Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Är det bara jag som inte har råd ?
          papegojflickan
          Inlägg 08-06-2007, 06:24
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 17
          Medlem nr: 9 347

Köpte en av våra vanligaste trädgårdstidningar häromdan, bla för att läsa om Clematis o rosor.
          Där var ett repotage om en kvinna som anlitade en trädgårdsdesigner - det är dyrt det.
          Hon gjorde om hela trädgården + att hon tog ledigt från jobbet 4 mån för att arbeta tillsammans med designern
          o anläggningsarbetarna. Hur har man råd ??????? Kunde dom inte haft något budgetalternativ för oss vanliga dödliga också?

Så nu min fråga. Har en slänt ca 100kvm bestående av ogräs av värsta sort, stenar o stora cementrör som det varit buskar i. Vill ha hit en grävskopa som gräver bort allt o sen på med ny jord. Har någon nån ide vad det skulle kosta ?

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 7)
          Yin o Yang
          Inlägg 08-06-2007, 06:49
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 113
          Medlem nr: 4 545

Dyrast är nog jorden. Vi anlitade grävfirma för att ta bort en omöjlig häck. De jobbade jättefort och fraktade dessutom bort allt. Ring runt och fråga.

--------------------
          Marianne, zon 3

När man står med båda fötterna på jorden har man oftast bilen på verkstaden

Citera
          KURT
          Inlägg 08-06-2007, 07:05
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

När man skriver artiklar i tidningar så har man alltid minst 2 intressenter. Läsrarna och de som skall köpa reklamplats, därför måste det nämnas en massa produkter. Men även läsarna (och tittarna) verkar ofta vilja läsa om "drömmål". Ser man t ex vilka bilar som presenteras i biltidningar och bilprogram på TV, så är det också "drömmål". Samma sak gäller ofta reseprogram på TV.

Citera
          Bee
          Inlägg 08-06-2007, 10:43
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

Jag reagerade som du Papegojflickan, när jag läste den artikeln. Visst är det kul att läsa om vackra trädgårdar och hur folk löst sina markproblem men när man inser hur mycket det kostar så falnar "inspirationsintresset". (I just det här exemplet kan man förstås kanske tänka sig att en sån här åtgärd höjer värdet på hela fastigheten och då kanske man tar en inteckning på huset.)

Så jag är inte hundra på att Kurt har helt rätt. Det finns nog fler än jag som köper dessa tidningar för att få inspiration och inte bara för att se på vackra bilder och sen glömma allt.

För övrigt: ang vackra bilder. Ju glassigare tidning desto skickligare fotografer anlitas. Titta ordentligt på hur dom bygger upp bilderna så att det blir precis så där vackert och samtidigt får plats på en sida. Jag tror dom har mycket dyra objektiv till sina kameror smile.gif

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 08-06-2007, 18:45
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Hm .. och jag skulle inte anlita någon om jag så fick det gratis ... planering, anlägga nytt rita drömma, så, köpa vedartat se trädgården växa.. det är ju livet..
          Skulla jag lämna det roliga till nån annan ?? ninja.gif och sen ha en "färdig trädgård ??
          never in heaven
          crazy.gif

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          HelénE
          Inlägg 11-06-2007, 10:52
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 926
          Medlem nr: 1 028

Jag håller med dig.

Eller visst kan det vara kul att se dessa lyxalternativ, men jag saknar i dessa tidningar reportage om billigare "Svensson"-alternativ. Hur en vanlig dödlig familj med en ordinarie medellöd kan göra en sygg trädgård.

Det måste ju finnas många sådana också. confused.gif

Likadant när de visar trädgårdsprylar, nästan alltid är det vattenkannor i zink för 900:- , fågelbad i marmor för 4.000:-, solsängar som kostar mer än att inreda ett vanligt vardagsrum. Visas några budgetalternativ så är det typ 2-3 grejer från IKEA.

Lite trist, för man vill ju inte bara drömma, utan även själv kunna nå fram till en förbättring av sin egen trädgård.

Helén

--------------------
          Helén
          Zon 2, utanför Stockholm

Citera
          Ophelia
          Inlägg 11-06-2007, 11:50
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

Jag skulle göra som Kerstin, aldrig anlita någon för att göra styla min trädgård.

Sedan kan ju givetvis den "vanlige Svensson" ta och skapa sin egen drömträdgård men det krävs engagemang och tid samt planering. Kostar inte speciellt mycket med ett lånekort för att låna böcker på bibliotek och börja hitta sina idéer. Sedan kan det givetvis kosta en slant att ta sig runt till, i eget tycke, intressanta parker för att kanske få sig en "livebild". Papper, pennor, kanske fota av sin trädgård och sedan skissa under mörka höst och vinterkvällar. Kanske gå någon ABF-kurs i hur man gör egna krukor eller annat. Finns någon här på odla som har gått svetskurs och nu gör sina egna spaljeer.

Växter behöver inte vara så svindyra. Så frön, sticklingsföröka, kanske få plantor och buskar och därtill offra några slantar på att köpa bra växtmaterial med vad som behövs.

Allt detta kräver handling och inte bara sitta och drömma för då blir inget gjort men börja med en sak i taget.

Papegojflickan: Ett tips. Innan du gräver bort allt och ersätter med ny fin jord, ha en bra plan vad du ska göra. Annars är mitt tips att du låter det vara (hålla ner ogräs) och lägger upp en bra planering.

Citera
          Tullia
          Inlägg 11-06-2007, 12:10
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 199
          Medlem nr: 9 942

Just en trädgårdsdesigner skulle väl möjligtvis kunna löna sig eftersom man då kanske slipper köpa fel saker (som dör) t ex. Men det gäller ju att hitta någon som har samma smak.

Det skulle vara kul med en trädgårdstidning som var gjord för _mig_... Kan nog hämta inspiration från dyra lösningar utan att bli frustrerad. Alla produkter som ska säljas är ganska ointressanta.

Slänten tror jag inte att jag har någon ny tanke om. Är inte så kunnig och erfaren. Gräva bort det grövsta och sedan så gröngödslingsväxter? (Detta är verkligen en fråga... läste lite om detta och det verkade intressant.) Kanske är ett idiotiskt förslag, men jag tänkte att det kunde få bort ogräset och förbättra jorden - så att man inte behöver köpa lika mycket ny jord.

Hur bra jord behöver du? Vad ska växa där?

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 05:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon