Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Mossa i gräsmattan
          ingride78
          Inlägg 28-10-2007, 10:28
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 13 015

Jag och min sambo har precis köpt hus på landet. Gräsmattan består mest av mossa och inte gräs. Så nu undrar jag hur man ska göra för att få iordning på gräsmattan?

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 6)
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 28-10-2007, 10:45
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Mossa är inte så farligt att ha i gräsmattan den är grön och skön att gå på så man måste inte ta bort den. Det man kan göra är att gynna gräset = gödsla till våren + inte klippa gräsmattan så kort, är det en gräsmatta som ska tåla att man ska gå på den ska den ha en höjd på runt 6-9cm, ju kortare man klipper en gräsmatta desto mindre tål den. +Om mossan beror på att det är ganska blött kan man ju gräva ner dränering + om det är en massa buskar träd som skuggar kan man ju beskära eller ta bort växter men man bör bo in sig i huset ett par säsonger innan man beskär och tar bort, det tar ju ganska lång tid för buskar och träd att växa upp så man bör vara säker på att man inte vill ha växten när man tar bort den.

Tänk också på att "problemen" kommer se värre ut i vår mossan grönskar tidigare än gräset vilket får många villaägare att rusa till trädgårdsbutiken för att köpa diverse preparat men sedan när gräsmattan börjar växa ser det inte ut att vara lika mycket mossa.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Harvey
          Inlägg 28-10-2007, 11:59
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 263
          Medlem nr: 12 888

Jag håller med, mossa är skön att gå på, och den är alltid grön.
          Men om du ni inte vill ha mossa så får du börja gödsla gräsmattan, algomin är bra, men vanligt npk funkar oxå, flera ggr varje sommar, sedan får du mossriva och så i nytt gräs om den bara består av mossa.
          Min egen gräsmatta som jag inte är så noga med, men den är dock mossfri, den får all vedaska från pannan, om det är mossa på ett ställe kan man nästan se att askan har frätt bort mossan medans gräset är grönt och fint.

--------------------

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 28-10-2007, 12:13
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

CITAT (Harvey @ 28-10-2007, 11:59) *
          Min egen gräsmatta som jag inte är så noga med, men den är dock mossfri, den får all vedaska från pannan, om det är mossa på ett ställe kan man nästan se att askan har frätt bort mossan medans gräset är grönt och fint.

Det ska jag testa - tack för tipset

Citera
          MariaS
          Inlägg 28-10-2007, 18:45
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

CITAT (Harvey @ 28-10-2007, 11:59) *
          ... sedan får du mossriva och så i nytt gräs om den bara består av mossa....

MOSSRIV ALDRIG! om du inte vill ha ännu mer mossa. Mossrivaren finfördelar och förökar mossan effektivt. Däremot kan man vertikalskära gräsmattan, för att hjälpa gräsrötterna att få övertaget. Sen är det gödning som gäller, och inte för kort gräs.

Citera
          Prillan
          Inlägg 29-10-2007, 09:30
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 38
          Medlem nr: 11 230

Det där med vedaska låter intressant. När ska den ut på mossan, går det bra året runt? Man får ju tömma aska lite då och då när man eldar i vedspisen. Ska det vara ett tunt lager? Kan det ske flera gånger om året? Som synes är jag helt novis på trädgård, men trägen vinner. Jag lär mig så småningom och på de här sidorna har jag lärt mig massor.

Prillan

Citera
          Tosan
          Inlägg 29-10-2007, 11:41
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

Vi har samma problem... Men vi har testat litegrann nu under åren... För det första tål inte mossan att man går på den, då kommer gräset ist. Dessutom behöver gräset ljus, det märkte vi när vi tog ner en enorm hängbjörk som skuggat större delen av gården.
          Dessutom lämnar vi kvar löven på hösten, krattar först på våren och allt gräsklipp får ligga. Det hjälper och vår gräsmatta har blivit mycket bättre av det, fast den är ju ff inte bra.

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 20:39

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon