Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Sedumtak/grästak, hur gör man?
          Margith
          Inlägg 08-10-2007, 16:11
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 958
          Medlem nr: 2 746

Jag har en brunn som jag jobbar på att få till nåt vettigt av.
          Förra året såg den ut så här:
          Bifogad fil  Brunnen_060723.jpg ( 90.81k ) Antal nedladdningar: 33

I år har det tillkommit rabatt runt om, men nu irriterar jag mig på "taket".... det är ju för litet! Proportionerna stämmer inte -cry-.gif
          Då såg jag framför mig ett lite större tak av mossor, lavar och taklökar .
          Men hur gör jag nåt sånt??
          Växterna fixar jag, mossor och lavar har jag i massor på egen mark, bara att flytta, och att så taklök är hur enkelt som helst.
          Men hur gör jag själva konstruktionen?

Nu har jag ögonmått som en blind igelkott, men om vi säger att varje sida behöver vara 1 x 0,5 meter (då har jag tagit till g.gif ) och jag vill använda det lilla taket som finns för att fästa mitt nya tak...
          En träram gissar jag behövs tongue.gif men vad sätter jag i botten? Hönsnät?? Och vilken "jord" ska jag sen ha dit? Skivade torvblock??

Neej, hälp!! Hur ska jag göra??

Eller hemska tanke, är det bara att glömma eftersom mitt lilla tak måste överleva vintrarna i z6? -cry-.gif
          Att mina frösådda taklökar klarar sig alldeles utmärkt i rabatten, under 2 meter snö, kanske inte innebär att de överlever 1,5 meter ovanför snön confused.gif

--------------------
          Margith, zon 6

Har du inget snällt att säga, är det bättre att vara tyst.
          Citat: min mor =)

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 4)
          MariaS
          Inlägg 08-10-2007, 16:18
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

När du har satt upp de släta takskivorna, bygger du vindskivor åt fel håll ca 7cm höga. På det släta taket lägger du sedan dubbel takpapp och ovanpå det, täckjacksvadd. Nu har du en stabil grund att hälla jord på. TAklöken får du enklast dit genom att dela plantorna från en kruka och sätta med jämna mellanrum. De täcker snabt yatan själva. Takvinkeln bör inte vara skarpare än 30 grader, annarws har allt svårt för att ligga kvar. Som stuprör, brukar jag sätta fast en kätting som överskottsvatten får leta sig nerför.
          Är du hjälpt av detta eller behöver du mer?

Citera
          Marita i Vasa
          Inlägg 08-10-2007, 17:09
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 96
          Medlem nr: 12 739

Vi har tak över våra avfallskärl och på dessa växer det ett och annat. Olika sedum, rosenbräcka och liten blåklocka klarar sig bra men taklök och mossflox fryser alltid bort. Mossfloxen blir bruna när vårsolen börjar lysa men taklöken vissnar bort under vintern. Problemet kan delvis vara det att snön smälter tidigt bort på taket. Vi har försökt flera år med taklök men tyvärr... thumbdown.gif
          Hoppas du klarar det bättre! Marita.

Citera
          Margith
          Inlägg 08-10-2007, 17:54
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 958
          Medlem nr: 2 746

Ja, TACK rose.gif snälla MariaS, jag är definitivt hjälpt av din beskrivning. Nu vet jag hur jag ska göra själva konstruktionen.
          Och sen måste jag ju säga TACK rose.gif till Marita i Vasa också, fast jag egentligen inte vill laugh.gif jag hade ju hoppats att nån skulle säga att taklökarna skulle klara sig alldeles utmärkt tongue.gif Men nu vet jag ju att, om jag provar, inse att jag kanske måste hitta på nåt annat året efter.

Tack snälla för hjälpen blomma.gif
          Margith

--------------------
          Margith, zon 6

Har du inget snällt att säga, är det bättre att vara tyst.
          Citat: min mor =)

Citera
          MariaS
          Inlägg 09-10-2007, 10:31
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

CITAT (Marita i Vasa @ 08-10-2007, 18:09) *
          Vi har tak över våra avfallskärl och på dessa växer det ett och annat. Olika sedum, rosenbräcka och liten blåklocka klarar sig bra men taklök och mossflox fryser alltid bort. Mossfloxen blir bruna när vårsolen börjar lysa men taklöken vissnar bort under vintern. Problemet kan delvis vara det att snön smälter tidigt bort på taket. Vi har försökt flera år med taklök men tyvärr... thumbdown.gif
          Hoppas du klarar det bättre! Marita.

Det var ju därför jackvadden var bra också. Den binder fukten bättre så taklöken inte torkar.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 03:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon