klart att det som t ex är assymetriskt är dåligt. Det är inte heller säkert att ett träd som vuxit tätt inpå andra blir starkare av att plötsligt växa ensam som solitär. Anlita en duktig trädexpert som kan hjälpa er om ni inte har kunskapen redan.
På ett år ser man inte skillnad för de träd man spar, när man tagit bort andra. Visserligen blir det ju estetisk skillnad, men hur den blir biologiskt för de kvarvarande träden ser man inte på så kort tid. Något som ofta sker i mina trakter Sörmland/Uppland/Sthlms skärgård är att många startar med att ta ned en mängd träd för att göra det bättre för de kvarvarande, men tänker inte på att ljusinsläppet på krona och mark inte endast är gynnsamt för träd som anpassat sig efter skydd, skuggfuktig mark mm. Ja faktum är ju att jag inte har några direkta kunskaper alls utan mer har gått på känsla ... det vi hittills tagit bort har dock varit sådant som dels är ungt, dvs frösådda träd som ingen brytt sig om att plocka bort innan de växt till sig, och sådana som varit mer eller mindre döda ...
--------------------
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|