Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vill någon hjälpa mig att id detta ?
          pixieangel
          Inlägg 01-07-2007, 23:51
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 84
          Medlem nr: 8 024

Hej

Under mitt stora bokträd så växer det en hel del. Eller rättare sagt runt mitt bokträd. Halva plantorna/träden som är inemot boken ser inte ut att trivas så bra sad.gif
          Men 2 stora växter som verkar trivas är dock Rhododendronen och den för mig okända andra plantan.
          Och iom att de är så stora och boken är väldigt stor så börjar jag bli lite orolig hur jag skall gå tillväga nu. Skall man försöka flytta vissa plantor eller skall man klippa ner dem. Och då är det helt klart bra att veta vad den heter så jag vet vad jag har att göra med smile.gif

Här är först en bild så ni enklare förstår vad jag menar för jag är inte så duktig på att förklara alltid

bok.JPG

Och sen så en liten närmre bild på rhododendronen och den som jag behöver id hjälp med

f2.JPG

Tack på förhand

Mvh

Suss

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 7)
          pusillus
          Inlägg 02-07-2007, 08:45
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 287
          Medlem nr: 5 931

Jag tror att boken tar väldigt mycket kraft ur jorden och på sikt är det nog svårt att odla något alls undet ett så stort träd. Jag skulle ha flyttat de plantor som går, tex. rhododendron är lätt att flytta, de har ytligt rotsystem. Klipp ner den lite i samband med flytten så får den mer ork att rota sig.
          Men jag tror du ska vänta tills aug/sept med flytten, även om det med flitig vattning går att flytta nu också.
          Den andra busken vet jag inte vad det är, har den /ska den blomma? kanske en bild tagen på närmare håll kan hjälpa.

Jag tror boken kommer att göra sig mycket bättre utan buskage runt om, de har så vackra stammar!

--------------------
          Pusillus zon 3
          Småland

Citera
          Ophelia
          Inlägg 02-07-2007, 09:05
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

Jag slänger ut ett namnförslag på den okända busken så kan du ju söka på namnet och se om det stämmer. Jag gissar på forsythia confused.gif

Om vissa buskar ser risiga ut p g a konkurrensen från boken så spelar det ju ingen roll om du klipper ner dem. De behöver näring och vatten (samt oxå ljus) som förmodligen boken tar en del av. Är det så att de risiga buskarna ändå trivs med sin tillvaro brevid boken och risat till sig p g a ålder så kan en föryngringsbeskärning vara av nytta.

Roddisar är tacksamma buskar som klarar av halvskugga och bibehåller sin blomning och blomfärg bättre då men får ge avkall på blomrikedomen. Men man kan ju inte få allt smile.gif

Citera
          pixieangel
          Inlägg 02-07-2007, 23:14
          Länk hit: #4

Medlem

Hejsan

Tack för svaren

Jo det är väl det med boken som ger mig lite bekymmer. För flera år sedan när trädgården planerades så var det nog ingen tanke på att allt skulle bli så här stort. Boken med sina bokollon (heter det verkligen så) är ju större än huset känns det som om.
          När det gäller Rhododendronen så var en eventuell tanke att flytta fram den på framsidan till de andra stora Rhododendronen men man får nog klippa ner den en hel del då den är ganska otymplig med sin storlek.

Jag har försökt nu att ta en bättre bild på växten som växer till höger om rhododendronen men på något sätt nu växt runt den helt och hållet. Den är ca 2 -21/2 m hög och väldigt omfångsrik

Hoppas ni har fler ideer smile.gif

Mvh

Suss

f3b.JPG

Citera
          Ophelia
          Inlägg 03-07-2007, 06:45
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

Vet du om den har blommat och när? Jag fortsätter att gissa på forsythia för jag ser bara bladmassa med spetsiga blad och inga grenar.

Citera
          Lile
          Inlägg 03-07-2007, 21:16
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 49
          Medlem nr: 7 972

Japp, gissar också på Forsythia.
          Har en i min trädgård, blommar kraftigt med gula blommor på våren flirting.gif

Citera
          pixieangel
          Inlägg 04-07-2007, 16:15
          Länk hit: #7

Medlem

Hejsan smile.gif

Och tack så väldigt mycket för erat engagemang. Och desto mer jag nu tittar och jämför så tror jag ni har rätt om att det kan vara en Forsythia.

Jag skrev svar imorse men jag måste glömt och spara eller något för mitt svar finns ej sad.gif

I alla fall så flyttade jag hit den 15 juni och jag har inte sett någon blomning och jag antar att det redan skett då där är inga knoppar eller något. På vissa grenar så är där små "dun saker" ca 2-3 cm, men inte på många.

Jag har försökt nu att ta foto från alla vinklar och vrår. Dock de från baksidan mot boken blev för dåliga.
          Min pojkvän sa även att mitt ögonmått var lite fel och att busken är närmre 3,5 m hög.

Lite flera bilder smile.gif

f2c.JPG

f2d.JPG

f2e.JPG

f2a.JPG

f2b.JPG

Tack för hjälpen

Mvh
          Suss

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 04-07-2007, 17:37
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

Forsythia blommar feb-maj lite beroende på hur vintern är och hur våren blir . jag själv har haft blommande Forsythia i nov-dec

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 17:23

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon