Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vilka växter kan man odla åt sin vatten sköldpadda?
          Sailor Pluto
          Inlägg 30-08-2007, 16:58
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 982
          Medlem nr: 8 942

I vinter har jag tänkt så lite kryddväxter och sånt åt oss människor, och då tänkte jag att det nog får plats några växter åt skölpaddan också smile.gif . Har fått tips om morot (hur jag nu ska lyckas med det...), maskrosblad, romansallad, mangold, grönkål, vattenkrasse och gurkört. Tar gärna emot ideèr på flera sorter (både vattenväxter och "krukväxter") yes.gif !
          Sen undrar jag också lite över pelargonblad och hibiskusblad som de tydligen ska kunna äta. Går det bra med vilka sorter som helst eller ska det vara special g.gif ? Och vart får man tag på såna i så fall?

--------------------

Stolt HBT-kompis
          Angelica i zon 4-5, sambo med en karl och ett halvt zoo

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Tosan
          Inlägg 30-08-2007, 17:19
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

Mina sköldar åt sallad, banan, gurka, tomat, paprika, persika, plommon, kiwi. Kanske inte så mycket du kan odla av det, men det är ju bara att testa och se vad de äter.
          Ett tips, mina älskade daggmask!

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 31-08-2007, 05:44
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

Jag rekommenderar att du ställer dina frågor på sköldpaddsforumet smile.gif

Sköldpaddor med mera kan du få tips på växter till sköldpaddor, bl a vattensköldpaddor under Föda/Allmänt om födan och Vattenväxter.

Om man köper krukväxter så måste det gå minst ett år innan man ger dem till sköldisarna pga behandling med pesticider. Du kan så hibiscusfrön, säljs på Impecta, alla sorter ger bra.

Redigerat av MimmiH: 31-08-2007, 07:33

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Sailor Pluto
          Inlägg 31-08-2007, 12:20
          Länk hit: #4

Medlem

Tack för svaren smile.gif ! Anledningen till att jag ställde frågan här är att man oftast inte får stryk om man ställer en fråga som redan ställts sleep.gif . Har inte varit inne så mycket på sköldpaddsforumet (där jag är reggad), så jag vet inte riktigt hur man blir bemött om man upprepar en gammal fråga. Blir så trött på små ordningsvakter, men det är en helt annan diskussion smile.gif . Kanske dags att jag loggar in på det forumet och kollar runt lite igen, tyckte det var bra sist jag var där.

Sköldisen älskar banan, räkor och gurka ibland. Plus att hon får såna där pellets och gammarus. Ska man få i henne något mer måste man gegga ihop det med räkor eller banan för hon är kinkig med maten... Men jag ska prova att servera mer av det du nämnde Tosan tummenupp.gif . Det värsta som kan hända är väl att jag får fiska upp det ur akvariumet!

Och nu har jag ju en anledning att beställa från Impecta också angel_not.gif !

--------------------

Stolt HBT-kompis

Citera
          Tosan
          Inlägg 31-08-2007, 14:13
          Länk hit: #5

Medlem

Ett tips till, mata dem i diskhon så slipper du få matrester i akvariet. De kan söla rent rejält när de äter.
          Kattmat, uppblött torrfoder, var åxå populärt. Och småmörtar som jag bara skar i mindre bitar.

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          Sailor Pluto
          Inlägg 31-08-2007, 14:31
          Länk hit: #6

Medlem

Hon har faktiskt precis fått en helt egen stor balja att vara i när det vankas mat eller städning smile.gif . Det är nåt man kan tipsa om hur många gånger som helst, för jag tror att det alltid finns de som inte tänkt på det.
          Har läst mer om vattenväxter nu också, och det verkar vara både lätt roligt och praktiskt biggrin.gif . Tänker fixa ett separat akvarium med både växter och guppisar (istället för småmört flirting.gif ). Är det nån som har begagnade akvariegrejer att sälja för en rimlig slant får ni gärna höra av er(har redan själva burken)!
          Med torrfodret: går det bra med hundvarianten? Har för mej att jag har läst det nånstans g.gif . Kanske får dela det i mindre bitar i så fall.

--------------------

Stolt HBT-kompis

Citera
          Tosan
          Inlägg 31-08-2007, 14:41
          Länk hit: #7

Medlem

Det borde nog gå lika bra, bara du blöter upp det först. smile.gif
          Vad är det för sort på dina? Jag hade rödörade, gamla, honan var ca 30 år. Men jag tror inte de får födas upp eller säljas i sverige längre...

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          Sailor Pluto
          Inlägg 31-08-2007, 15:01
          Länk hit: #8

Medlem

Om det stämmer att man inte får sälja/föda upp i Sverige längre så kan jag delvis förstå det, tyvärr sad.gif . Det är för många som hamnar på blocket, blir misskötta eller helt enkelt utsläppta för att ägaren inte orkar ta hand om dem. Tror att det finns många som har det bra också, men att kanske är fler som inte har det bra.
          Min/vår sköldpadda kommer från såna förhållanden, bl.a så var hon utomhus utan någon form av värmekälla eller ljus i september, i 10 cm kolsvart vatten. 50-liters akvariumet var dessutom för litet för henne (hon är 25 cm+). Mager och täckt av alger var hon också... Det här var ett år sen, och de som ägde henne då har inte sagt ett ljud om henne på hela tiden.
          Hon är en gulbukad vattensköldpadda, troligen under tio år gammal smile.gif . Är lite förvånad över att hon är så sällskaplig, hon kommer gärna fram och tittar på en när man är i närheten av akvariumet. Det vore kul om hon blev lika gammal som dina var. Fast den där perioden när hon blev misskött kan ju ha kortat ner livslängden...

--------------------

Stolt HBT-kompis

Citera
          Lars-Olof Arvids
          Inlägg 31-08-2007, 15:18
          Länk hit: #9

Gäster

Vad är det för begagnade akvariegrejer du behöver? Jag har nog en del sådant, och akvarieväxter har jag ständigt överskott på.

Olle

Citera
          Tosan
          Inlägg 31-08-2007, 15:21
          Länk hit: #10

Medlem

Ja problemet med rödörade är ju att de är nästan utrodade pga av all export för det första. sad.gif
          Mina hade vuxit upp på ett dagis i hällnäs där ungarna fått ta hand om dem smile.gif De var otroligt sällskapssjuka.
          Sedan tog syrran dem, men ledsnade fort och gav dem till en jobbarkompis som hade dem tills akvariet gick sönder. De fick då flytta vidare, men när den familjen flyttade så hade de inte plats för dem och de hamnade då hos mig.
          Problemet med sköldpaddor är att man måste se till att de får i sig all kalk och allt uv-jus de behöver. Det är inte alltid så lätt och då kan de lätt bli sjuka. Dessutom fick mina svamp vid flera tillfällen och då måste man torka upp dem lite.
          Visst kan det hända att de åren den misskötts har förkortat livet lite, men den är ff ganska ung och med rätt omvårdnad kan den bli väldigt långlivad smile.gif
          Sommartid kan man gärna ha dem ute, men de är ruskigt snabba om de bara vill. Vi har ytterdörren öppen jämt på sommarn, och en dag kom det in en kille och frågade om det var våran sköldpadda... Och det var det ju, den var mitt på vägen och de höll på att köra på den blush.gif Det var ju bara det att han var inne typ en minut tidigare...

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          Sailor Pluto
          Inlägg 31-08-2007, 15:57
          Länk hit: #11

Medlem

Olle: Tack för erbjudandet för det första smile.gif ! Det första jag tänker på är en pump som passar i ett 50-litersakvarium. Doppvärmare, lampa, grus, stenar och alla möjliga intressanta redskap har jag också. Hmm, det kanske bara var en pump jag behövde ändå blush.gif . Så om du har nån liggande i lämplig storlek är jag intresserad! De vattenväxter jag har tänkt försöka mej på är vattenvän (hygrophila polysperma), andmat, musselblomma, hornsärv, vattenpest och gaffelmossa (fast kanske inte alla på en gång). Är helt grön på vattenväxter, så det kanske är bäst att börja i liten skala smile.gif .

Det verkar vara typiskt för sköldisarna, det där med att de får vandra runt hos många personer. Tur iaf att några hamnar rätt till slut smile.gif . Och visst springer de fort! Vår var ute på gräsmattan för ett tag sen, och jösses vad snabbt det gick blink.gif . Trodde att hon skulle springa ifrån oss.

--------------------

Stolt HBT-kompis

Citera
          Tosan
          Inlägg 31-08-2007, 16:07
          Länk hit: #12

Medlem

giggle.gif ja det är ju kul att smita

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          Lars-Olof Arvids
          Inlägg 01-09-2007, 11:54
          Länk hit: #13

Gäster

Jag har faktiskt en gammal pump (Fluval 2) som säkert passar utmärkt i ditt 50-liters akvarium. Jag ska kolla om den fungerar, i så fall skickar jag den gärna till dig. Att "börja i liten skala" med växter är ett alltför vanligt nybörjarfel bland akvarister. Det är bättre att börja med mycket växter och lite fiskar, så blir det lättare att få balans i akvariet. Alltför lätt frestas man att mata fiskarna för mycket i början, och då är det bra med mycket växter (helst snabbväxande sorter) som tar hand om överskottsnäringen så att det inte blir mycket över till algerna. En bra start är viktig, för när man väl har fått akvariet i balans håller det sig i regel ganska stabilt även i fortsättningen. Du kan vänta ett par månader med att byta vatten, sedan kan du byta kanske 1/4-1/3 varannan vecka. Andmat skulle jag vilja varna för, då den förökar sig snabbt och snart täcker ytan så att de andra växterna inte får något ljus. Hygrophila polysperma är däremot en utmärkt växt att börja med. Sådana skickar jag gärna till dig. Den finbladigare Limnophila sessiliflora har jag också gott om, liksom flytormbunkar (Ceratopteris thalictroides) som trots namnet går utmärkt att plantera i botten. PM:a din adress om du är intresserad. smile.gif

Olle

Citera
          Sailor Pluto
          Inlägg 01-09-2007, 12:32
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (Lars-Olof Arvids @ 01-09-2007, 12:54) *
          Jag har faktiskt en gammal pump (Fluval 2) som säkert passar utmärkt i ditt 50-liters akvarium. Jag ska kolla om den fungerar, i så fall skickar jag den gärna till dig. Att "börja i liten skala" med växter är ett alltför vanligt nybörjarfel bland akvarister. Det är bättre att börja med mycket växter och lite fiskar, så blir det lättare att få balans i akvariet. Alltför lätt frestas man att mata fiskarna för mycket i början, och då är det bra med mycket växter (helst snabbväxande sorter) som tar hand om överskottsnäringen så att det inte blir mycket över till algerna. En bra start är viktig, för när man väl har fått akvariet i balans håller det sig i regel ganska stabilt även i fortsättningen. Du kan vänta ett par månader med att byta vatten, sedan kan du byta kanske 1/4-1/3 varannan vecka. Andmat skulle jag vilja varna för, då den förökar sig snabbt och snart täcker ytan så att de andra växterna inte får något ljus. Hygrophila polysperma är däremot en utmärkt växt att börja med. Sådana skickar jag gärna till dig. Den finbladigare Limnophila sessiliflora har jag också gott om, liksom flytormbunkar (Ceratopteris thalictroides) som trots namnet går utmärkt att plantera i botten. PM:a din adress om du är intresserad. smile.gif

Olle

Låter bra det smile.gif ! Skickar iväg ett pm snart.

Hmm, så andmaten är så pass växtvillig alltså? Får fundera lite mer på den, och kanske ge sköldpaddan ett smakprov från djuraffären först. Det vore bra om hon gillade den för nu har jag läst att vattensköldpaddor gärna kan ha fri tillgång till andmat smile.gif . Möjligen skulle den kunna "bo" i hennes akvarium g.gif . Om hon äter mycket av den kanske den inte hinner bli oregerlig.

--------------------

Stolt HBT-kompis

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 01-09-2007, 17:21
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

CITAT (Sailor Pluto @ 01-09-2007, 13:32) *
          Låter bra det smile.gif ! Skickar iväg ett pm snart.

Hmm, så andmaten är så pass växtvillig alltså? Får fundera lite mer på den, och kanske ge sköldpaddan ett smakprov från djuraffären först. Det vore bra om hon gillade den för nu har jag läst att vattensköldpaddor gärna kan ha fri tillgång till andmat smile.gif . Möjligen skulle den kunna "bo" i hennes akvarium g.gif . Om hon äter mycket av den kanske den inte hinner bli oregerlig.
          [/font]

Du behöver inte vara orolig att andmaten tar över när du har en gulbukad. På bilden försvann den andmaten, 0,3 kvm, på en vecka. Det är heekes, på sköldpaddsforumet, falska kartsköldpadda på 10 cm som kalasade på andmaten. Man ser nosen sticka upp över vattenytan smile.gif

Redigerat av MimmiH: 01-09-2007, 17:23

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Sailor Pluto
          Inlägg 02-09-2007, 13:41
          Länk hit: #16

Medlem

Vilken cool bild smile.gif ! Om en sån liten sötnos kan äta så mycket borde det inte bli några problem för min jättepadda att hålla efter beståndet. Hon får nog ha det i sitt akvarium för säkerhets skull, så att det inte tar över i det lilla smile.gif .

--------------------

Stolt HBT-kompis

Citera
          skogstroll
          Inlägg 02-09-2007, 14:19
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

Här är min blandraslandsköldpadda Musse. Han hatar torrfoder och äter helst feta maskar och jordgubbar smile.gif

Bifogad fil  Musse3.JPG ( 72.45k ) Antal nedladdningar: 62

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Sailor Pluto
          Inlägg 02-09-2007, 14:32
          Länk hit: #18

Medlem

Men vilken stilig karl flirting.gif ! Vad är det för blandning då? Hade faktiskt inte hört talas om att det fanns såna innan, så det var nytt smile.gif . Han är väl iaf en landsköldpadda (om man tittar på tassarna och inredningen ser det ut så).

--------------------

Stolt HBT-kompis

Citera
          skogstroll
          Inlägg 02-09-2007, 14:39
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

ja jag är ingen sköldpaddsexpert men blandning av någon slags rödörad variant och något grekiskt tror jag. Jag fick honom för sådär 15-20 år sen och han är inte särskilt stor (som en liten Cheesburgare ungefär). Han är tokig i tår (som han gärna biter sig fast i HÅRT) och jagar en som en liten hund när man släpper ut honom smile.gif

Något med det rödörade är det nog för han kan tända på allt som är rött, han försökte få till det med en skruvmejsel med rött handtag en gång giggle.gif Men det är svårt med blandningar, man vet inte riktigt vad som är "bäst" för dem!

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Sailor Pluto
          Inlägg 02-09-2007, 15:00
          Länk hit: #20

Medlem

Vilken personlighet han verkar ha a0a.gif ! Låter som en livlig krabat. Fnissade lite när jag läste om den där skruvmejseln också smile.gif .

Det låter som att han är en korsning mellan en landsköldpadda och en vattensköldpadda. Vet att det finns något som heter grekisk landsköldpadda, och att den rödörade lever i vatten så det borde ju stämma g.gif . Det är rätt häftigt! Nu när jag tittar närmare på tassarna så ser de inte så där elefantfot-liknande ut som de brukar göra hos landsköldpaddor. Ett arv från den rödörade föräldern kanske?

Kan förstå att det är lite klurigt med att veta vad som är bäst för korsningar, speciellt om den ena föräldern lever på land och den andra i vatten. Fast din ser ut att trivas med att ha det "torrt" smile.gif .

--------------------

Stolt HBT-kompis

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 10:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon