Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> testamentemall, var hitta?
          Leia
          Inlägg 26-08-2007, 09:30
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 145
          Medlem nr: 7 103

Sambon och jag har sedan tidigare ett testamente skrivet. Nu när vi har barn antar jag att ett nytt borde skrivas, vilket inte har blivit av. Vi har även tänkt att vi ska gifta oss för att skydda varandra juridiskt om någon skulle gå bort, men det har inte heller blivit av.

Så tills vidare tänkte vi skriva ett nytt testamente till vigsel blir av. Men jag hittar ingen mall på nätet. (bara sådana som man måste skicka efter och betala för) Jag är säker på att när vi skrev det förra testamentet tittade vi på en mall någonstans på nätet och skrev sedan ett eget. Men nu hittar jag inget. Någon som vet var man kan titta på ett? Eller vet precis hur vi bör skriva?
          Det är inget krångligt testamente vi behöver. Vi har bara ett gemensamt barn och vi vill ärva varandra och sitta i sk. "orubbat bo" dvs. att Max får ut sin del först när båda har avlidit.

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 12)
          Netha
          Inlägg 26-08-2007, 09:37
          Länk hit: #2

Gäster

Här.... kanske du hittar hjälp.

dokumall.se

Redigerat av Netha: 26-08-2007, 09:46

Citera
          Leia
          Inlägg 26-08-2007, 09:56
          Länk hit: #3

Medlem

CITAT (Netha @ 26-08-2007, 10:37) *

Den första där kan nog vara något! smile.gif Bara att ändra "bådas arvingar" till gemensam arvinge antar jag. Tack! wub.gif smile.gif

Citera
          Leia
          Inlägg 26-08-2007, 11:55
          Länk hit: #4

Medlem

Jag var över till grannen och frågade om de kunde vara vittnen (de tvekade lite med tanke på att de inte vet om de kan intyga att vi är vid våra sinnens full bruk laugh.gif ) Iallafall så hade de också ett testamente låg som behövde bevittnas. Deras hade en advokat skrivit så jag fick skriva av det. smile.gif
          Om det är någon annan här som är intresserad av ett riktigt formulerat testamente så är det bara att pm:a så kan ni få ta del av det. smile.gif

Citera
          Bee
          Inlägg 26-08-2007, 21:25
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

Det du tar upp Leija är väldigt viktigt! I er situation med "bara" ett barn gemensamt skulle de flesta säga - gift er. Men så enkelt är det inte. Man gifter sig inte av praktiska skäl. Hindrar inte att man tänker praktiskt!
          Gott att du och din sambo har tänkt till! wub.gif

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          lexis
          Inlägg 30-08-2009, 16:07
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 24 970

Kontakta alltid en jurist om du inte har i vart fall hyfsade kunskaper i juridik. Gör du fel kan det bli en smärre katastrof längre fram. Har du hyggliga juridiska kunskaper och omständigheterna inte är alltför komplexa kan du ladda ner en gratis mall för testamente vilken du därefter kan justera så att den passar just din situation.

Citera
          Alba
          Inlägg 30-08-2009, 17:24
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem nr: 8 513

En annan sak som är väldigt viktigt det är detta med förmånstagare på försäkringar.
          Om jag var du skulle jag ta hjälp. Fonus bla hjälper till med testamenete......(även om det inte gäller dödsfall.)
          Allt kan verka självklart idag men man vet ju inte vad som händer.....separation och ovänskap och bråk. Då är det bra att ha allt klart på papper.

Jag brukar lyssna på Pengar och Rätt på radio och har förstått att det finns många kryphål, många formuleringar som låter glasklara men som i praktiken inte är det.

Redigerat av Alba: 30-08-2009, 17:26

Citera
          CeciliaR
          Inlägg 30-08-2009, 23:14
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 157
          Medlem nr: 12 378

Det hjälper inte att skriva testamente om orubbat bo tyvärr, det enda man kan hoppas på är att barnen är snälla nog att respektera föräldrarnas önskemål (barnet har alltid rätt att få ut sin arvedel), fast hur det funkar om barnet är minderårigt och inte väljer själv vete fanken. Enda skyddet i det fallet är att vara gifta. Bästa skyddet om man är sambos är nog att ha försäkringar som tillfaller sambon så att han/hon kan lösa lån och bo kvar. Jag och min sambo skrev nyligen testamente hos advokat och så förklarade han det i alla fall.

Redigerat av CeciliaR: 30-08-2009, 23:15

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 31-08-2009, 08:00
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

lexis, länken till gratis mall för testamente funkar inte.

Det här är ingen mall för testamente, man kan ladda ner livsarkivet och få det gratis förvarat:

http://www.livsarkivet.se/

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          lexis
          Inlägg 22-07-2010, 06:22
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 24 970

Sorry, jag skriv fel i länken tididgare. http://www.juridiskamallar.se/mall-testamente skall det vara.

<a href="http://www.juridiskamallar.se/mall-testamente">Mall testamente</a>

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 22-07-2010, 07:16
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Som flera andra redan skrivit så är det väldigt krångligt med arvsrätter osv. Vi var sambo i 11 år och hade två barn innan vi gifte oss på inrådan från en jurist , det billigaste och säkraste sättet att se till att skaffa skydd för oss allihop.

Ska man skaffa det på annat sätt så är det omständligt och kan kosta stora pengar . I vårt fall så skulle jag t ex bli tvungen att betala för lån om min sambo skulle gå bort men inte få ärva det som var belånat. Vi hade redan skrivit in varandra som förmånstagare till försäkringar , varit till tingsrätten för att få ha delad vårdnad om barnen ( kostade pengar ) , försökt dela upp äganderätten till olika kapitalvaror genom att se till att mitt/hans namn stod på köpekontraktet osv.

Såg att någon redan skrivit om att orubbat bo inte gäller , barnet ska ha ut sin del , era släktingar kan också begära ut sina delar och då står man där på bar backe. Inte kul att gifta sig av en sådan anledning , nej men ni bor ju ihop av en anledning och det är den anledningen som gäller även för giftermål ,eller hur ?

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Krabbis
          Inlägg 25-08-2011, 09:42
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 73 312

Hej,
          Det finns en korrekt mall för testamente på: mall för testamente på mallar.info. Tänk dock på att efterson det är så pass viktigt juridikt dokument så kan det vara bra att låta bågon med juridiska kunskaper kolla på testamentet när det är klart så att du kan vara säker på att allt är som det ska med det.
          Krabbis

Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 25-08-2011, 11:46
          Länk hit: #13

Gäster

Tack,

För nyttig information. Håller på och tänker på detta och jag måsta snart göra något, skriva ner hur jag vill ha det om det skulle hända.
          Man vet ju inte hur morgondagen ser ut och har tänkt på att dela ut en del fast egendom och andra saker som jag vet att personer i fråga skulle uppskatta, men inte får om jag inte skriver in det.

OK, tack, har nu 2 månader på mig att bestämma hur mitt ska delas.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 20:58

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon