Hmm, ska se om jag kan förklara så att det går att förstå.
Rumpan, lårens baksida och vad: Sätt dej på t.ex sängen med ena foten i golvet och lägg upp det andra benet utsträckt på sängen. (Näsan pekar antingen mot övre eller nedre sänggaveln). Sitt ganska långt ut på kanten. Benet som du håller mot golvet flyttar du bakåt så hälen gärna hamnar en liten bit bakom höftens linje ner mot golvet. Håll benet som du har uppe på sängen så sträckt du kan och tippa överkroppen framåt med foten vinklad rätt upp. Du känner hur det sträcker hela vägen från rumpan ner till hälen. Är du tillräckligt vig kan du ta tag i tårna och sedan sitta så minst en minut. Obs! Ryggen ska vara rak och böj inte så mycket så det gör ont
Åsså andra benet!
Lårens framsida: Ställ dej på golvet och håll t ex i en stolsrygg så du inte tappar balansen. Böj upp ena benet bakåt och tag tag om vristen och hjälp till att "sparka dej i baken" med hälen (men sparka inte

utan håll stilla). Försök att hålla tänkt linje genom axel höft och knä. Knäet ska helst peka rakt ner mot golvet och rumpan ska inte puta ut. Du känner när du gör rätt för då sträcker det i låret. Var försiktig så du inte sträcker för mycket.
Åsså andra benet!
Vaderna: Ställ dej så du kan ta stöd mot en vägg med ena handen. Sätt ena foten en bit bakåt Lägg över tyngden på det främre benet och håll bakre benet rakt och håll kvar hälen i golvet utan att översträcka knät.. Höften framskjuten. Du känner i vaden hur mycket du kan töja utan att det börjar göra ont.
Åsså andra benet!
Minst en minut för varje stretchövning.
Om dina besvär beror på lite dålig cirkulation så är det bra med lite tåhävningar också. Står du på en lite högre tröskel eller något när du gör dem får du desutom lite töjningar i hälsenan också.
Det finns andra liknande övningar som dem jag beskrivit här med samma funktion men jag tycker att de här funkar så bra just för att de är så lätta att göra utan att man behöver krypa ner på golvet eller hålla på med en massa andra akrobatiska konstigheter. Ju lättare desto enklare att verkligen se till att man gör dem regelbundet.
Lycka till! Hoppas att det funkar för dej också.

(Gör dem strax innan du lägger dej på kvällen så har du bäst effekt över natten)
Redigerat av Cacki: 26-08-2007, 23:17