|
Brudorkide, Radikal metod |
|
|
|
25-08-2007, 11:07
|
Medlem
Antal inlägg: 73
Medlem nr: 9 278

|
Hej Finns det någon som har något ovanligt tips på hur jag kan få mina brudorkideer att blomma? De mår bra alla tre och får med jämna mellanrum både nya blad och rötter. Jag sköter dem som man ska, de står i orkidejord som jag bytte för ett par månader sedan. Då och då vattnar jag med näring. Nu har det gått så lång tid att jag har glömt hur de ser ut. Jag har sagt till mig själv att om de inte har något på gång om 3 månader så får de flytta hemifrån (till sopnedkastet)
|
|
|
|
2 sidor
1 2 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
25-08-2007, 15:37
|

Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14

|
Ojdå, det där sista lät inte så bra... Jag vet inte om jag sköter mina orkidéer rätt eller fel men helt fel gör jag nog inte eftersom de blommar om då och då. Jag har dem i ljusa norrfönster och vattnar dem bara lite och ganska sällan, näring får de bara ibland - om jag kommer ihåg... fast de får orkidénäring inte vanlig blomgödning. Planterar om dem i mars ungefär, samtidigt som jag planterar om de övriga krukväxterna inne. Har du kollat efter skötselinfo på den här sidan? Svenska orkidésällskapetOrchidéhuset har också en avdelning full av skötselråd, kolla här. På Google får du fler träffar om orkidéskötsel.
--------------------
Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
25-08-2007, 16:20
|

Medlem
Antal inlägg: 3 562
Medlem nr: 11 124

|
Den kanske inte får tillräckligt med sol september till mars? Jag kollade orchidehusets skötselråd: PLACERING Phalaenopsis vill ha all tillgänglig sol från september till mars och ljust men ej direkt sol resten av året. Den är varmväxande, trivs vid en temperatur 17-25° och passar väl i boningsrum. Vill gärna ha luftväxling men ej kalldrag. http://www.orchidehuset.se
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
26-08-2007, 10:32
|

Medlem
Antal inlägg: 35 147
Medlem nr: 5 447

|
Prova att ställa den i ett annat fönster, ibland hjälper det. Du kan också dra ner på gödningen nu.
--------------------
Biggan ***************** Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom. Eyvind Johnson 
|
|
|
|
|
26-08-2007, 11:23
|
Medlem
Antal inlägg: 1 057
Medlem nr: 1 309

|
Jag lyckas inte med mina heller. De enda som blommat om någonsin är de som jag hade innan jag började köpa speciell orchidégödsel! Min gamla mor gödslar också med vanlig blomgödning och hon får dem att blomma om!!! Men inte jag! Och folk säger att de är så lätta att sköta! Jag tror ibland att man gullar för mycket med dem. Eller är det placeringen som avgör helt? Det känns som ett lotteri! Plötsligt händer det, ni vet!
|
|
|
|
|
26-08-2007, 12:10
|

Medlem
Antal inlägg: 3 435
Medlem nr: 5 307

|
De som inte är igång och blommar just nu, får flytta ut till uterummet eller rent av utomhus(fast inte i sommar, då det regnat så mycket...) Sedan får de flytta in igen innan det blir för kallt.(Vårt uterum är rätt så svalt sommartid...) Här en bild på en Phaelanopsis som blommat på sedan julen 2005. Jag råkade bryta av en blomsterstängel  när jag vattnade i vintras, så det blev en liten blomma att sätta i vas. (Där fanns stänglar kvar, som fortsatte blomma, och sedan har det bildats knoppar - ja, just den plantan är fantastisk! Stilleben.JPG Hälsn AnnA
--------------------
|
|
|
|
|
26-08-2007, 12:35
|

Medlem
Antal inlägg: 8 486
Medlem nr: 9 409

|
Annars finns det en slags regel bland orkidéodlare att så fort man tittar bort så växer de så det knakar. Jag har odlat mycket orkidéer men även om jag gjort det enligt konstens alla regler med speciallampa, luftfuktare osvl så ser ändå kollegans phalaenopsis i kontorsfönstret ut att trivas mycket bättre  och hon gör inget... bara vattnar dem som vanliga blommor
--------------------
Zon 1 Simrishamn
|
|
|
|
|
26-08-2007, 13:50
|

Medlem
Antal inlägg: 2 958
Medlem nr: 2 746

|
Av Phaelanopsisar (brudorkidéer) har jag den erfarenheten att du lyckas bäst om du glömmer bort dem!! Då blommar dem sagolikt och utan några som helst problem! Men börjar du gulla med dem, då är det kört med nya blommor Mina står i söderfönster, året om, visst solen bränner hål på ett och annat blad som råkar hamna kloss mot fönstret, men det påverkar inte blomningen. Vatten får de när jag kommer ihåg det och då bara motsvarande "ett snapsglas i veckan" och jag vattnar uppifrån som vilken krukväxt som helst. Gödning får dem, när jag kommer ihåg det, men de får nöja sig med den gödning som råkar finnas hemma. Men de får bara halv dos. Sammantaget kan vi väl då säga att jag missköter min phaelanopsisar så mycket jag bara kan Men blommar gör dem, året om
--------------------
Margith, zon 6
Har du inget snällt att säga, är det bättre att vara tyst. Citat: min mor =)
|
|
|
|
|
26-08-2007, 22:02
|
Medlem
Antal inlägg: 73
Medlem nr: 9 278

|
Tack för alla svar. Nu ska jag prova att vansköta dom i tre månader, men inte en dag till.
|
|
|
|
|
31-08-2007, 16:55
|

Medlem
Antal inlägg: 421
Medlem nr: 12 286

|
NEJ NEJ kasta nu för allt i världen inte bort dem!! håller med om att avnvårda dem. Jag vattnar ca 1 gång/ vecka (dränker då alltså, varannangång med näring i vattnet jag har plantagens näring) sommartid 1 gång / 2 veckor vintertid. Vänta nu till våren åtminstone innan du slänger dem för det är oftast på våren som den mesta tillväxten sker och även blomning! Sen när man lyckas få dem att blomma igen så är det en underbar känsla  Jag har t.ex. haft en av mina orkidér 4 år den har blommat om 3 gånger tror jag... Lycka till!
--------------------
"Omnia mirari etiam tritissima"
|
|
|
|
|
02-09-2007, 14:01
|

Medlem
Antal inlägg: 1 048
Medlem nr: 61

|
Radikal metod, sa du? Min svärmor har köpt en konstgjord blomstängel och satt i krukan, den levande bladrosetten gör att man luras att tro att hela växten är äkta. Den metoden är väl radikal så det räcker?
--------------------
Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag. Kinesiskt ordspråk
|
|
|
|
|
02-09-2007, 14:35
|

Medlem
Antal inlägg: 2 836
Medlem nr: 4 113

|
Min lilla söta orkidée som jag släpade hem från Danmark blommade i vintras och nu skjuter den en ny stängel. Detta till trots att den fått ojämt med vatten, ömsom dränkt ömsom uttorkad och nästan ingen näring. Jag tror den lille filuren tycker om mig...   Ciczi
--------------------
Egenföretagande Trädgårdsingenjör. Besök www.tradgardsservice.com
"Mest klorofyll vinner!!!"
|
|
|
|
|
02-09-2007, 19:53
|

Medlem
Antal inlägg: 89
Medlem nr: 7 953

|
Har ingen orkide´ själv men vi har diskuterat detta flitigt på jobbet.har en arbetskollega som har 6 olika orkide´er vara en har blommat hela tiden i ca 2 år.Hon har dem i genomskinlig kruka,ställer dem på et fat med vatten 10 min en gång i veckan.Det är allt hon gör säger hon.Kanske det kan fungera? Martina
|
|
|
|
seriös
|
03-09-2007, 00:59
|
Gäster

|
Jag har ett 60 tal olika phalaenopsisar + några andra alla har jag i mitt norrfönster och dom verkar trivas där och blommar om vattnar gör jag nog ca 1ggn per vecka nu på sommaren men prova att flytta dom till ett annat fönster brukar fungera till att sätta igång blomning
Bild_1059.jpg ( 46.11k )
Antal nedladdningar: 25
|
|
|
|
|
03-09-2007, 09:22
|

Medlem
Antal inlägg: 2 404
Medlem nr: 11 016

|
Ja, du ahr fåt såmånga svar så deta kanske är onödigt. När man vattnar ska man skölja dem under rinnande vatten ,en gång per vecka. Då rinner det material i krukan som blivit "jord" ut. Växtnäring ska de bara ha nä de blommar. Jag tror nog att de fatum att de fått nya blad visar de trivs men inte riktigt vet vad den ska göra med all näring. Det kan nog ta längre än tre månader de är nog övergödda nu. Göm dem bakom en gardin eller ngt så lär dem vara ifred så får du en trevlig överraskning.
--------------------
"Förolämpningar är argument som används av folk som har fel." Rousseau
|
|
|
|
|
04-09-2007, 21:58
|

Medlem
Antal inlägg: 3 269
Medlem nr: 12 343

|
Jag har gullat med mina brudorkidéer, sjungit för dem, glömt bort dem, svurit åt dem, pekat ut sopnedkastet för dem, flyttat dem, gullat igen.... Nu har jag haft dem i tre år. Men inte en enda blomma.
|
|
|
|
|
04-09-2007, 22:20
|

Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14

|
CITAT (Gudrun i Göteborg @ 04-09-2007, 22:58)  Jag har gullat med mina brudorkidéer, sjungit för dem, glömt bort dem, svurit åt dem, pekat ut sopnedkastet för dem, flyttat dem, gullat igen.... Nu har jag haft dem i tre år. Men inte en enda blomma.  Sluta gulla med dem! Flytta dem till ett annat fönster och ignorera dem sen så ska du se att det börjar hända saker.
--------------------
Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
04-09-2007, 23:15
|

Medlem
Antal inlägg: 421
Medlem nr: 12 286

|
Jag fick min första orkidé till min 18 års dag (nu nästan 4 år sedan). Den blommade då jag fick den men sen så stod den bara där och fick lite vatten emellanåt. Tyckte att den var tråkig när den bara stod där och ingenting hände. Men sedan började den blomma!! Och känslan att man hade lyckats få den att blomma var ju härlig--> jag blev orkidé frälst. Här kommer bild, den blommar nu 3 eller fjärde gången.
orkid_1.jpg ( 56.17k )
Antal nedladdningar: 30
orkid_2.jpg ( 68.71k )
Antal nedladdningar: 21
--------------------
"Omnia mirari etiam tritissima"
|
|
|
|
|
05-09-2007, 18:22
|
Medlem
Antal inlägg: 16
Medlem nr: 9 900

|
I maj hängde jag ut min orkideér i amplar under täden i trädgården, där har dom hängt hela sommaren utan någon som helst tillsyn. Tog in dom denna veckan eftersom det varnas för frost. Alla har fått nya blomstänglar och kommer blomma om på nytt. Nu är det väl inte läge att hänga ut dom i höst men nästa sommar.. Inget annat bra tips för tillfället... dom säger att man inte ska vattna orkideer speciellt mycke men mina älskar vatten!
Lycka till! / Emelie
|
|
|
|
|
06-09-2007, 10:42
|
Medlem
Antal inlägg: 19
Medlem nr: 11 691

|
CITAT (Susanne i Linköping @ 02-09-2007, 15:01)  Radikal metod, sa du? Min svärmor har köpt en konstgjord blomstängel och satt i krukan, den levande bladrosetten gör att man luras att tro att hela växten är äkta. Den metoden är väl radikal så det räcker?  Hahaha, gud vad smart!
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|