CITAT (anncharlotte @ 04-06-2007, 01:01)

Nåja, att ta en dagfärja över hit från Polen kostar inte många kronor, så det tror jag att vi alla skulle ha råd med. Men det är svårt det där med tiggare, det håller jag med om. Många av dom som kommer är nog organiserade på ett eller annat sätt, sen kan man ju iofs fråga sej varför. Är det så att det är så svårt att försörja sej att det är den enda möjligheten att ge sej iväg tillsammans med andra i samma situation, med en organsiation som tar huvudparten av dom intjänade pengarna så är det ju inte den som står utanför dörren som man borde bli arg på.
Igentligen så tycker jag väl att det fördjävliga är inte att dom kommer hit, utan att det är ett alternativ som i deras ögon är det bästa, har svårt att tänka mej att dom skulle anse det om dom hade en dräglig situation därhemma.
Det där med att ha råd är nog lite relativt. Och vi har det nog inte alla. Idag skulle jag nog ha råd arr resa till polen och till andra ställen också förresten. Dels för att jag lyckats få bättre inkomster dels för att man inte har en sådan försörjningsbörda längre utan maken och jag är bara oss själva ( nästan i alla fall). Likaså har eget ägande av hus förbättrat ekonomin.
Men när barnen var mindre, hade dyr specialkost, jag var sjuk osv. Då hade vi definitivt inte råd. Jag menar man fick ont i magen varje september för att man varje månad var tvungen att spara till julklapparna för att det skulle bli några. Likaså var släktingarnas jämna födelsedagar en pina eftersom det var svårt att hitta de 300 kr extra som bensinen kostade att hälsa på. Att man sedan var halvt nervvrak för att bilen inte skulle gå hela vägen bort och tillbaka var liksom grädden på moset.
Och jag vet inte vad dagförjan från polen kostar. Jag vet inte vad du betecknar som många kronor. De borde väl rimligtvis ha bil med sig så någon tusenlapp blir det vl i alla fall. Och sextio mil upp i landet där jag bor blir väl minst 700. Så åker de väl omkring lite också. Så 700 tillbaka och ytterligare en 1000 kr på färjan.
Så minsta möjliga är väl 3500 kr föra tt de skall tigga hos mig.. Det får man en jädrans massa för i Polen om man säger så.
Så jag håller nog med Netha, har de råd att åka hit så är de inte så fattiga. Och ännu mindre fattiga är de väl ifall de har råd att åka ända hem till Nethas hemtrakter. Jag bor ju i alla flal i mellansverige.