Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Dahlior, Är det dags ?
          pixieangel
          Inlägg 09-10-2007, 18:16
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 84
          Medlem nr: 8 024

Hejsan

Jag har aldrig innan haft Dahlior men min granne ville bli av med 14 m rabatt och tyckte jag skulle testa dom. Givetvis sade jag inte nej och den var Dahlior i alla färger och rötterna var enorma, stora knölar.

Och han sa även glöm ej bort att ta upp dem när frosten kommer.
          Nu inatt så var vi nere på 0 grader och det var kallt som bara den men alla plantorna blommar för fullt.
          Så vad gör man ?
          Klipper man bort blommor och stjälkar och sen lägger ner knölarna i källaren eller låter man de stå tills de själva vissnar ner även om det innebär att de står ute när det är kallt?

Och nu när man gräver upp dem är det då man skall dela dem om de skall förökas eller väntar man till våren ?

Hoppas någon kan hjälpa mig med alla frågor för jag vill ju inte att de skall dö i kylan.

Tack på förhand

Mvh
          Susanne

Zon 2

Bifogad fil  dahlialila.JPG ( 16.25k ) Antal nedladdningar: 13

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 13)
          Margith
          Inlägg 09-10-2007, 18:30
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 958
          Medlem nr: 2 746

Hade du 0 inatt så skulle jag gå och plocka en stoooor bukett Dahlior och ta in wub.gif
          Du behöver inte gräva upp dem förrän det gröna frusit, det som är ovan jord fryser ju först. Första morgonen du ser att allt som var grönt i går är svart idag, DÅ gräver du upp dem!

När du ska dela knölarna vet jag egentligen inte, men jag skakar av all jord från knölen, övervintrar frostfritt och till våren delar jag knölarna om de är för stora. Det funkar för mig flirting.gif

Behöver jag säga att jag också vill ha en granne med 14 meter Dahlia-rabatt som han vill bli av med?? crying.gif

--------------------
          Margith, zon 6

Har du inget snällt att säga, är det bättre att vara tyst.
          Citat: min mor =)

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 09-10-2007, 18:40
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

knölarna kan vara i marken i åtskilliga frost nätter , dahlior kan vara i marken så länge den inte är tjälad vilket menas att dom kan övervintra i Falsterbo där det oftast inte blir djup tjäle . jag själv ska försöka övervintra dahlior ute i vinter i marken hos mig annars då inne frostfritt och torrt

Redigerat av flaxss: 09-10-2007, 18:42

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 09-10-2007, 19:51
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

Nu bor jag ju inte som flaxss så jag grävde upp mina i dag - de var märbart tagna av nattenens frost. För tillfället står rötter och ovandel i pannrummet men ska jag kapa det ovan roten?

ingrid som hoppas på svar

Citera
          Margith
          Inlägg 09-10-2007, 20:04
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 2 958
          Medlem nr: 2 746

CITAT (ingrid fuxwall @ 09-10-2007, 20:51) *
          Nu bor jag ju inte som flaxss så jag grävde upp mina i dag - de var märbart tagna av nattenens frost. För tillfället står rötter och ovandel i pannrummet men ska jag kapa det ovan roten?

Japp, säger jag!
          Kapa allt ovan roten, iaf om du, som jag, övervintrar knölarna mörkt, torrt och mycket svalt.

--------------------
          Margith, zon 6

Har du inget snällt att säga, är det bättre att vara tyst.
          Citat: min mor =)

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 09-10-2007, 20:06
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (Margith @ 09-10-2007, 21:04) *
          Japp, säger jag!
          Kapa allt ovan roten, iaf om du, som jag, övervintrar knölarna mörkt, torrt och mycket svalt.

Tack!
          Då ska jag gå ner i pannan och kapa. För när knölarna väl torkat ska de få flytta ut till matkällaren där det är svalt och skönt

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 09-10-2007, 20:17
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (ingrid fuxwall @ 09-10-2007, 20:51) *

kvittar var du bor , så länge det inte blir tjäle , kan knölarna stanna kvar i marken . så det är inte bråttom med att ta upp dom .

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 09-10-2007, 20:24
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (flaxss @ 09-10-2007, 21:17) *
          kvittar var du bor , så länge det inte blir tjäle , kan knölarna stanna kvar i marken . så det är inte bråttom med att ta upp dom .

Kanske inte men eftersom jag så många gånger förlorat mina knölar grävde jag upp dem i dag och hoppas på ett nytt liv nästa år

Citera
          igl
          Inlägg 10-10-2007, 19:54
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 284
          Medlem nr: 2 452

jag bor i zon 2 och jag brukar vänta tills frosten tagit det överjordiska så att säga, då klipper jag av det. sedan gräver jag upp rötterna med en ordentlig jordklump runtom. sedan sätter jag klumpen i en stor sopsäck och in i frostfritt garage, mörkt men svalt. jag knyter inte till sopsäcken utan låter den stå öppen över vintern så det inte möglar. jag tar alltså inte bort jorden från rötterna. då torkar de ut för mycket. jag kollar dem några gånger och tycker jag det ser torrt ut kan jag vattna lite ned i påsen, bara lite. så har jag förvarat mina dahlior i ca 20 år.
          mvh
          inger

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 10-10-2007, 19:57
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (ingrid fuxwall @ 09-10-2007, 21:24) *
          Kanske inte men eftersom jag så många gånger förlorat mina knölar grävde jag upp dem i dag och hoppas på ett nytt liv nästa år

jag har haft knölar liggande på ett bord i 0c +1c . utan att dom tat skada och dom blommar som normalt . va knölar som jag glömde kvar som egentligen skulle in men ingen skada skedd ju . och jorden skyddar mer än under barhimmel så dom kan va i jorden så länge det är tjäle fritt .

Citera
          inglan
          Inlägg 11-10-2007, 07:34
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 292
          Medlem nr: 5 092

CITAT (flaxss @ 09-10-2007, 19:40) *
          knölarna kan vara i marken i åtskilliga frost nätter , dahlior kan vara i marken så länge den inte är tjälad vilket menas att dom kan övervintra i Falsterbo där det oftast inte blir djup tjäle . jag själv ska försöka övervintra dahlior ute i vinter i marken hos mig annars då inne frostfritt och torrt

Sant, jag hade glömt några knölar hos mig i zon 3 som kom upp i våras, överraskad och glad blev jag! smile.gif
          Jag har ett år nästan spettat upp dahlieknölar som överlevde, men att se vilken färg det en gång var på blommorna när de är helt nerfrusna, det är helt omöjligt, alla är bruna... laugh.gif
          Så vill man ha lite ordning på höga, låga, färger mm så får man allt gräva upp dem snart efter att blad och blommor frusit.

Hälningar Inglan

--------------------

odlar i zon 3

Citera
          AnnammA
          Inlägg 11-10-2007, 08:06
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 3 435
          Medlem nr: 5 307

Jag bor i zon 1-2, och tar alltid upp dahliorna över vintern. Och jag minns förra vintern då vi blev insnöade med minst två meter höga snödrivor längs vägkanterna...

Men än så länge står våra dahlior i blom...Trodde de skulle gå i måndags natt, och det var att skrubba bilrutan i tisdagsmorse, men det var väl på gränsen. Cosmosarna klarade sig också...

För att återgå till uppgrävandet: Jag brukar spara några cm "stam" på knölarna, att fästa namnetiketten/färgetiketten på...
          Och så förvaras de frostfritt, men svalt, i papperskassar och frigolitlådor.

Hälsn

AnnA

--------------------

Citera
          renate
          Inlägg 13-10-2007, 20:36
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 5 656
          Medlem nr: 834

När daliorna har frusit dvs blommor och blad,finns det ingen anledning att har de kvar i jorden de kan ruttnar när det är fuktigt och kallt.jag tog upp mina idag.Vem vill vara ute och gräver upp daliorna när det är riktigt kallt och ruskigt? inte jag.Mina ligger nu i förrådet i frigolitlådor,de måste torkar upp innan jag ställer lådorna i garaget.

--------------------
          MVH Renate zon 4

Citera
          pixieangel
          Inlägg 14-10-2007, 14:54
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 84
          Medlem nr: 8 024

Hejsan

Tack alla för era svar smile.gif
          Mina är nu uppgrävda men mitt i allt så kom jag på en sak. Källaren och garaget har ganska stora temperaturskillnader hos mig. Nu har vi ju heller aldrig bott här över vintern men nu inatt så hade källaren där de haft matkällare förr 18 grader och det låter jättevarmt...eller ?

Vilken temp är Dahlians max temp när det gäller förvarningen för då får jag helt enkelt hålla koll i vinter och se om det blir källare eller garage (hehe min pojkvän är väldigt rädd nu och ser hans garage bli helt överbelamrat med övervintrande växter giggle.gif )

Och sen måste jag bara säga att det är en underbart skön höstdag idag bravo.gif

mvh

Suss

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 18:24

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon