Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vitmåra, Hur utrota den ?
          Snöflinga
          Inlägg 10-09-2007, 10:38
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

Har en slänt som kan liknas vid en vildäng. På försommaren översållad av lupiner i alla de färger som avlöses av prästkragar i mängder rolleyes.gif Vi har varit så glada åt denna vår ögonfägnad, slagit med lie varje höst sweatingbullets.gif allt för att den ska fröa av sig ....

MEN detta år har en "orm" smugit sig in i paradiset ... vid namn Vitmåra ranting.gif den har tagit över hela slänten, slingrat sig runt och kväver annan växtlighet fear.gif Någon som vet hur man bekämpar den ? Förökar den sig med rotskott eller frön ... säkert båda delarna g.gif Kan inte gräva opp varje planta, det är en väldigt stor slänt ... som dessutom är hemvist för ett stort antal fästingar. help.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 12)
          EKLO
          Inlägg 10-09-2007, 11:41
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem nr: 11 952

Å vad jag gärna haft lite vitmåra på tomten, för doftens skull. Men jag förstår - den har tagit över. Svårt att tro att det kan handla om annat än att gräva upp rötter, tyvärr. Men skulle du göra det minns jag från min korta period av växtfärgning för 25 år sedan att vitmårans rötten gav den mest udda färgen av alla jag prövade, ett slags gulrosa lätt vacker färg.

mvh Eklo

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 10-09-2007, 12:48
          Länk hit: #3

Medlem

Jo, jag vet , wub.gif har googlat och läst att roten används i växtfärgning för att få röd färg ... men men men ... vill inte ha rtfm.gif

EKLO, du är hjärtans välkommen att gräva opp hela beståndet ... jag bjuder på fika därtill yahoo.gif

Citera
          EKLO
          Inlägg 10-09-2007, 14:06
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem nr: 11 952

Tackar för fikainbjudan med grävning, och det hade varit riktigt trevligt tror jag (fast det där med växtfärgning, det är verkligen ingenting för mig längre, det var bara ett minne som ploppade upp) - och så hoppas jag att du förstod att jag bara försökte lätta upp det begripligt trista med att en växt tar över och krånglar till allting. Och att det ju ändå kan vara just samma växt som t ex jag kan gå och längta efter att ha i närheten - fast i mindre kvaniteter förstås! Säkert bättre att höra med någon med erfarenhet om hur man faktiskt kommer till rätta med det mår-invation, det är bara som jag gissar att det kan bli svårt utan att få väck rötterna.

mvh eklo

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 12-09-2007, 08:12
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

CITAT (Snöflinga @ 10-09-2007, 11:38) *
          MEN detta år har en "orm" smugit sig in i paradiset ... vid namn Vitmåra ranting.gif den har tagit över hela slänten, slingrat sig runt och kväver annan växtlighet fear.gif Någon som vet hur man bekämpar den ? Förökar den sig med rotskott eller frön ... säkert båda delarna g.gif Kan inte gräva opp varje planta, det är en väldigt stor slänt ... som dessutom är hemvist för ett stort antal fästingar. help.gif

Du skriver att den slingrar sig. Är det då verkligen vitmåra? confused.gif Låg och styvt uppåtväxande?
          http://linnaeus.nrm.se/flora/di/rubia/galiu/galibor.html
          Kanske det är stormåra?

Redigerat av Sommartorparn: 12-09-2007, 08:15

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 12-09-2007, 10:50
          Länk hit: #6

Gäster

Eller snärjmåra, det låter slingrigt... rolleyes.gif

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 12-09-2007, 17:37
          Länk hit: #7

Medlem

Nu måste jag ut och botanisera wink.gif Men mitt huvudsakliga problem är ju att den finns där och jag bara vill döda, döda devil.gif bravo.gif men det kanske ska till olika metoder, beroende på vilken sort det är confused.gif Evigt tacksam för hjälp ...

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 12-09-2007, 20:37
          Länk hit: #8

Medlem

Nuså ... verkar vara snärjmåra -cry-.gif Blev inte gladare för det, uschanimej wub.gif Frågan kvarstår ...

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 12-09-2007, 22:17
          Länk hit: #9

Gäster

Jag vet faktiskt inte riktigt hur du ska göra. Mark som får "sköta sig själv" tenderar att förändras över tid. Olika växter kommer och går allteftersom förhållandena förändras. I öppen näringsrik jord tex kommer det en viss typ av växter, sedan smyger sig annat in när näringen minskar och jordytan växer igen. Vill du bevara din äng som den sett ut måste du alltså bekämpa växter du inte tycker passar in. Men en äng är ju svårrensad.
          Kanske måste man klippa den under några säsonger (det är inte mycket mer än gräs som tål en upprepad klippning) och sedan "börja om" genom att plantera in växter man vill ha.
          Det där med ängar är faktiskt inte helt enkelt, har jag förstått efter lite läsning. De ser så "naturliga" ut men är beroende av människans ingrepp. Och beroende på när man slår den så får man olika flora. Man kan alltså ha en "våräng" eller "sommaräng".
          Ett annat alternativ är förstås en mer avslappnad hållning, låt det växa, slå som nu gjort och se vad som händer. Nu är det snärjmåran, men det kanske dyker upp andra växter som tar över senare. Det råder ju trots allt ett slags "terror-balans" i naturen. Det är sällan en art kan få växa i ensamt majestät på en yta under lång tid.
          En liten fråga: när ni slagit med lie- tar ni bort klippet sedan? Man brukar göra det, annars riskerar man att tillföra ny näring till marken och då brukar typiska ängsblommor (som vill ha ganska magert) att försvinna och andra mer näringsälskande växter (som tex snärjmåra) ta över. Men det visste du nog redan.
          Hoppas någon annan kan ge dig ett mer konkret svar. smile.gif

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 13-09-2007, 00:11
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

Jag har haft mycket snärjmåra och min erfarenhet är att den är lätt att få bukt med. Man rafsar helt enkelt ihop och sliter bort den varhelst man ser den. Viktigt att göra tidigt på sommaren innan den får sina kardborrliknande frön. Har aldrig grävt upp några rötter, utan man tröttar helt enkelt ut den genom att riva bort den när man ser den. I en äng skulle man till exempel kunna dra en kratta genom gräset för att rafsa ihop den.

Redigerat av Sommartorparn: 13-09-2007, 00:13

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 13-09-2007, 15:05
          Länk hit: #11

Medlem

Jag får säga thanks.gif för alla svar. Får göra som sommartorparn, dra och streta med måran tills den som är envisast vinner wub.gif

Citera
          zaaritha
          Inlägg 14-09-2007, 22:30
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

ÄR det vitmåra?
          Inte snärjmåra?
          Vitmåra brukar ej " ta över", inte här i alla fall!
          Vill ha både vitmåra o gulmåra i vår trädgårds vilda del!
          Gulmåra för dess härliga honunmgsdoft,
          varma, soliga dagar!

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 17-09-2007, 16:28
          Länk hit: #13

Medlem

Jo visst är det snärjmåra angry.gif Sliter och drar så händerna blö'r crying.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 01:15

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon