Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Mitt Rosalbum, och lite identifieringshjälp...
          Eva 33c
          Inlägg 23-10-2007, 08:35
          Länk hit: #1

Gäster

Jag har precis skapat ett webbalbum hos Picasa (tyckte att Odlas nya album inte var så bra som de gamla...)
          Nu har jag lagt ut lite bilder på mina rosor om någon vill se.
          Det finns två gula rosor ("Gul ros 1" & "Gul ros 2") som jag på ett tidigt skede blandade ihop namnen på. Kan ni identifiera vilken som är vilken?
          Jag har också en "okänd ros", felmärkt från början. En gallica har jag fått som förslag , kan någon hjälpa mig ytterligare där?

Mitt Rosalbum

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 6)
          noranettan
          Inlägg 23-10-2007, 09:16
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 686
          Medlem nr: 2 985

Härliga rosor du har!!! Mmmmm...en doft av försommar och sommar. Kan du säga lite mer om de gula rosorna? Förr hade jag alltid kännetecknet att Harrison hade gult öga och Williams hade grönt, men nu vet jag att det kännetecknet inte håller längre. Däremot är det höjdskillnad på dom. H är en ros som lätt blir över 2 meter medan W är betydligt beskedligare ~1,5 högst.
          Gallican...är knoppen så där tvärt avskuren på alla???? I så fall kan jag tänka mig att det är Cramiosi Picoté.
          rolleyes.gif Anette

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 23-10-2007, 09:30
          Länk hit: #3

Gäster

Nu gör du mig förvirrad Anette! William, Harris? Är det andra namn på Hazeldean och Double Yellow? I dagens läge är de lika stora ungefär, men jag har flyttat dem en gång, och klippt ner dem en gång (för att bli av men lite "stritar" eller vad de heter de där små vita sakerna som gör alla blad genomskinliga till sist)
          När det gäller min okända ros så är nog bilden på knopparna representativ, dvs alla ser ut så. Den ros du nämnde, är den härdig i zon 5? Jag ska söka vidare på den och tackar för ditt engagemang i mina rosor! tummenupp.gif

Citera
          noranettan
          Inlägg 23-10-2007, 09:48
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 686
          Medlem nr: 2 985

Ursäkta!!....Jag uttrycker mig luddigt! Harrison´s Yellow och William´s Double Yellow pratar jag om. Båda foetidarosor. Ska se om jag kan länka till roslistan på AoT. rolleyes.gif Anette

http://www.alltomtradgard.se/roslistan/wil...-double-yellow/
          http://www.alltomtradgard.se/roslistan/harisons-yellow/

Redigerat av noranettan: 23-10-2007, 09:49

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 23-10-2007, 11:19
          Länk hit: #5

Gäster

Ja det här med "gula små dubbla rosor med små blad" tycks ju vara rena djungeln. Min Hazeldean beskrevs som "foetida-ros" när den köptes, nu hittar jag den som "pimpinellros" på nätet. Månne det numera är samma sak? Eller den ena en variant av den andra? confused.gif Min Double Yellow (kallad pimpinellifolia då) hade inget "förnamn" när den köptes så om det ska föreställa Harrison eller William har jag ingen aning om.
          Lite tröst i allafall att det inte bara är jag som har svårt att skilja dem åt!

Citera
          ewa zon 3
          Inlägg 23-10-2007, 14:49
          Länk hit: #6

Gäster

Jag kan inte vara till någon hjälp när det gäller dina namnlösa rosor
          Ville bara tacka för titten i ditt fina rosalbum. Många fina har du biggrin.gif

/Ewa

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 23-10-2007, 22:45
          Länk hit: #7

Gäster

Tack! thanks.gif
          Jag är ingen rosfantast egentligen, men det tycks bli fler och fler rosor med i trädgården ändå.... g.gif smile.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-09-2025, 18:49

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon