Medlem
Antal inlägg: 10 013
Medlem nr: 11 250
Mm hmm... Kanske ingen ide att prova här då... Torr vinter? ? Här "borde" det vara enligt zonkarta 2-3. Fast mina krasse frösår sig.. Vet ej riktigt vilken zon vi har eg.? Nog är det ganska skyddat här (gryta). Törs man???
Medlem
Antal inlägg: 23 015
Medlem nr: 6 358
har du många plantor så kan du ju prova till våren . plantera den efter tjälen släppt och skydda om det blir hård vår frost . skydda med grönvinterväv . plantera i söderläge i sandjord . efter det blivit -5c och dom tappat bladen så virar du in dom i nåt lager med grönvinterväv och sen på med regnskydd . och sen se till våren hur det går . jag har på friland dock skyddar jag mina . på öland finsn där en som har som fryser ner men kommer från rötterna igen .
Medlem
går köpa men det är inte vanligt . i södra Sverige är det mer vanligt . har bland annat sett att dom sålt granatäpple på Hallandsåsens plantskola . annars så jag själv har sått från frön . köp en frukt i vår och så fröna sen våren därefter plantera du ut dom eller en .
Medlem
i varma klimat blir dom som träd i Sverige 1m hög buske . har man den i kruka i Sverige blir det ett minde träd . nej granatäpple ska du inte ha inne den trivs ute under vår-sommar-höst som man sen övervintrar den svalt +5c 0c . på balkong trivs den . på balkongen övervintrar du den där med skydd beroende zon eller nåt annat utrymme som håller svalt alternativ kylen