Som flera andra redan skrivit så är det väldigt krångligt med arvsrätter osv. Vi var sambo i 11 år och hade två barn innan vi gifte oss på inrådan från en jurist , det billigaste och säkraste sättet att se till att skaffa skydd för oss allihop.
Ska man skaffa det på annat sätt så är det omständligt och kan kosta stora pengar . I vårt fall så skulle jag t ex bli tvungen att betala för lån om min sambo skulle gå bort men inte få ärva det som var belånat. Vi hade redan skrivit in varandra som förmånstagare till försäkringar , varit till tingsrätten för att få ha delad vårdnad om barnen ( kostade pengar ) , försökt dela upp äganderätten till olika kapitalvaror genom att se till att mitt/hans namn stod på köpekontraktet osv.
Såg att någon redan skrivit om att orubbat bo inte gäller , barnet ska ha ut sin del , era släktingar kan också begära ut sina delar och då står man där på bar backe. Inte kul att gifta sig av en sådan anledning , nej men ni bor ju ihop av en anledning och det är den anledningen som gäller även för giftermål ,eller hur ?
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|