Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Julaftonsdilemma
          Leia
          Inlägg 03-11-2007, 11:52
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 145
          Medlem nr: 7 103

Sitter här och inser att jag ska ha hela släkten här på julafton.
          Mitt problem är att jag tors-söndag jobbar 10 timmar pass (är borta 11 timmar hemifrån) och julafton är på måndagen. g.gif Hummm... Hur ska jag hinna ordna allt? Har ni förslag på maträtter man kan göra en tid innan och frysa in? Gärna recept också, då matlagning inte är min starka sida. rolleyes.gif

Citera
          3 sidor V   1 2 3 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Bettis
          Inlägg 03-11-2007, 11:55
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4 213
          Medlem nr: 9 061

Köttbullar och korv kan man ju steka tidigt och frysa in, ska fundera en stund till och se om jag kan komma på något mer g.gif

--------------------

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 03-11-2007, 11:56
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

Jag tipsar om att alla får ta med sig en maträtt var. Du kan stå för tomtegröt om ni brukar ha det. Eller köttbullar för de kan du ju steka i god tid och frysa in.

För det räcker väl att du står för plats?! smile.gif

Redigerat av anna_rispan: 03-11-2007, 11:56

Citera
          sqrulan
          Inlägg 03-11-2007, 11:58
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 3 211
          Medlem nr: 9 264

smiley_small_hug.gif

Jag skulle berätta för mina släktingar hur det ligger till och föreslå
          ett "knytkalas" var och en kan ta med sig lite.

Det blir ingen trevlig jul för dej annars.

Du kommer ju att somna in framför Kalle och hans vänner. flirting.gif

Redigerat av sqrulan: 03-11-2007, 11:59

--------------------

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 03-11-2007, 12:01
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Meddela din släkt hur du jobbar -säg samtidigt att det ska bli jättekul att fira jul med alla och att pga dina arbetstider blir det i år Knytkalas -fördela en lista o låt alla ha med sig sin "paradjulrätt " Köp färdig julskinka du och stå för det
          Skärp dej Kvinna -hur tror du detta ska vara möjligt annars ? santa.gif blomma.gif

Redigerat av kerstin z5-6: 03-11-2007, 12:02

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Citrona
          Inlägg 03-11-2007, 12:01
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 161
          Medlem nr: 12 729

Håller med om knytkalas. Så har vi gjort i min familj sedan vi barn blev vuxna. Vi är oftast hos mina föräldrar fortfarande eftersom de har gott om plats, men de är ju äldre nu och orkar inte med alla förberedelser, så vi bidrar med mat allihop. Det blir ändå så att mamma och pappa står för det mesta, de kan inte låta bli att lägga in sill och baka...
          Nuförtiden när vi jobbar mer och mer så kan man inte begära att en familj skall stå för allt själv, tycker jag. Be din släkt att ta med en grej var, det blir varken dyrt eller jobbigt för någon.

Citera
          Allis
          Inlägg 03-11-2007, 12:02
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 563
          Medlem nr: 5 607

CITAT (Leia @ 03-11-2007, 11:52) *
          Sitter här och inser att jag ska ha hela släkten här på julafton.
          Mitt problem är att jag tors-söndag jobbar 10 timmar pass (är borta 11 timmar hemifrån) och julafton är på måndagen. g.gif Hummm... Hur ska jag hinna ordna allt? Har ni förslag på maträtter man kan göra en tid innan och frysa in? Gärna recept också, då matlagning inte är min starka sida. rolleyes.gif

Det kommer du aldrig att hinna själv. Varför inte ha ett knytkalas. Tex. du står för skinkan dryck bröd och tillbehör, kanske några andra av gästerna lägger in sill, gör en jansson, köttbullar, efterrätt etc.
          Det har vi börjat med eftersom alla jobbar och ont om tid, och det brukar funka jättebra

Citera
          Leia
          Inlägg 03-11-2007, 12:06
          Länk hit: #8

Medlem

Jo, ni har nog rätt. Det är bara det att vi började med att turas om med julafton för att man ska slippa helt de andra åren. Tyvärr är det bara jag som jobbar "konstiga tider", det är ju´det som ställer till det för mig i år. Min mamma ska iallfall baka och ha med sig julskinkan har hon lovat. smile.gif

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 03-11-2007, 12:08
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

Mhm, men man slipper ju att städa och sätta ut doftljus, och hänga upp gardiner och pusta varenda vrå och ha folk som drar in skräp och sprider julklappspapper överallt.

Jag hejar ändå på att du ber alla ta med en maträtt var. Man kan ju faktiskt moderea de nya traditionerna också för hur skoj kommer ni att ha om du ska slita ut dig de gånger julen är hos dig och din familj??

Eller så gör du som Kerstin skrev. tala om hur det ligger till och att du endast kommer hinna fixa "köttbullar" och köpa "sill". Vill de ha mer julmat får de ta med det.

Redigerat av anna_rispan: 03-11-2007, 12:09

Citera
          Leia
          Inlägg 03-11-2007, 12:15
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (Bettis @ 03-11-2007, 11:55) *
          Köttbullar och korv kan man ju steka tidigt och frysa in, ska fundera en stund till och se om jag kan komma på något mer g.gif

Köttbullar kan jag ju´faktiskt i princip göra nu och frysa in. Men prinskorven då, menar du att jag kan steka den i förväg, frysa den och sedan bara lägga den på "värmning" i ugnen på julafton? (tina den först såklart smile.gif )

Jo jag måste nog be om hjälp med en del iallfall, men det som går att fixas innan vill jag gärna göra. smile.gif

Citera
          Biggan_
          Inlägg 03-11-2007, 12:19
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

Det mesta går ju att köpa färdigt. Skinka finns ju färdigkokt och man kan griljera själv någon dag innan, tar inte så lång tid. Köttbullar kan du göra och frysa ner. Sill finns ju i många varianter på burk. Hembakat går ju också bra att frysa, både kakor o bröd. Rödkål o brunkål gör jag aldrig själv numera, tycker de man köper är helt ok. Risgrynsgröt köper jag färdig och gör Ris á la Malta av och serverar varm Ekströms saftsoppa till.
          I dagens stressade samhälle är det nästintill omöjligt att allt skall vara hemlagat på julbordet och enligt min mening är det onödigt också. Bättre att lägga den tiden man ev. har över på familjen. Barnen brukar ju uppskatta att göra julgodis o baka pepparkakor och det kan man väl göra i rätt så god tid (om man nu har ett bra gömställe)

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          Allis
          Inlägg 03-11-2007, 12:26
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 563
          Medlem nr: 5 607

CITAT (Leia @ 03-11-2007, 12:06) *
          Jo, ni har nog rätt. Det är bara det att vi började med att turas om med julafton för att man ska slippa helt de andra åren. Tyvärr är det bara jag som jobbar "konstiga tider", det är ju´det som ställer till det för mig i år. Min mamma ska iallfall baka och ha med sig julskinkan har hon lovat. smile.gif

Jag tror nog att dom andra också tycker det är bra att ni hjälps åt när det blir deras tur att ha hela släkten hos sig. Och som Anna sa: dom slipper städa, putsa, byta gardiner och så. Det är väl inte meningen att en person ska jobba halvt ihjäl sig bara för at det blir julafton.

Citera
          Tesa
          Inlägg 03-11-2007, 12:55
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

Janssons funkar fint att göra långt i8nnan och frysa in, köttbullar, prinskorv, skinka och sillinläggningar kokt potatis, rödkål och bröd...där har du mitt "basjulbord" som jag varierar (beroende på tillgång till råvaror och tid) med olika sorters kallskuret kött, ibland fiskpudding, rökt ,nån fiskpaté, sylta, brysselkål...m.m...
          Men det mesta görs färdigt långt innan...fiskpuddingen gör jag på köpegröt och kokt torsk...jättelätt..
          Huvudsaken är väl att ha trevligt tillsammans och att alla blir mätta...det behöver inte finnas hundra olika sorter.. crazy.gif

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera
          Harvey
          Inlägg 03-11-2007, 13:07
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 263
          Medlem nr: 12 888

Det du kan laga och frysa in, janssons och köttbullar är väl inget problem. Sillen mår väl bara bra av att läggas in några dagar innan, julskinka och bröd fixar din mamma, resten köps lätt färdigt, gröt till ris ala maltan, rödbets och sillsallad, kallskuret (jag tex vill gärna ha rökt kalkon och rostbiff) andra sallader tex minosa. Vill du göra julgodis och kakor är inte det problem långt innan. Då blir det i princip bara omeletten du behöver göra på julafton, o potatis om man vill ha det. Fast jag har säkert glömt en massa julmat som man skall ha...

--------------------

Citera
          Monica E
          Inlägg 03-11-2007, 13:37
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 128
          Medlem nr: 8 418

Jag jobbar också som du hela veckan innan jul o nästan alla dagar i jul och nyår och man blir helt slut.Jag har sagt ifrån ,så nu tar vi med lite av varje till varann och det har gått bra trots lite gnäll från äldre generationen (mamma och svärmor) konstigt nog för dom har också jobbat så i sitt yrkesverksamma liv.Vi måste bli bättre på att känna efter vad vi vill och orkar och våga säga ifrån.Jag jobbar på det jämt ,sen jag nästan gick in i väggen för ett par år sedan.

Skulla skriva också att min sambo faktiskt brukar fixa det mesta eftersom han alltid är långledig hela julen..

Citera
          Tosan
          Inlägg 03-11-2007, 14:14
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

Krångla inte till det så förbaskat! Man behöver inte 200 sorter på julbordet. Skaffa det du själv tycker om, vill då nån ha nåt annat så får de fixa det själv.
          Jag kokar skinka och gravar lax, gör kanske köttbullar. Det är bara köttbullarna som är besvärliga och de kan man ju göra långt innan. Sen kan det va lite besvärligt att komma ihåg att beställa och salta skinkan, men knappast fysiskt jobbigt. Dessutom klarar den sig ganska bra själv i grytan.
          Till det köper jag leverpastej, röror, sill, nån sylta osv. Möjligen att man kanske slänger in en tjälknöl i ugn kvällen före julafton.
          Annars tycker jag åxå att knytkalas är det bästa. Vi har kört så länge för vi är så många att den som har julen får ruinera sig annars.

Ta det lugnt och tänk på dig själv!

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          caprifol
          Inlägg 03-11-2007, 14:45
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 611
          Medlem nr: 6 380

Jag gör numera bara det jag tycker är roligt att göra till jul - och det jag alltså hinner med. Inlagd sill går alldeles utmärkt att köpa färdig liksom gravad och rökt lax. Även den färdigkokta skinkan, som man bara griljerar, är jättebra. Jag tror inte heller att det blir så mycket dyrare alla gånger.

Så - om du inte vill föreslå knytkalas - satsa på färdiglagat och ta det lugnt!

Citera
          Tosan
          Inlägg 03-11-2007, 14:51
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

Nej herregud! Färdigkokt skinka är billigare än rimmad eller färsk.
          Men eftersom jag vill att skinkan ska smaka på ett visst vis så köper jag alltid färsk och saltar själv smile.gif Fast då jag tycker det har blivit en liten ritual i själv som måste till för att få julstämning så tycker jag inte det är jobbigt heller.

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          Lillja
          Inlägg 03-11-2007, 15:33
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 544
          Medlem nr: 9 233

Ja knytkalas måste man ha ,de har vi haft länge annars jobbar
          du ju ihjäl dig eller du får leva på vatten o bröd ett tag, de går
          hur bra som helst för huvudsaken man får träffas å ha trevligt,
          sen kan man ju försöka minska på julklappsköpandet oxå.

Citera
          kickibj
          Inlägg 03-11-2007, 15:34
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 47
          Medlem nr: 5 551

Delegera! Om man är många vuxna som ska fira jul tillsammans så är det väl en gemensam upplevelse som borde förstärkas av att man jobbar tillsammans! Vi firar numera en lugn jul utan särskilda krav. Visst Janssons, köttbullar, prinskorv, sill och potatis och gott bröd och diverse pålägg. Varför ska vi laga så mycket mat att hälften får kastas? Inför en ny tradition där ni alla hjälps åt!

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-08-2025, 00:52

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon