Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Eucalyptus-frågor, beskärning, övervintring?
          catlady
          Inlägg 12-09-2007, 10:17
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 475
          Medlem nr: 7 256

Fick en liten eucalyptusplanta av Malin72 härinne på forumet (tack så mycket smile.gif ), och jisses vad den har växt i sommar! Den är 2 meter hög nu för jag har inte ens funderat på om den skulle beskäras. Den står i sned vinkel i en pallkrage i växthuset och måste nu planteras om. Vågar jag plantera den direkt i marken i växthuset eller vill den stå varmare än frostfritt under vintern?
          Hur och när beskär jag den bäst så att den blir hanterbar? Om den ska ner i kruka och inomhus så måste den beskäras mer än om den kan bo i växthuset. Inomhus 2.10 i tak, växthus 4 m på högsta stället. Tyvärr kan jag inte erbjuda någon "halvzon" typ under 10 grader, utan det blir i så fall 15-20.

--------------------
          God odlingslycka!
          Hälsningar från Katarina ute på landet i zon 1

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 12)
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 12-09-2007, 11:45
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

vilken sort är det ? många Eucalyptus är härdiga i zon 1 utan skydd. annars övervintra den svalt 0c +5c .

Citera
          catlady
          Inlägg 12-09-2007, 14:27
          Länk hit: #3

Medlem

Aha, då ska jag definitivt plantera den i marken i växthuset på direkten! Vet tyvärr inte vilken sort det är. Vad tror du om beskärning?

--------------------
          God odlingslycka!

Citera
          Margith
          Inlägg 12-09-2007, 15:32
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 958
          Medlem nr: 2 746

Eftersom Eucalyptus är ett träd, skulle jag inte ha beskurit den en enda millimeter!
          Synd att du inte vet vilken Eucalyptus det är, det finns flera hundra olika. De allra flesta hör hemma i Australien, men Australien är stort, så klimatet är ganska varierande.
          I marken, i växthuset, tror jag är en bra idé.

--------------------
          Margith, zon 6

Har du inget snällt att säga, är det bättre att vara tyst.
          Citat: min mor =)

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 12-09-2007, 16:12
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (catlady @ 12-09-2007, 15:27) *
          Aha, då ska jag definitivt plantera den i marken i växthuset på direkten! Vet tyvärr inte vilken sort det är. Vad tror du om beskärning?

du kan läsa om Eucalyptus här http://snowpalm.dyndns.org/ ,, klicka på Eucalyptus så hittar du rätt . dock är jag lite rädd att den växer för fort inne i ett växthus . typ nästa är är den kanske 4-5m hög .plus har dy skyddat söderläge är dom flesta Eucalyptus härdiga där . ev att du virar in den i väv om det blir under -10c om du inte vet vilken du har . sök lite på namn och se om nån liknar din .

Citera
          Sofiia
          Inlägg 12-09-2007, 21:17
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 421
          Medlem nr: 12 286

Måste bara fråga... I det vilda åtminstone så avger ju Eucalyptus träden ämnen i marken som gör att de dödar de flesta andra arter kring dem. Hur går det i växthuset då? Eller gäller detta inte alla Eukalyptusarter? unsure.gif

--------------------
          "Omnia mirari etiam tritissima"

Citera
          catlady
          Inlägg 14-09-2007, 07:22
          Länk hit: #7

Medlem

Verkligen??!! Då måste jag flytta den på momangen! Kanske ska jag sätta den på uteplatsen istället då...? Har den i en pallkrage med mango, apelsin och två paprikor just nu, men allt ska flyttas om inom det snaraste. Frågan är väl var på uteplatsen det passar med ett 20-30 meter högt träd... g.gif

--------------------
          God odlingslycka!

Citera
          malin72
          Inlägg 14-09-2007, 07:47
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 4 829
          Medlem nr: 7 440

nämen oj ohmy.gif har den blivit så stor sos.gif tyvärr så har jag ju ingen art på den om inte svärfar kan luska ut det hemmifrån....ska kollamin är bara som en liten krukväxt...fniss jag har det i sån liten kruka giggle.gif har du någon bild på den??????? skojj att se tummenupp.gif

--------------------
          mvh / malin zon 2 - 3

yg400.gif

"För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.
          Källa: Nalle Puh - A.A. Milne"

välkommen till min nya blogg!!!!!:
          min trädgårdsdröm

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 14-09-2007, 08:55
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (catlady @ 14-09-2007, 08:22) *
          Verkligen??!! Då måste jag flytta den på momangen! Kanske ska jag sätta den på uteplatsen istället då...? Har den i en pallkrage med mango, apelsin och två paprikor just nu, men allt ska flyttas om inom det snaraste. Frågan är väl var på uteplatsen det passar med ett 20-30 meter högt träd... g.gif

verkligen synd att du inte vet vilken sort du har ,, så om du vet om du ska ha den i kruka eller i marken . jag hade haft den i en kruka så tillväxt blir mindre alltså inte plantera den i marken i växthuset . ev att du planterar den i marken när den är äldre och ev skyddar den .

Citera
          Sofiia
          Inlägg 14-09-2007, 18:34
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 421
          Medlem nr: 12 286

CITAT (catlady @ 14-09-2007, 07:22) *

hur jag än googlade hittade jag nog inget om att de avger giftiga ämnen confused.gif det var nog bara så att de är duktiga på att uppta vatten, duktigare än andra träd ikring sig DÄRFÖR bildas det stora skogar av endast Eucalyptus träd. Minns att det var något med att de är lite otrevliga mot andra träd! Så är det när minnet sviker smile.gif eucalyptusen är inte speciellt omtyckt i t.ex. Californien (dit den har importerats vad jag förstod) eftersom den orsakar bränder där...

--------------------
          "Omnia mirari etiam tritissima"

Citera
          catlady
          Inlägg 15-09-2007, 09:07
          Länk hit: #11

Medlem

Hallå Malin! Ja, det hade varit kul och bra att veta vilken sort det är eftersom min har växt så det knakar! Jag ska ta en bild när jag har fått tillbaka kameran (den är ute på surfäventyr idag).
          Skönt att höra att eucalyptus inte avger något växtgift, blev lite orolig där.
          Men nu är jag helt förvirrad med hur jag ska göra! Om den växer lika mycket varje år så har jag ju ett riktigt träd redan om ett år eller två... Då måste jag hitta en bra plats utomhus. Är det inte någon här inne som har en beskuren eucalyptus? Jag skulle vilja veta om det går bra att forma den mer som en hög buske (så att jag kan ha den i växthuset, ca 3,5 m till tak), eller om det bara blir kal stam av alltihop? Och måste man då fortsätta att beskära den hårt varje år?

--------------------
          God odlingslycka!

Citera
          catlady
          Inlägg 15-09-2007, 19:12
          Länk hit: #12

Medlem

Nu har jag varit ute och tagit en bild på mitt sneda eucalyptusträd i växthuset. Som ni ser så står den inträngd i en pallkrage och håller på att bli helt överväxt av kalebass...
          Bifogad fil  IMG_1571.jpg ( 170.04k ) Antal nedladdningar: 73

--------------------
          God odlingslycka!

Citera
          malin72
          Inlägg 15-09-2007, 22:10
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 4 829
          Medlem nr: 7 440

CITAT (catlady @ 15-09-2007, 20:12) *
          Nu har jag varit ute och tagit en bild på mitt sneda eucalyptusträd i växthuset. Som ni ser så står den inträngd i en pallkrage och håller på att bli helt överväxt av kalebass...
          Bifogad fil  IMG_1571.jpg ( 170.04k ) Antal nedladdningar: 73

ohmy.gif vad tufft hoppas du får bra svar ang hur du ska göra......jag vet ju att svärfar haft sin inne i lägenhet men jättespot till giggle.gif men din är ju så stor hm någon måste ju veta du kanske ska flytta den till träd frågorna g.gif dunno.gif ska komma ihåg att fråga imorrn när jag ringer ner till dom tummenupp.gif (ni är inte förkylda då så du kan göra vattenbad med bladen överst så toppas den ju lite på höjden) whist.gif

--------------------
          mvh / malin zon 2 - 3

yg400.gif

"För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.
          Källa: Nalle Puh - A.A. Milne"

välkommen till min nya blogg!!!!!:
          min trädgårdsdröm

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 18:58

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon