Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Rookie på pelargoner!, Måste jag slänga mina blommor?
          dette
          Inlägg 03-11-2007, 07:33
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 13 066

I somras fick jag pelargoner av min omgivning som tyckte att vardagsrummet behövde piggas upp.Dem står i sina plastkrukor och ytterkrukorna är av lera.Nu är det så att jag blivit alldeles kär i mina "goner",men HUR GÖR JAG NU??!!
          Att bara slänga dem är inget alternativ,väl??
          Blommor har väl aldrig varit riktigt min grej,så det är ett stort steg att skriva in sig på värsta "gröna-fingrar-forumet".
          Skulle någon av er kunniga ta er tid att skriva några rader,vore jag enormt tacksam!!
          Dette-vilse i krukan

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 11)
          e_sedell
          Inlägg 03-11-2007, 08:00
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 001
          Medlem nr: 662

De allra flesta kastar sina pelargoner, men det är inget måste.

Du kan övervintra dem på lite olika vis. Jag skulle rekommendera att du sätter dem svalt, under 10 grader, och ljust. Vattna dem sparsamt, de dricker inte alls mycket under vintern. På vårkanten ökar du vattningen och värmen, ge den näring också. Du kan men behöver inte klippa ned den nu. Att toppa den är bra, mer är inte nödvändigt.

Ett annat sätt är att skaka av jorden och hänga upp dem i ett snöre. De kräver inte någont ljus då. Jag har inte testat denna metod. En bekant som gör det lyckas bra på så vis också, dock dör 5-10% av hennes, vilker ju är ganska mycket.

Vissa låter dem stå inne i huset, i ett svalt norrfönster och med sparsam bevattning. Tror dock denna metod inte är lika bra då växten behöver sin viloperiod.

Lycka till!

--------------------
          Erik, zon II

Citera
          LindaLunda
          Inlägg 03-11-2007, 08:07
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 666
          Medlem nr: 6 778

CITAT (e_sedell @ 03-11-2007, 08:00) *
          växten behöver sin viloperiod.

Lycka till!

Pelargoner behöver ingen viloperiod. Åker du till kanarieöarna och dyl så växer de där året om utan någon viloperiod. Varför vi i vårt klimat måste ställa dem svalt/frostfritt, och försätta dem i lite av en koma, är att vi har för lite ljus i förhållandet till värmen inne i våra hus.
          Det absolut bästa sättet är att övervintra umder lysrör som är tända ca 14 tim. per dar. Gärna svalt om möjligt men ej nödvändigt i detta läge.
          Mina pelargoner övervintrar så här och blommar som tokar året om.
          Kanske en växtbelysning i ditt fönster?

Linda crazy.gif

Redigerat av LindaLunda: 03-11-2007, 08:09

Citera
          e_sedell
          Inlägg 03-11-2007, 08:18
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 001
          Medlem nr: 662

Linda, om jag inte är helt ute och cyklar växer pelagoner i den subtropiska klimatsonen (vilket kanarieöarna tillhör). De växter som växer där behöver efter vad jag fått lära mig en viloperiod. Mycket möjligt att det inte stämmer på alla växter. Tänker närmast på venus flugfälla som dör om den inte får viloperiod.

--------------------
          Erik, zon II

Citera
          ewa zon 3
          Inlägg 03-11-2007, 10:51
          Länk hit: #5

Gäster

CITAT (dette @ 03-11-2007, 07:33) *
          Blommor har väl aldrig varit riktigt min grej,så det är ett stort steg att skriva in sig på värsta "gröna-fingrar-forumet".

Hej och välkommen Dette! smile.gif Här har vi fingrar med alla nyanser av grönt.
          Jag skulle ställa pelargonerna så ljust och svalt som möjligt.
          Vet inte vad du har för möjligheter men bor du i lägenhet kan ett ljust fönster med elementet nedskruvat under vara ett alternativ.
          Ännu bättre som Linda skriver med extraljus i form av lysrör om det går att ordna.
          Ta de lite lugnt med vattningen om de står i plastkrukor och känn efter med fingret om de verkligen behöver vatten.
          Om pelargonerna forsätter att växa och blomma så skulle jag fortsätta med gödsel.

/Ewa

Citera
          dette
          Inlägg 05-11-2007, 09:33
          Länk hit: #6

Medlem

Oj,vad fort jag fick svar!Nu har jag varit inne lite på den här sidan och hittat lite annat kul också..
          Tvättnötter verkar jättespännade!!!REdan beställda kan jag ju säga!!
          Vi bor i lägenhet,och kan inte påstå att jag kan få ner temp. i något rum.Jag har åtta stycken-men,däremot undrar jag..
          Kan jag sätta dem ute på landet,i ett fönster?Visserligen kommer nog temp.bara vara 5 grader,är det för lågt?
          JÄTTETACK för alla fina svar smiley_small_hug.gif
          Dette

Citera
          aldo
          Inlägg 05-11-2007, 17:07
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 573
          Medlem nr: 7 700

Visst kan de stå i fönster och +5C .
          Men om det blir elavbrott confused.gif

Citera
          Marina i Hällekis
          Inlägg 05-11-2007, 17:21
          Länk hit: #8

Gäster

Fråga grannarna om du får ställa dem i trappuppgången, om du har någon, det gjorde jag när jag bodde i lägenhet.
          Där brukar det inte vara så uppvärmt.

Citera
          evelina
          Inlägg 05-11-2007, 17:53
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 1 990
          Medlem nr: 2 991

Jag har övervintrat massor med pelagoner i lägenhet eftersom jag inte kan ha dom på landet.
          Dom har stått i ett vanligt fönster med element under går hur bra som helst.

Sedan i februari planterar jag om dom och efter ett par veckor beskär jag dom rejält.
          Blir hur fina som helst. Så lycka till med dina pelagoner.

--------------------

Mvh Evelina
          Odlar numera i zon 4
          Att fela är mänskligt, att förlåta är gudomligt.

Citera
          freddie
          Inlägg 05-11-2007, 19:00
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem nr: 10 947

Det enda du behöver göra är att vattna mycket sparsamt på vintern, samt klippa ner dem några gånger om året. Det funkar för mig. De skall ha så mycket ljus som möjhligt året om, gärna direkt sol. Jag har mina inne på vintern (okt-april) i ljust fönster, normal rumstemp och element under. Sen brukar jag ha dem ute så fort det är frostfritt, det tycker de om. De klarar t.o.m. av lite frost. Vattna lite mer på sommarhalvåret april-sept, men det skall fortfarande vara sparsamt. Använd vanlig flytande näring. De klarar av och trivs med att torka ut ordentligt mellan givorna. Skall absolut inte stå i konstant fukt då ruttnar rötterna! De blommar flera gånger varje år mars-oktober. Omplantering har jag inte gjort på 4-5 år men de trivs fortfarande, MYCKET lättskött växt/blomma enligt mig, begriper inte alla som verkar se det som en vetenskap med pelargoner. jag är ingen expert menmina blommor verkar trivas.

Redigerat av freddie: 05-11-2007, 19:27

--------------------
          Fånga dagen? - Visst! Men ta inte livet av dig när du jagar!

Citera
          dette
          Inlägg 08-11-2007, 17:09
          Länk hit: #11

Medlem

...så...nu ska jag alltså bara sluta vattna dem,som första steg..

Citera
          ewa zon 3
          Inlägg 08-11-2007, 17:18
          Länk hit: #12

Gäster

CITAT (dette @ 08-11-2007, 17:09) *
          ...så...nu ska jag alltså bara sluta vattna dem,som första steg..

Det beror lite på var du bestämt dig för att ha dom nu i vinter. Om i lägenheten i normal rumstemp så ska du inte sluta vattna.
          Om på landet med bara några + grader så vattnas mycket sparsamt men det fungerar inte att lämna dem helt utan tillsyn hela vintern.

/Ewa

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 09:13

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon