Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Nu måste jag be alla Stockholmare om ursäkt, Tekniken fick mig att se med nya ögon.
          Bettson
          Inlägg 29-09-2007, 17:34
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

Jag har alltid tyckt att Stockholm är helveteshålan i världen. Ska man köra bil dit så är tempot hutlöst, man är livrädd om plåten på bilen, man kan aldrig fråga om vägen, man hittar inte dit man ska och framförallt man hittar inte rätt väg hem.

Parkeringsmöjligheterna obefintliga, och om de trots allt finns så hittar man dom inte.

Kommer man gåendes och frågar en Stockholmare om vägen så tittar dom på en som en utomjording.

Nu har även jag inköpt teknikundret som tydligen alla andra har skaffat. Nämligen GPS. Värt varenda spänn.

Jag insåg att ifall jag skulle hinna i tid till den dyrt betalda kursen så fanns det inget val. Nåväl. Knappar in adressen och börjar köra. Får i god tid väldigt tydliga köranvisningar.

Och vet ni vad jag upptäckte. yahoo.gif yahoo.gif yahoo.gif

Nu när jag inte behövde bekymra mig om skyltarna så hade jag tid att lägga märke till att Stockholmarna inte alls kör varken fort eller hänsynslöst. Nu visste man vart man skulle, blinkade i god tid och de till och med underlättade filbytet. Sånt gör inte bilisterna i Västerås minsann.

När resan var vid målet så fanns det utmärk parkeringshus på GPS-skärmen. HIttade parkering inom 200 m. Svindyrt naturligtvis Parkeringen kostade lika mycket som bensinen fram och tillbaka hem, men man var ju glad att kunna ställa ifrån sig bilen och komma i tid.

Så ur djupet av mitt hjärta rose.gif Förlåt alla Stockholmare för att jag tänkt illa om er. Ni är underbara bilister wub.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 13)
          Kathy
          Inlägg 29-09-2007, 17:41
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 7 909
          Medlem nr: 4 848

CITAT (Bettson @ 29-09-2007, 18:34) *
          Så ur djupet av mitt hjärta rose.gif Förlåt alla Stockholmare för att jag tänkt illa om er. Ni är underbara bilister wub.gif

rose.gif rose.gif rose.gif
          Välkommen hit igen!
          rose.gif rose.gif rose.gif

Citera
          Fenja
          Inlägg 29-09-2007, 17:41
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Det är lite intressant det där!! Själv tog jag körkort i stockholm och har alltid föredragit trafikrytmen där. Huvva för Göteborg och värst av alla här nere är nog Boråsarna! Det kör av "hävd" att det sedan är ombyggt tre gånger sedan de körde första gången hör inte hit... livsfarligt för nykomlingar!
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          Ciczi
          Inlägg 29-09-2007, 17:48
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 836
          Medlem nr: 4 113

Malmöborna är rätt "farliga" i trafiken också... det har tagit mig nästan tre år att övervinna rädslan för att köra bil i Malmö. Tog mitt körkort i Trelleborg för tre år sedan. Men sommaren som gick så körde jag mycket bil i jobbet i Malmö och då försvann nog en del av rädslan tror jag...

Ciczi

--------------------
          Egenföretagande Trädgårdsingenjör. Besök www.tradgardsservice.com

"Mest klorofyll vinner!!!"

Citera
          Magdis
          Inlägg 29-09-2007, 17:56
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

Vilken intressant upptäckt! Jag har också alltid tyckt att det är ett straff att behöva köra i Stockholmstrafiken. Nu har vi dock inte kört där sen vi skaffade vår GPS men visst är det toppen med GPS! tummenupp.gif Fattar inte hur man klarat sig innan.

Citera
          Bettson
          Inlägg 29-09-2007, 18:04
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (Magdis @ 29-09-2007, 18:56) *
          Vilken intressant upptäckt! Jag har också alltid tyckt att det är ett straff att behöva köra i Stockholmstrafiken. Nu har vi dock inte kört där sen vi skaffade vår GPS men visst är det toppen med GPS! tummenupp.gif Fattar inte hur man klarat sig innan.

Jo jag har nog klarat mig utan men till vilket pris. Som sagt både blodtrycks och hjärtinfarktsvarning. Adrenalinet nästan sprutar ur öronen. Det är skönt att kunna bespara sig det.

Citera
          stina
          Inlägg 29-09-2007, 18:18
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 6 103
          Medlem nr: 26

Vi har också världens nytta av vår GPS i bilen trots att vi är Stockholmare. Pga makens födkrok kör vi omkring jättemycket till olika adresser i Stockholm och även om vi vet var gatan ligger så hjälper GPS'en till med att lotsa en rätt med hänsyn till enkelriktningar, vilket gatnummer man ska till etc. Toppen! tummenupp.gif

Och du Bettson, kul att du ändrat uppfattning - jag tycker dom flesta här - som på alla andra platser i vårt avlånga land - är jättehjälpsamma om jag frågar efter vägen (för det måste vi infödingar också ibland....) tongue.gif

Citera
          AnitaO
          Inlägg 29-09-2007, 18:18
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 7 640
          Medlem nr: 6 109

Den varnar för fartkameror också den lilla godingen whist.gif naughty.gif

--------------------
          user posted image

They say that memories are Golden. Well maybe that is true.
          But I never wanted memories, I only wanted You!

Citera
          Bettson
          Inlägg 29-09-2007, 18:32
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (AnitaO @ 29-09-2007, 19:18) *

JOdet skulle den visst göra men jag har inte fattat hur man aktiverar abonnemanget. whistling.gif

Citera
          AnitaO
          Inlägg 29-09-2007, 18:53
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 7 640
          Medlem nr: 6 109

CITAT (Bettson @ 29-09-2007, 19:32) *
          JOdet skulle den visst göra men jag har inte fattat hur man aktiverar abonnemanget. whistling.gif

Det är min man som sköter tekniken hemma hos oss. Ska fråga honom hur man gör smile.gif

--------------------
          user posted image

They say that memories are Golden. Well maybe that is true.
          But I never wanted memories, I only wanted You!

Citera
          Bee
          Inlägg 30-09-2007, 18:49
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

CITAT (Fenja @ 29-09-2007, 18:41) *
          Det är lite intressant det där!! Själv tog jag körkort i stockholm och har alltid föredragit trafikrytmen där. Huvva för Göteborg och värst av alla här nere är nog Boråsarna! Det kör av "hävd" att det sedan är ombyggt tre gånger sedan de körde första gången hör inte hit... livsfarligt för nykomlingar!
          Mvh
          Fenja

Helt rätt! Det är flera år sen jag körde bil i Stockholm men nog tyckte jag det var väldigt mycket enklare än att köra bil i Göteborg. Trafikrytmen var bättre, folk var hyggligare och anvisningarna tydliga. Det har skett förbättringar i Göteborg på senare år vad gäller trafikskyltar men rytmen! Inte bra. Ibland undrar man om folk fått körkortet i julklapp.
          Å andra sidan - förr fick man lära sig att akta sig för P-bönder biggrin.gif (Boråsare)

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          Pirum
          Inlägg 30-09-2007, 18:53
          Länk hit: #12

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Åhå smile.gif Ja, många kör som idioter i Göteborg, bland annat verkar folk överlag tycka att 95km/t är bra på fyrfiliga vägavsnitt där det råder 70km/t-begränsning och där det ofta är köer så en del filer såtr nästan still smile.gif

Men jag har inte hört att Göteborg skulle vara värre än Stockholm, men så kan det säkert vara. Ananrs har jag ibland hört att "kedjeregeln" funkar bättre i Göteborg än Stockholm, dvs, 'varannanbil-principen' vid köer och ut/på-farter. Fast nu när jag tänker på det har kedjeregeln klart försämrats på senare år här i Götet, många bilister verkar mer stressade och kör dyrare bilar. Svarta BMW är värst. *här finns det fördomar så det räcker och blir över* wink.gif

--------------------
          zon2.5

Citera
          KURT
          Inlägg 01-10-2007, 04:45
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (AnitaO @ 29-09-2007, 18:18) *

Polisen har också mobila fartkameror numera, som de flyttar runt . Dessutom kommer man nog snart att mäta hastigheten mellan kamerorna, då har det ingen betydelse hur fort man kör just där!

Citera
          Ewa L
          Inlägg 01-10-2007, 06:27
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem nr: 579

CITAT (Pirum @ 30-09-2007, 19:53) *
          Åhå smile.gif Ja, många kör som idioter i Göteborg, bland annat verkar folk överlag tycka att 95km/t är bra på fyrfiliga vägavsnitt där det råder 70km/t-begränsning och där det ofta är köer så en del filer såtr nästan still smile.gif

Men jag har inte hört att Göteborg skulle vara värre än Stockholm, men så kan det säkert vara. Ananrs har jag ibland hört att "kedjeregeln" funkar bättre i Göteborg än Stockholm, dvs, 'varannanbil-principen' vid köer och ut/på-farter. Fast nu när jag tänker på det har kedjeregeln klart försämrats på senare år här i Götet, många bilister verkar mer stressade och kör dyrare bilar. Svarta BMW är värst. *här finns det fördomar så det räcker och blir över* wink.gif

Jag påstår motsatsen. Blixtlåskörningen fungerar perfekt i Stockholm!! Det är bara när någon "lantis" ( whistling.gif ) tvekar och inte vågar ta sin plats som det blir problem.

Ändå måste jag i ärlighetens namn säga att jag inte gärna kör i storstadstrafik öht längre. Visserligen hittar jag perfekt i Stockholm, men blodtrycket är skyhögt av stress.

--------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!

Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.

Elton, 10 veckor

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 22:05

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon