Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hästmyror, stockmyror, Är det samma sak och hur ser de ut
          Trampendal
          Inlägg 09-08-2007, 01:44
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 921
          Medlem nr: 10 112

Hej!
          Jag har varit med här ett tag och läst en del (mycket trevligt),
          men detta är mitt första inlägg.

Jag undrar om häst- och stock-myra är samma sak och om nån vet var jag kan hitta en
          pålitlig bild av dessa.

Googlade lite och hittade en bild, men vet ej om den stämmer.
          Den som visades var rödaktig, 12-17 mm med väldigt smal "mellankropp", om ni förstår.

Vårt uthus har "attackerats" flera år i rad av hundratals (tusen?) ENORMA svarta flygmyror.
          De är bortåt 2-3 cm långa och "kralliga" (alltså rätt jämntjocka).

Eftersom vi är rädda att det är hästmyror har vi helt kallt mejat ner dem med Radar.

Blev lite svamligt detta, men jag hoppas att nån kan ge mig lite mer info.

Trampendal

Redigerat av Trampendal: 09-08-2007, 01:46

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 5)
          KURT
          Inlägg 09-08-2007, 05:44
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Det finns flera arter myror av släktet Camponotus, och det kallas nog alla omväxlande hästmyror resp. stockmyror.

http://www.anticimex.se/default.asp?objectid=3766

Hästmyror äter murken ved, inte frisk ved i hus. Och att jaga enskilda flygande drottningar är det ingen mening med.

Citera
          Trampendal
          Inlägg 09-08-2007, 22:46
          Länk hit: #3

Medlem

Tack för info!

Trampendal

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 10-08-2007, 14:09
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Kompletterar lite. Med den storleken kan det bara vara hästmyror, fast över 2 cm blir dom inte. I Sverige har vi två arter, Camponotus ligniperda och C. herculeanus. Bygger bon i trä, helst lite rötskadat men även friskt virke duger. Gnager bort den mjuka sommarveden men låter den mesta vinterveden vara kvar så bona ser lamellartade ut. Man ser ibland uppgifter om att dom äter och lever av veden men det är fel, dom kan inte tillgodogöra sig cellulosan. Eftersom dom lever i skymundan kan dom gnaga en hel del utan att det märks utåt. Bona är ganska så individfattiga men det kan finnas många bon i närheten av varandra.

Eftersom det i uthuset kommer fram många flygmyror finns det säkert flera bon där. Då bärande delar av huset kan försvagas av bona bör man nog låt en expert på myrutrotning undersöka saken. Hästmyror i hus är ett problem i vissa delar av landet, Bohuslän tror jag är mest drabbat.

Beträffande hästmyror så är det så att dom varken har gadd eller producerar myrsyra, åtminstone våra arter. Istället har dom kraftiga käkar och kan ge smärtsamma nyp, men speciellt agressiva är dom inte.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Trampendal
          Inlägg 10-08-2007, 23:06
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 10-08-2007, 15:09) *
          Kompletterar lite. Med den storleken kan det bara vara hästmyror, fast över 2 cm blir dom inte. I Sverige har vi två arter, Camponotus ligniperda och C. herculeanus. Bygger bon i trä, helst lite rötskadat men även friskt virke duger. Gnager bort den mjuka sommarveden men låter den mesta vinterveden vara kvar så bona ser lamellartade ut. Man ser ibland uppgifter om att dom äter och lever av veden men det är fel, dom kan inte tillgodogöra sig cellulosan. Eftersom dom lever i skymundan kan dom gnaga en hel del utan att det märks utåt. Bona är ganska så individfattiga men det kan finnas många bon i närheten av varandra.

Tack!

CITAT (Gossen Ruda @ 10-08-2007, 15:09) *
          Eftersom det i uthuset kommer fram många flygmyror finns det säkert flera bon där. Då bärande delar av huset kan försvagas av bona bör man nog låt en expert på myrutrotning undersöka saken. Hästmyror i hus är ett problem i vissa delar av landet, Bohuslän tror jag är mest drabbat.

Om hela ytterväggen täcks av dessa flygmyror är det då troligast att de kommer inifrån huset alltså (jag trodde att de kom i en svärm och var på väg in i huset, men de kanske kom ut istället!)?

Hur många drottningar produceras av ett "samhälle"? Och hur långt förflyttar de sig innan de etablerar nya bon?
          Går det att höra om de finns där?

Vi bor för övrigt i Uppland.

Trampendal

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 10-08-2007, 23:47
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Hänger på Rudas råd. Vi har haft problem med myror i vårat uthus. Vi byggde om och skulle lägga om en del av taket. Då visade det sig att myrorna " ätit upp " stora delar av flera takstolar. Vi fick riva bort hela taket , sätta dit nya takstolar och lägga på nytt tak.

De hade kommit in där vi har avluftningsröret för mulltoan går upp genom taket. Det hade läckt lite och blivit fuktigt och där hade de tydligen trivts. När vi tog bort röret kryllade det av myror. Vi dammsög bort alla myror vi kunde se och eldade sedan upp dammsugarpåsen.

Vi har inte haft några problem sedan dess , det har gått c:a 6 år nu . Så kolla ordentligt i uthuset .

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 01:13

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon