Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Att anlägga en surjordsrabatt
          Anki V
          Inlägg 02-09-2007, 18:22
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem nr: 5 714

Nu har jag börjat gräva i det jag så anspråkslöst kallar ”rododendronskogen”. Jag kommer äkert att ha en hel del frågor så det är väl lika bra att starta en tråd om mitt lilla projekt

Den här gropen (ca 30 cm djup , 3,5 m lång och dryga metern bred) ska få torvblockskanter som är 25 cm så det kommer att bli ett odlingsdjup på ca 50-55 cm.
          Tanken är att det tack vare torvblockskanterna ska vara lätt att bygga ut naughty.gif .

Bifogad fil  blåbärsris__Large_.jpg ( 143.19k ) Antal nedladdningar: 29

I gropen var det tänkt att 5 ”roddar” skulle få plats till en början men vad hittar jag mitt i rabatten om inte en stor sten. Den är omöjlig att få upp så precis mitt i rabatten så kommer det endast att vara ett jorddjup på 30, i bästa fall 35 cm.

Hur sjutton ska jag göra för att ”få till det”?

Tacksam för tips/Anki

--------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

"Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 2)
          kerstin z5-6
          Inlägg 02-09-2007, 18:29
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Ja nu har du ju rätt tur -stenar brukar jag lägga ner i rodderabatter smile.gif Livar upp lite -o ch de klarar sig med 30 cm i alla fall de mindre sorterna -tex azalea -Northern light serien är härdig o bra -Annars finns ju roddesällskap -att plantera just vid stenen -men som sagt de har inte alls samma krav som rosor på jorddjupet -går då bra hos mej

den här tex -här är det nog inte mer än 30 cm nu -ihopsjunken jord bla .. och inte har jag grävt neråt heller -torvblock direkt på gruset ..

Redigerat av kerstin z5-6: 02-09-2007, 18:33

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Anki V
          Inlägg 02-09-2007, 18:55
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem nr: 5 714

Ja, sten det har jag då så det räcker…….Det var glädjande att höra att det räcker med 30 cm jorddjup. Att den blev så pass djup som 30 redan innan kanterna är för att det var så förbålt mycket blåbärsris, gran- och tallrötter, hallonbuskar mm som jag ville få bort. Jag kan ju ta och kasta tillbaka de stenar som jag med mycket möda grävt upp laugh.gif

Det ser ut att vara hyggligt dränerat, i alla fall så är det sand i stället för den vanliga blåleran när man kommit en bit ner. Det är väl med ”roddar” som med andra växter här i kalla zoner att dränering är A och O….eller? g.gif

Ordentligt med grovgrus i torven har jag också förstått att det ska vara när jag ska fylla gropen.

Läget är i norrsluttning med sol på fm. fram till kl 12 sedan blir det sol på em. från ca kl. 15.

Bifogad fil  ännu_enrabatt__Small___2_.jpg ( 57.3k ) Antal nedladdningar: 38

"Roddarna" ska stå aldeles nedanför högen med storsten inne i "skogen".

I förgrunden så finns det färdigt ett antal m2 till nästa års frösådder rotfl.gif Det fattas lite sten för att dölja den fula rabattkanten men det fixar sig.

Jag tar gärna emot förslag på sällskapsväxter och gärna sån´t som man kan fröså själv.

/Anki

--------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

"Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 21:59

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon