Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vilken buske (och andra frågor...)
          frutte
          Inlägg 09-10-2007, 23:15
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 12 792

Jag har en liten rabatt (ca 1,5 kvm) i österläge i zon 3 intill min entré. Jag vill göra något helt nytt där och gärna börja nu i höst...
          Funderar på en liten buske... Tänkte mig först en uppstammad syren Beauty of Moscow, men tror att det blir lite "fjompigt". Om jag väljer en "vanlig" Beauty, men håller den ganska liten, kommer den blomma då? Tar gärna emot förslag på träd/buskar med vita eller svagt rosa blommor, gärna fina året om.
          Sen funderar jag på perenner i rabatten. Tänker mig ca 6 sorter tillsammans med trädet/busken. Tänker att allt ska gå i vitt för att binda ihop det plottriga.
          Sen undrar jag om marktäckare. På andra sidan entrén har jag bara en ros med Vintergröna under. Bör jag välja vitergröna på denna sida med, för att binda ihop? Eller kan jag ta en annan marktäckare? Myskmadra, spetsmössa är två som jag fundrar på . Hur fungerar det med marktäckare kontra perenner. Kan de kväva varandra? Men visst måste man kunna ha marktäckare runt perenner, eller är det bara under buskar?

Perenner jag tänkt mig: Tovsippa, löjtnatshjärta, rudbeckia, stjärnflocka, silverax, höstanemon.
          Andra tips eller komentarer till hela bygget?

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 7)
          Krolliljan
          Inlägg 10-10-2007, 06:32
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 10 192
          Medlem nr: 10 539

Jag måste bara slå ett slag för liten pärlbuske. yahoo.gif
          Jag satte en häromåret. Den är helt full med små söta vita blommor i maj. I och för sig så ser den kanske inte så mycket ut sen men min har jag gjort i en fin form och på så sätt tycker jag att den "pryder sin plats" även efter blommningen. yes.gif

Det med murgrönan som kommer igen tycker jag låter väldigt fint.
          Jag har inte markäckare överallt. Lite jord kan vara trevligt att se också, tycker jag.

--------------------

Citera
          Åsa E
          Inlägg 10-10-2007, 06:47
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 390
          Medlem nr: 1 409

Vintergröna och spetsmössa går bra ihop med andra perenner, men jag vill varna för myskmadran. Den är jättefin, men den växer så kraftigt så att den kan kväva andra perenner. Några andra trevliga marktäckare, förutom dem du nämner, är revsuga och waldsteinia. Blommar i blått respektive gult.

Citera
          Boxer
          Inlägg 10-10-2007, 07:00
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 3 234
          Medlem nr: 4 038

Silverbuske - Eleagnus commutata
          Pärlrönn - Sorbus koehneana
          Tibast - Daphne mezereum 'Alba'
          Halesia carolina - Snödroppsträd

Och jag vill varna för revsugan, som ger sig ut i gräsmattan.

Redigerat av Boxer: 10-10-2007, 07:06

--------------------
          Allt är relativt. För en mask är det en större avkoppling att gräva i den hårda jorden än att vara med och fiska.

Citera
          Lotta i Gbg
          Inlägg 10-10-2007, 19:49
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 352
          Medlem nr: 275

På en så'n liten plats är det bra att inte skaffa en buske som blir för stor. Du verkar ju själv var inne på syren och då är ju Syringa meyeri 'Palibin', dvärgsyren, ett jättetrevligt förslag. Lättodlad och blommar snällt med mängder av ljusrosa blommor. Den brukar finnas uppstammad också tror jag.
          Inser att det kanske är denna plats du funderar på när du frågar om Magnolia sieboldii i tidigare inlägg. JAg tror att den blir för stor för en såpass liten yta, och den gillar inte så mycket att man håller på att beskära den. annars tror jag att läget är ok bara det inte är för torrt. Jag har en M sieboldii 'Hammarö' relativt mörkt i zon 3, och det klarar den utan problem.

--------------------

Citera
          renate
          Inlägg 10-10-2007, 20:50
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 5 656
          Medlem nr: 834

Jag föreslar en pärlrönn och inga perenner på en så liten yta på 1,5km,varför inte olika sorter alunrot och spetsmössa under busken/trädet.Både vintergröna och myskmadra skulle fullständigt ta över rabatten och förstöra den.
          Men det är bara ett förslag.Till perenner behöver man en större yta.

--------------------
          MVH Renate zon 4

Citera
          Ophelia
          Inlägg 11-10-2007, 19:14
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

Du kan inte tänka dig en snygg ställning där du kan ha något klättrande som växer? Finns ju ursnygga som är svetsade och är verkligen en prydnad. Kanske kan du greja till en själv! Du kan ju ha några klättrande växter och på så vis förlänga blomningen från vår till höst samt hålla det ganska smalt om det behövs.

Citera
          frutte
          Inlägg 13-10-2007, 00:14
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 12 792

Tack hörrni för era tips och kommentarer! Det blir till att gräva i helgen, men kanske vänta lite med plantskolan sad.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 06:11

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon