|
Norgeresa, tacksam för tips |
|
|
|
24-05-2007, 13:42
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
Hej, vi tänkte att göra en resa med husbilen till Norge.
Tanken är att vi från Göteborg via Strömstad - Sandefjord åker till Hardangerfjord och ev. Sognefjord.
Bergen skall vi så klart också besöka
Någon som var där förut och kan tipsa om bra campingplatser?
Vad skall vi tänka på, vad får man inte missa? Vad "måste" man ha med sig?
Finns det något i trädgårdsväg att titta på där?
Många frågor, men det är alltid någon som vet nåt
Tack i förväg
Elisabeth
|
|
|
|
2 sidor
1 2 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
24-05-2007, 15:23
|

Medlem
Antal inlägg: 1 140
Medlem nr: 5 846

|
Jag har inte så bra koll på Norges geografi, men vill gärna komma med ett tips ändå! VI åkte just husbil i Norge för två år sedan och åkte då Trollstigen, en stor turistattraktion javisst, men helt fantasktiskt vackert, fränt och otäckt ändå! OCh när vi sedan åkt upp där fortsatte vi över fjället ner till havet igen, åkte färja över en "fjord" och över fjället igen för att komma till Geíranger. G måste vara den vackraste platsen på jorden, iaf en väldigt god kandidat! Det är en liten by som ligger i änden på en fjord och är omringad av branta bergsväggar. SÅÅÅ fiiint! Rekommenderas!
--------------------
Hälsningar Karin, Zon 3 (4)
|
|
|
|
|
24-05-2007, 15:42
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
Tips1 : Ta TID på er. Norska vägar är ofta asfalterade ko-stigar, och ibland inte asfalterade. Mycket charmigt, men svårkört med husbil kantänka. Möten är inte alltid lätta på vägarna. Bättre köra lugnt, ta många raster, undvika rusningstrafik etc. Har ni möjlighet att åka genom Rjukan så är det rätt trevlig väg där (fast smalt på vissa ställen alltså). Ta med mycket småmynt/växelpengar! Det är trafikavgifter överallt. Många guld-tior och tjugor bör ni ta med er. Ibland är avgifterna ojämna tror jag dessutom, typ 18kr. Norge och Sverige har avtal om att trafikböter krävs in även i grannlandet. Norska trädgårdar vet jag intet om, inte heller campingplatser, men passa på att smaka på lite nya potatissorter  Beroende på när ni åker till Norge så varierar ju utbudet, men alltid kul att smaka andra sorter än i Sverige. Rutt, Ottar, Peik, Kerr's Pink, Laila, Beate, Troll, Pimpernell, mums  Med tanke på norska matpriser är det bra om man kan laga en del mat själv, och det går ju i husbil
Redigerat av Pirum: 24-05-2007, 15:46
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
24-05-2007, 17:38
|

Medlem

|
Nu fick jag ta fram kartan för att leta efter dom platserna ni skriver om. Men dom ligger en bit längre upp än vi hade inte tänkt att åka så långt upp. Delvis för att vi inte vill köra varje dag utan stanna några dagar om vi hittar ett fint ställe. Och sedan gillar jag inte precis kostigar. Jag är visserligen född och uppvuxen i alperna och also van med berg och kostigar men jag tror jag blir lite fjantig Ja Pirum vi skall laga mat i husbilen, kanske inte varje dag men till största delen. Det där med småmynt är verkligen något att tänka på. Tack för tipset. Just nu kollar vi campingplatserna runt hardangerfjord men vad mig förvånar är att det är få platser där man kan tanka färskvatten. Hoppas att fler kommer med synpunkter eller erfarenheter av Norge. Elisabeth
|
|
|
|
|
24-05-2007, 17:51
|

Medlem
Antal inlägg: 3 397
Medlem nr: 2 483

|
Föreslår att ni handlar allt som går i matväg innan ni passerar gränsen...det är svindyrt med mat i Norge...i all synnerhet kött..och det är dessutom inte färskt utan tas ur fryslager och tinas upp (om de inte ändrat på det på sistone) ..är ni tobaksberoende så glöm för guds skull inte sånt, annars blir ni ruinerade..Tänk inte ens tanken att köpa dricka eller alkohol i Norge..de vallfärdar till Sverige för sånt..
--------------------
|
|
|
|
|
24-05-2007, 19:12
|

Medlem

|
Tesa det tänkte vi redan på. Funderar redan vad man skall ta med i matväg. Tyvärr är ju kylskåpet inte så stort i husbilen. så man måste planera noga. Är ju bra att bara jag röker Elisabeth
|
|
|
|
|
25-05-2007, 10:06
|

Medlem

|
CITAT (Pirum @ 24-05-2007, 16:42)  Ta med mycket småmynt/växelpengar! Det är trafikavgifter överallt. Många guld-tior och tjugor bör ni ta med er. Ibland är avgifterna ojämna tror jag dessutom, typ 18kr. Norge och Sverige har avtal om att trafikböter krävs in även i grannlandet. Går det att betala med svenska pengar? Man får ju sällan mynt när man växlar här Elisabeth
|
|
|
|
|
25-05-2007, 10:19
|

Validating

|
Svenska pengar går inte alls bra, annat än påfarten till Svinesundsbron möjligen. Däremot vet jag folk som växlar in några norska hundralappar mot 'småmynt' (tior, tjugor) i livsmedelsbutikerna nära gränsen. Det finns kanske växlingsautomat på färjan ni ska åka? Annars går säkert att växla där nånstans ändå. Har släktingar som ofta åker till Norge, men de växlar aldrig in pengar eftersom de alltid behåller alla växelpengar de drar på sig medan de är i Norge. (Jag har aldrig åkt färja till Norge)
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
25-05-2007, 10:27
|

Medlem

|
CITAT (Pirum @ 25-05-2007, 11:19)  (Jag har aldrig åkt färja till Norge) Inte vi heller. Men så slipper vi Oslo och kör via Telemark och upp direkt till Haradangerfjord. Vi brukar ju alltid sammla mynt när vi är ute med husbil. För man behöver ju även på campingen ofta mynt. Elisabeth
|
|
|
|
|
25-05-2007, 11:00
|

Validating

|
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 25-05-2007, 11:27)  Inte vi heller. Men så slipper vi Oslo och kör via Telemark och upp direkt till Haradangerfjord.
Vi brukar ju alltid sammla mynt när vi är ute med husbil. För man behöver ju även på campingen ofta mynt.
Elisabeth Genom att skippa Osloområdet slipper ni nog de flesta vägavgifterna dessutom. Många vägtullar är bemannade förresten, man måste inte ha med sig flera kilo mynt,även om det underlättar
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
25-05-2007, 11:14
|

Medlem
Antal inlägg: 11 250
Medlem nr: 8 513

|
Norge verkar helt fantastiskt. Du glömmer väl inte kameran så du kan dela med dig av lite vyer.
Vi har bara varit till Norge på dagsturer för flera år sedan , men när vi har åkt har man sagt till oss att äta på svenska sidan pga att maten i norge inte alls är i vår smak. Om det stämmer än vet jag inte men ni kan ju ha det i åtanke och ladda med bra konserver.
Lycka till på er resa.
|
|
|
|
|
25-05-2007, 12:10
|

Validating

|
Norsk mat är helt ok, om man håller sig till "vanlig" (i svensk mening) mat.  Köper man spekekorv så är den såklart svåräten...sådan korv är vanligare i Norge än i Sverige. Själv håller jag mig till potatis och bröd, frukt och relativt 'rent' kött, inga problem. Köpte en vansinnigt god hamburgare i Norge, som faktiskt serverades UTAN dressing, där har svenska restauranger något att lära. Tillägg : men sen finns det småskillnader, man kan exempelvis få färdigsaltad köttfärs i Norge, att då själv vräka i salt innan man smakat, de är ju inte så bra. I övrigt i butikerna är det oftast samma varor som här, förutom att Felix produkter kanske heter Idun etc
Redigerat av Pirum: 25-05-2007, 12:13
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
25-05-2007, 12:39
|
Medlem
Antal inlägg: 2 496
Medlem nr: 7 002

|
Åååhh, ni skall åka till Bergen! Det är en stad ni kommer att tycka om! Det är så vackert där. Missa inte att ta linbanan upp till Flöyen, ett av dom höga bergen som omringar staden. Och väl där skall man klappa på flaggstången (ni kan inte missa det, det är en turistattraktion). Man har en vidunderlig utsikt över staden, närliggande öar och havet. Sen får ni inte missa fisktorget där dom säljer levande fisk som simmar i ett betongkar. Och Hansa-muséet som ligger vid Bryggen. Och.... ja, det finns massor att se på i Bergen!
Jag har inte varit där sen 80-talet. Maken är född i Bergen. En av gångerna åkte vi "vintervägen", dvs den väg ni nu tänkt åka som går genom Telemark. På den tiden fick man åka färja över Hardangerfjorden men numera tror jag man åker runt genom en tunnel. Dom har ju många tunnlar numera på vägen till Bergen. Säkert bra för dom som bor där men lite trist för turister som missar en del vidunderliga utsikter.
Apropå trädgårdsgrejer. Det där norska tv-programmet som går på måndagar har ju filmat en del från trädgårdar i Gamle Bergen (ligger centralt nära Maria-kyrkan). En del syns säkert från gatan! Det är en väldigt backig del av staden så se till att ha bekväma skor.
Hoppas ni får en riktigt trevlig resa!
--------------------
Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3
|
|
|
|
|
25-05-2007, 17:17
|

Medlem

|
Ja Bee min sambo vill absolut åka in till Bergen. Du vet, Göteborgarna tycker bergen är som hemma. Dialekten skall ju vara likandant.
Jag har nu tagi tfram papper och penna och skriver upp alla tips jag får.
Jag ser ju så mycket framemot att se fjordarna. Jag gillar ju allt som är norrut, varför ? Ja det vet jag inte ens själv
Elisabeth
|
|
|
|
|
25-05-2007, 18:10
|

Validating

|
Haha, va? Bergen har ju en helt rotvälsk version av Norska...  Ta med paraply förresten... Men ja, fjordarna är väldigt vackra
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
25-05-2007, 18:27
|

Medlem

|
Pirum tycker du göteborgska är också rotvälska, undrar min sambo ? Elisabeth
|
|
|
|
|
25-05-2007, 19:25
|

Validating

|
Hehe....jag är ju inte infödd Göteborgare...men allvarligt talat, di snackar lite mystiskt därborta på norska Vestlandet  Men jag har aldrig nånsin hört det jämföras med göteborgska. OBS! Jag har inget emot det, den fantastiska Audhild Gregoriusdotter Rotevatn snackar väl Bergensk nynorsk, och hon har ju ett suveränt vackert språk. Hon gick tidigare att se på NRK ibland i nyheterna/sporten, men tror hon tyvärr bytte jobb.
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
25-05-2007, 20:10
|

Medlem

|
Vi får väl se hur mycket min gubbe förstår när vi väl komme rtill Bergen. Han hade ju mycket kontakt med norska handbollsledare och tyckte alltid att Bergenser var så lätt att förstå. Och här i Gbg säger m¨nga att det är samma dialekt. Jag vet inte, men som sagt vi får väl se...
Kanske jag förstår mer än han.. det skulle ju vara roligt
Elisabeth
|
|
|
|
|
25-05-2007, 22:20
|
Medlem
Antal inlägg: 2 496
Medlem nr: 7 002

|
Vad gäller bergensiska så kan man nog säga att det är som skånska på norska  Fonetiskt: "Eg er ische norrrsk - eg er Bergenser! Sagt med skorrande r och lite släpigt. Inte det minsta likt göteborgska Och när någon säger "Ka?" Så betyder det helt riktigt "Va?". Tillägg: Det där med att göteborgare känner sig hemma i Bergen beror troligen på att Bergen precis som Göteborg är landets andra-stad i storlek. Men det var Bergen som hade första högskolan i Norge... Och när den inte räckte till åkte studenterra till Göteborg (enligt svärfar)!
Redigerat av Bee: 25-05-2007, 22:30
--------------------
Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|