Katter är ju extrema vanedjur, och nu har ju många av rutinerna förändrats för katten ni passar, så det är helt normalt att den reagerar. Jag skulle inte oroa mig för att den går på lådan - var tacksam för det, det är ju bättre än att den sätter sig någon annanstans. Ägarna hade väl inte haft ngn låda om den aldrig gick på den, eller? Men katten är säkert lite osäker av situationen, vet bara att det inte är som vanligt längre, eftersom rutinerna plötsligt förändrats. Den behöver lite tid på sig att ställa om sig till och vänja sig vid er. Än så länge är den inställd på ägarens tider och sätt att vara/låta/lukta. Jag tror som Tosan att ni ska försöka aktivera och stimulera katten med lek och kel. Pingisbollar, piprensare eller små bollar av hopknycklad folie är lätt att fixa, en del katter gillar att apportera, helt spontant. Att den sitter och jamar vid dörren betyder säkert att den vill gå ut, jag skulle faktiskt gissa att den gör så ibland även när ägarna är hemma, eftersom du berättar att de brukar släppa ut den i trappuppgången ibland. Om jag var i er situation så tror jag däremot inte att jag skulle fortsätta att släppa ut den i trappuppgången, för det finns en stor risk att ju fler gånger man gör det, desto mer kommer den att sitta vid dörren och jama. Balkongen blir säkert mer intressant om ytterdörren blir ointressantare, om du förstår vad jag menar? På det stora hela tror jag det bara behövs lite tid för katten att ställa om sig, ni tar ju väl hand om den och den kommer snart att anpassa sig till era vanor och rutiner. Katter är inga snabba djur, när det gäller förändring. Lycka till och njut av lånekissen!
--------------------
Målet är ingenting, vägen är allt. GrönAnna
|