Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Spinn på mina chilisar! Snälla hjälp!, Vad gör jag nu??
          Anna2
          Inlägg 01-06-2007, 13:06
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 169
          Medlem nr: 9 842

Igår var det bladlöss på Månvindorna, idag spinn (förmodligen) på mina älskade chilisar. Månvindorna har jag sprayat med sprit/såpablandning och det löser sig nog. Men vad göra på chilisarna?? De är stora och fina, har massor av blommor samt en hel del frukt, ca 5-8 cm stora.
          Kan jag ta såpa-sprit blandning även på chilisarna? Eller bara såpavatten? Hjälper/räcker det, eller vad krävs för att bli av med detta? Skadar jag blommorna om jag sprayar på dem? Antar att de smittar också, så jag borde ställa chilisarna långt ifrån andra växter, hur långt bort då?
          Har allt inomhus, i lägenheten.

Vore kanon om någon kan hjälpa mig, snabbt! Är nybörjare så alla tips tas tacksamt emot!! Blir ju så lessen. -cry-.gif
          Jag var så stolt över dessa men är rädd att det bara är att slänga skiten nu...??

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 5)
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 01-06-2007, 13:13
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Spinn sprider sig och de dör inte av såpvatten de är inga insekter som ex. bladlöss. En hel del kan man få bort genom att duscha dem ofta i duschen/badkaret. Allt brukar man dock inte få bort och spinn trivs inomhus så det är bra att isolera plantorna alt. ställa ut dem ifall det går, spinnkvalster trivs inte lika bra ute i blåst och regn som de gör inomhus i varmt, torrt och vindstilla läge.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Anna2
          Inlägg 01-06-2007, 13:34
          Länk hit: #3

Medlem

Tack Åsa! Misstänkte att såpablandningen inte skulle hjälpa här...

Jag ringde min lokala plantskola och frågade. De sa att det fanns något som heter "Kurera Bladlus", som kan hjälpa mot spinn. 69:-. Kravmärkt.

Så jag drar nog iväg och köper det, nu.

Citera
          Anna2
          Inlägg 04-06-2007, 06:59
          Länk hit: #4

Medlem

Jaha, så då behandlade jag mina stora och jättefina (skryt, jag vet) chilisar med detta medel... och nu är de snart helt döda. Både chilisar och Spinn. Inte roligt. Får skylla mig själv, man skulle provspola på ett par blad, men efter rek. från plnatskolan att ta det på chilin hoppade jag över det. Ångras bittert nu, så jag vill passa på att varna andra.

Citera
          myrtille
          Inlägg 04-06-2007, 15:30
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 324
          Medlem nr: 5 306

Trist. Vad hände? Är de verkligen utom allt hopp?

Citera
          Anna2
          Inlägg 04-06-2007, 18:36
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (myrtille @ 04-06-2007, 16:30) *
          Trist. Vad hände? Är de verkligen utom allt hopp?

Ja, det är sååå trist! Jag sprayade med CurEra Bladlus. Tog 1-2 dagar, sen började bladen + blommorna ramla av...Några frukter hade redan kommit, de sitter kvar, än så länge. Men chiliplantorna (+ även röd Basilika) har nog gjort sitt, de ser bara mer och mer ledsna ut. Har försökt att klippa bort en del av det döda, men de ser inte roliga ut längre. De var ca 50 cm höga och grova med rejäl omkrets, så jag var så stolt. (Nybörjare, ingen extra belysning, så glad!)

Vet inte vad som händer egentligen. Först fick jag nån skit på Basilikorna (fast det visade sig vara ödem, enl Åsa här på forumet. Tack o lov!) Sen var det en massa bladlöss på Månvindorna. Därefter Spinn, på chili och basilika. Mer bladlöss på "lite av varje".
          Igår hittade jag massor av gröna larver på krusbärsbusken. Samma sort som åt upp hela busken förra året. Mosa, mosa, mosa! Sen har vi ju det äckligaste av allt, mördarsniglarna. Käkar ju på allt och alla!!
          Sen, efter avhärdning, satte jag ut mina fina Praktsalvior... vad hände, jodå, sol,-och vindskador, tror jag (knappt någon sol på hela dagen) så de gulnade + tappade alla bladen.
          Ja, Månvindorna förresten... den första omgången...så planterade jag om några till en större kruka (samtidigt lät jag dessa stå kvar i stugan, rätt kallt) såklart stendog dessa också! Arrrrrrrrrrghhhhhhhhhhh! Har några nya som jag planterade, som borde få större krukor nu - vad göra?? Vågar knappt göra något alls längre, allt dör ju bara!

Det är snart lika bra att lägga ner mitt nya intresse, innnan det knappt har börjat!!

Puh, nu har jag fått ur mig lite frustration! Blir bara så ledsen, allt arbete man lagt ner - åt skogen, med nästan allt!

Sorry för långt inlägg.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-06-2025, 20:27

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon