CITAT (Eva i Norrköping @ 18-07-2003, 13:25)
Jag har nog funderat på det där med fiskar, men dammen är så liten, kanske 1,5 x 1,5 m och 40-50 cm djup. Vattnet blir fort varmt, och jag misstänker att våra katter (och kanske vissa fåglar) skulle uppskatta att få några små firrar att fånga. Har funderat på om man kunde fånga några små fiskar som man ser vid badplatserna. Vet inte vad det kan vara för sort, små mörtar kanske? Dem kunde man ju släppa tillbaka ut i sjön igen när hösten närmar sig.
Med de måtten har du ju 900 liter eller mer i dammen. Det är ofantligt mycket för t.ex. guppy som många har i akvarium på 30-40 liter utan problem. Värmen är ett problem bara om det stiger över 30 grader i vattnet.
Katter o fåglar kan naturligtvis ta sin beskärda del, men jag tror inte det är ett stort problem. Problemet brukar vara det omvända om man har ungfödare som t.ex. guppy och svärdbärare...trivs de så ynglar de ordentligt. Väljer man naturlika former som t.ex. vildguppy eller gröna svärdbärare syns de inte lika bra ovanifrån som t.ex. orangeröda svärdbärare.
Småfisk från sjöar tror jag är svårare. De kräver mer syresatt vatten än vad du normalt kan fixa i en varm liten instängd vattenvolym i trädgården. Och även om de överlever det tror jag inte mygglarver står som huvudföda på deras meny, snarare lägre stående djur som cyklops och liknande.
En finmaskig håv är ju ett enkelt alternativ. Eller det kanske finns någon som har akvarium i grannskapet? Tala om för en akvarist att du har levande mygglarver i trädgården så kommer han/hon på stört med håven i högsta hugg.