Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Min hallonbuske har vissnat ner helt (dött?)
          jenkan
          Inlägg 10-06-2007, 21:44
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem nr: 10 739

Hej!
          Jag planterade en hallonbuske vid sommarstugan i våras. Den har tagit sig jättefint tills för en vecka sedan, när den började se lite hängig ut. Jag trodde det var de senaste veckornas extrema värme, så jag hoppades att vattning skulle hjälpa.
          Dagen efter var den lika hängig, nya blad och knoppar hade vissnat.
          Eftersom jag misstänkte att det kunde vara något skadedjur kontrollerade jag blad och stam noggrant, men kunde inte se något konstigt.

I fredags när vi kom ut till stugan igen, hade alla blad och knoppar vissnat helt och torkat, jag förstår ingenting! confused.gif

Grannen föreslog att det kunde vara sork som gett sig på rötterna, men jag kunde inte se några spår, man borde väl i alla fall se någon jordhög?

Jag är nybörjare på det här och tacksam för alla förslag.

Kan det vara ett virus, eller kan inte hallon få sådant?
          Bör jag ta bort busken eller klippa ner den eller vad?

Mvh
          Jeanette

--------------------
          Jeanette
          Nybliven stugägare i zon 2

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 7)
          Tosan
          Inlägg 10-06-2007, 22:04
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

Jag skulle bara avvakta... Jag flyttade en hallonbuske på gårn för några år sen...Den "dog" bara för att ett par år senare ta sig igen. Så länge rötterna lever finns det hopp.

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          Herbert Arvidsso...
          Inlägg 15-06-2007, 18:21
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 103
          Medlem nr: 6 353

Kan vi hjälpa till med lite funderingar kring ditt hallon problem? Det låter ju bra i början men var det en planta från ett hallonland eller inköpt? Det kan finnas virus på hallon, men det borde den inte dö av så snabbt. Vattna hjälper inte alltid, viktigast är att jorden är i bra kondition och utan ogräs. Jorden kanske var helt uttorkad, när du upptäckte att den inte mådde bra. Vänta och se vad som händer.Vi kan inte med din knapphändiga information hitta någon förklaring, men du kan ju fortsätta,så kanske det går lättare att finna orsaken.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 15-06-2007, 20:58
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Den finns en liten fjäril, hallonglasvinge, som lever som larv i roten och den nedre delen av stammen på hallon. Den brukar sällan ta död på hallonet men kanske om detta är nyplanterat?

Tillägg: Hittade denna länken när googlade. Hallonskadedjur

Redigerat av Gossen Ruda: 15-06-2007, 21:01

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          zaaritha
          Inlägg 15-06-2007, 22:40
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Om sorken skulle gnagt av rötterna, så kan man ju "lyfta" busken!
          Mullvad(som gör högar) struntar i buskar..............

Citera
          jenkan
          Inlägg 18-06-2007, 21:23
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (Herbert Arvidsson @ 15-06-2007, 19:21) *
          Kan vi hjälpa till med lite funderingar kring ditt hallon problem? Det låter ju bra i början men var det en planta från ett hallonland eller inköpt? Det kan finnas virus på hallon, men det borde den inte dö av så snabbt. Vattna hjälper inte alltid, viktigast är att jorden är i bra kondition och utan ogräs. Jorden kanske var helt uttorkad, när du upptäckte att den inte mådde bra. Vänta och se vad som händer.Vi kan inte med din knapphändiga information hitta någon förklaring, men du kan ju fortsätta,så kanske det går lättare att finna orsaken.

Busken inköptes i april och sorten är Mormorshallon. Jag hoppas och tror att jorden är i bra kondition, jag gjorde en rejäl grop, bytte ut ca hälften av den gamla jorden mot ny planteringsjord, blandade också i en hel del kogödsel. Ogräs finns det i och för sig en del runt omkring, men inte just där busken är planterad. Den tog ju sig också väldigt bra i början, så det är därför jag misstänker att den råkat ut för ett angrepp av något slag.
          Jag har nu sett att det dykt upp ett par skott på rotnivå, så den kanske kommer igen smile.gif
          Nu har det också regnat ett par dagar, det var rätt extremt varmt ett tag...

Redigerat av jenkan: 18-06-2007, 21:32

--------------------
          Jeanette

Citera
          jenkan
          Inlägg 18-06-2007, 21:36
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 15-06-2007, 21:58) *
          Den finns en liten fjäril, hallonglasvinge, som lever som larv i roten och den nedre delen av stammen på hallon. Den brukar sällan ta död på hallonet men kanske om detta är nyplanterat?

Tillägg: Hittade denna länken när googlade. Hallonskadedjur

Tack för länken, intressant och lite skrämmande att läsa om allt som hallon kan råka ut för sad.gif

Man kanske skulle hålla sig till vildhallon istället? confused.gif

Jag hoppas verkligen inte det är hallonglasvingen, den verkar besvärlig...

Fast nu verkar det komma lite blad på rotnivå, så busken kanske klarar sig trots allt.

Busken verkar sitta rätt ordentligt fast, så förhoppningsvis hade grannen fel.

--------------------
          Jeanette

Citera
          Herbert Arvidsso...
          Inlägg 19-06-2007, 13:01
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 103
          Medlem nr: 6 353

Vi hoppas att du har tur med din Mormorshallon och att du inte blir besviken utan att den klarar sig. Kanske det blev för bra med både stallgödsel och planterarjord, när du planterade den. Var köpte du plantan och vilken krukstorlek fanns den i, vi vill gärna veta mer om, hur Mormorshallon som säljs, lever vidare. Allt är inte guld som glimmar sägs det, men vi hoppas att du fått rätt hallonsort. Ring oss gärna tel finns under kontakt på vår hemsida. Mvh Ingeborg vid datorn

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 11:35

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon