Medlem
Antal inlägg: 341
Medlem nr: 889
Gokväll! Gulltörel är en perenn jag sneglat länge på, jag vill egentligen inte ha gula växter i min trädgård men är den gul? eller mer limefärgad? Den verkar fin som samplanteringsväxt, hur beter den sig - sprider sig eller förbli den planta som man skaffat om ni förstår vad jag menar eller bör man köpa ett par stycken så det blir lite mer "maffigt"? Mvh ZaraP
Medlem
Antal inlägg: 341
Medlem nr: 889
Humnjäe... inte de minsta lilla gröngul alls? suck... får väl börja skapa en gul rabatt då -långt ifrån alla andra perenner! Tycker gult är en svååår färg... fin! absolut! men inte bland mina nuvarande perenner...
Medlem
Antal inlägg: 11 272
Medlem nr: 2 892
Finns en massa olika törel, en kompis till mig har en som skiftar i lime och jag har en som är röd. Det är nog bara att leta lite så hittar du en som du gillar!! Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
Medlem
Antal inlägg: 2 643
Medlem nr: 579
Vill bara påpeka att mina sprider sig! Ganska rejält också!!
Har "alltid" planterat Gulltörel på mina resp tomter. Tycker mycket om den. I nuvarande hus gjorde jag en blå/gul rabatt med dem som bas. 2 stora bollar. Problemet är att jag har tydligen för näringsrink/fuktig jord där. Så de rymmer ut till plattorna istället. I år hade jag säkert 7 nya små plantor mellan plattorna — där det är torrt/soligt/magert = som de vill ha det.
Lite OT, det är inte blommorna det däringa gula vi ser utan högbladen, precis som på julstjärnan.
--------------------
Bättre sänt än aldrig! Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!
Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.
Medlem
Antal inlägg: 2 075
Medlem nr: 6 256
Tja, jag måste nog säga att min Gulltörel är både intensivt gul och limefärgad beroende på var i blomningen den befinner sig. När den blommar som mest är det gul, väldigt gul, men den blir mer och mer limefärgad ju längre tid som går.
Mina Gulltörel breder inte ut sig nämnvärt. Visst växer de, men de inkräktar inte på övriga växter.
Medlem
Antal inlägg: 4 474
Medlem nr: 2 552
Nog kan jag tycka att den gulltöreln som jag satt är limefärgad. Vartefter bladen kommer längre och längre från ståndare/pistill blir de grönare. Kanske är bladen närmast gula men som planta i helhet så drar den åt lime. Den håller sig även som en tam liten kudde.