Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Tips & råd efterlyses, Vad göra med kolonilott?
          pling
          Inlägg 27-07-2003, 22:07
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 1 963

Hej, jag är nybörjare och vill odla upp en kolonilott. Vad ska jag tänka på?
          Jag vill ha en kompost såklart. Vad det gäller odling så får man väl börja i liten skala, men jag vet att jag vill ha hallon i alla fall. Tips och förslag mottages tacksamt.

Glad men arbetsvillig tjej

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 12)
          Annki
          Inlägg 28-07-2003, 12:21
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 978
          Medlem nr: 40

Hej!
          Och grattis till kolonilotten! Det är så himla kul, så om du bara visste! Frågan är i vilket skick den är nu, om tidigare brukare lämnat plantor, buskar etc efter sig eller om du börjar med en bit nygrävd jord?

När jag ärvde min, hade jag rätt mycket problem med flerårigt ogräs. Så jag tog sats och grävde ca 50% av lotten första året och plockade ogräs minutiöst! Sen satte jag potatis, för den hämmar ogrästillväxten. Året efter hade jag då 50% fin jord, som jag gödslade rejält med stallgödsel och drog igång grönsaksodlandet på, samtidigt som jag grävde upp ytterligare 25% ogräsåker och satte potatis på den. Under tiden hann jag också upptäcka vad föregående ägare hade i perennaväg, så jag slapp gräva upp och kasta något jag ville ha kvar. En bondpion, rabarber m m.

Efter 3-4 hade jag perfekt jord med måttligt mycket ogräs, och nu kunde jag idka växelbruk. Dvs inte odla samma gröda år efter år på samma ställe eftersom risken då är stor för sjukdomar.

Hallon var även min dröm. Och jag gjorde många misslyckade försök med köpeplantor som inte tog sig. Men en höst stod grannen och glesade ut sitt hallonland. Och jag visste att hon brukade ha stora fina och goda hallon. Så jag bad henne om några plantor. Dessa har nu spridit sig rejält, och det är mer en konst att hålla efter dem, så de inte tar över hela lotten. Så kan du tigga några plantor, gör det! För då vet du att de trivs i den miljön redan från början.

Lycka till! Du har många, många roliga stunder framför dig!! / Mvh Annki

--------------------
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd

Citera
          Pher
          Inlägg 28-07-2003, 14:24
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 140
          Medlem nr: 1 649

Jag är också en nybliven kolonilott ägare, tog över en hel tom kolonilott som inte blivit brukad på 3 år. Enormt med ogräs tycker jag själv, tar aldrig slut fast jag är där och rensar som jag tycker rätt ofta.

Nåväl, har väl fått bukt med det mesta.

Hur går gödslingen till? Gräver du ner stallgödseln eller sprider du bara den ovanpå? Och görs detta bäst till hösten eller?

Tänkte också sätta lite Hallon, men har inte kommit till skott än. Vet inte om jag ska kosta på att köpa plantor eller om jag ska gräva upp någon hallonbuske, det finns lite överallt, men bären ser inge vidare ut så de kanske har virus eller nått.

Jag vill inte kosta på för mkt då jag ju är nybörjare, vem vet kanske man tröttnar. Vill inte rensa lika mkt ogräs nästa år iaf. Men jag har nog tagit det värsta skulle jag tro...

Allt från mig smile.gif

Citera
          Annki
          Inlägg 29-07-2003, 18:57
          Länk hit: #4

Medlem

Hej Pher!
          Hallonskott ska du tigga av kolonigrannarna, när de glesar ur i september. Spana in en granne med fina och goda hallon, och som sagt "anfall i september". Bättre att du får plantorna, än att de hamnar i komposten. Man bör aldrig lägga delar av bärbuskar, jordgubbar eller rabarber i komposten!

Jag vårgödslar och gräver ned samtidigt som jag mullar upp de nya såbäddarna. Kalkat har inte funnits något behov av, men det gör man annars innan sista snön faller på våren.

Kompost ska du ha! Gärna två! För trädgårdsrester, gräs, små tuvor man gräver upp etc. Se till att lyfta runt ibland och lufta lite. Rätt snart har du perfekt, fet jord att jordförbättra med. Vattna även komposten om sommaren är torr.

Lycka till både du och Pling! / Annki

--------------------

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 29-07-2003, 19:47
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Hallon är ett av de växtslag jag inte skulle ta emot plantor ifrån andra hobbyodlingar, hallon har alldeles för många virussjukdomar jag skulle nog köpa virusfria plantor i handeln, är plantorna virusfria från början brukar de etablera sig bättre.

Varför skulle man inte kunna lägga delar av bärbuskar i komposten??? Rabarber brukar gå utmärkt att kompostera, även jordgubbsrevor, klipp från bärbuskar mm. går utmärkt att kompostera, bara att finfördela och slänga ner i komposten.

Är det lite sjukdomar på bärväxterna är det bra om det är en kompost som blir riktigt varm.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          ansj
          Inlägg 29-07-2003, 20:03
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 18
          Medlem nr: 135

Grattis till din koloni!
          För tre år sen bytte vi till en koloni som låg närmare vattenkranen och hade ett hiskelit jobb först med ogräs + glassplitter i jorden. Vi grävde upp ett par sängar att odla på genast. Djupgrävde och gödsade. Resten grävde vi lite slarvigare dvs inte så djupt och sådde gröngödslings grödor: subklöver, honungsört och solrosor i massor. Gissa om vissa kolonigrannar stirrade på vår "djungel".
          Gröngödslingen grävde vi ner frampå hösten och tog samtidigt massor av höstlöv och faktiskt sand från områdets sandlådor när den byttes. Jodå, det var lite jobbigt men kul när man kommer igång och vi har styv skånsk lerjord så allt som lättar upp är välkommet.
          Nu börjar det hela arta sig men ogräsfritt är det inte. Men växer bra,det gör det! Vi har hallon som vi fått av bekanta och provsmakat. Sedan två år har vi också hösthallon- en riktig hit! De ger hallon långt in på hösten här i zon 1.

Lycka till! Att ha en bit jord är ett långsiktigt arbete..

Anna

--------------------
          Anna i Lund

Citera
          jenalsam
          Inlägg 29-07-2003, 21:18
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 22
          Medlem nr: 561

Jag har just i dagarna börjat ta mig an min nyinköpta lott, så jag rensar ogräs för glatta livet eftersom den har blivit vanskött under hela säsongen.

Jag undrar om du/ni hade en färdig plan för lotten när ni började, eller tog ni struktureringen efter hand. Jag har planerat om min lott en massa gånger redan..

Jenny

Citera
          ansj
          Inlägg 30-07-2003, 21:17
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 18
          Medlem nr: 135

Från början hade jag tänkt mig prydliga sängar vilket de första,som jag grävde fortfarande är. När sen min man sattte sina älskade hallon hamnade de i en halvcirkel som sträcker sig över hela lotten!!! Länge såg det brötigt ut och vi har inte alltid samma ide´om hur saker ska vara men maken bestämmer mest i kolonin och jag mest hemma i rabatterna så nu finns inga raka linjer utan halvcirklar som blir allt mindre som i en regnbåge med hallonen ytterst, grönsaksrader sedan och blommor innerst. Det blev faktiskt väldigt fint även om det inte alls vart som jag hade tänkt mig det hela. Vi hade alltså ingen plan från början ingen gemensam iallafall utan vi har låtit det hela växa fram succesivt. Så blev det hos oss.
          Anna

--------------------
          Anna i Lund

Citera
          Annki
          Inlägg 31-07-2003, 12:06
          Länk hit: #9

Medlem

Hej igen!
          Åsa har massor av kunskap, för vilken jag har stor respekt, och jag är novisen som provat mig fram i kolonin i 12-13 år nu. Men jag håller nog fast vid att tigga hallonplantor av en sort som man vet ger bra avkastning hos grannen istället för att köpa dyra plantor som kanske dör därför att de inte trivs. Beträffande komposten och vad man lägger i den, är det tips jag fått från äldre kolonigrannar. Troligen för att eventuella sjukdomar inte ska föras vidare. Så bärbuskavfall åker på brännhögen och rabarberavfall ut i skogen!

Jag hade ingen plan alls från början. Mer än att det kanske vore klokt att ha buskar och perenner runt lotten, så att resten kan grävas om utan problem. Men vad hittar man mitt i lotten, om inte en pion? Och där har den fått stå kvar.

Perenner och buskar i ytterkanterna ger lä åt växterna på en annars blåsig åker. Sen har jag delat in lotten i fyra stora kvadrater för växelbruk. Varje år för jag dagbok över vad som sätts var. För annars hinner man glömma till våren därpå, och då blir det inte mycket till växelbruk. Sen fotograferar jag rätt mycket. Bra att ha för minnet!

--------------------

Citera
          Pher
          Inlägg 31-07-2003, 22:26
          Länk hit: #10

Medlem

Hej!

Kan rapportera att jag nu fått tag i Hallon. Var och tittade hos många butiker, men tyckte de såg så schabbiga ut det där 5packen, de verkar inte få något sålt heller för det är exakt lika många kvar som för en månad sen.

Då jag hört att en del haft otur med köpta Hallon skott, dvs att de inte klarade sig så fick jag tag från en odlingsgranne härom dagen. Mkt fina hallon som växte sig alldeles för mkt över till hennes granne.
          Så jag grävde upp ett antal mindre buskar som jag kånkade över till min lott. Nu är de planterade och kostade mig inte ett öre, perfekt.
          Så nu ska jag se om de överlever.
          Tycker det är bra om jag slipper kosta på så mkt, då lotten ligger bra till för att någon får för sig att bygga bostäder och vips så måste man börja om på nytt igen på något annat område.

Angående plan så vet jag inte hur man ska göra. Eftersom jag är nybörjare så tar jag de lite pö om pö...
          En del grannar har sagt att de måste vara bra att ha fått en helt tom lott som jag kan planera som jag vill ha den, men tyvärr saknar jag den kunskapen, så inte ser jag det som ett plus. Snarare jobbigt att fixa buskar osv.. Har planterat några jordgubbsplantor som växter dåligt, ska se om jag kan tigga till mig några framöver för jag vill ha massor av jordgubbar! smile.gif

Tror jag kommer köra med någon typ av "plus" gång bara och sen några pallkragar för olika grödor nästa år.
          Kompost har jag skaffat mig två st så där klarar jag mig (pallkragar, läste en kompost bok där det stod mkt nyttigt).. Har fyllt dem med massa ogräs och kaffe samt filter och äggskal. Vattnat dem har jag också gjort när de sett torrt ut.
          Har alltså en som jag låter vara nu och en som jag fyller på med ogräset som aldrig verkar ta slut.

När ska jag sprida den "färdiga" komposten? Ska jag bara kasta ut den på lotten eller ska den grävas ner när det är dags att vända jord på hösten?

By by så länge

Citera
          Annki
          Inlägg 01-08-2003, 13:04
          Länk hit: #11

Medlem

Gratulerar till hallonplantorna! De som ev burit bär i år, klipper du ned i höst. Och sen sparar du årsskotten, som ger bär nästa år.

Krusbär och vinbär har jag skaffat på ungefär samma sätt, dvs gratis. Krusbär fick jag när en god vän glesade ur sina buskar på våren. Stoppade ned kvistarna i en hink vatten, där de fick rota till sig. Sen grävde jag ned dem där jag ville ha dem. Fungerade jättefint! Hade egna krusbär samma höst.

Vinbär - ja, där kollade jag att buskarna inte hade vinbärsgallkvalster, dvs "kulor på grenarna", utan att de såg friska och gröna ut. Sen böjde jag ned en gren och la en tegelsten över. Året efter hade grenen rotat sig i marken. Då tog vi loss den från moderplantan och jag släpade hem den till mig och planterade den. Den hann inte ge något första året, men i år har jag några klasar. Och nästa år räknar jag iskallt med flera. Du kan ta likadana avläggare från krusbär. Kolla bara att buskarna du tar ifrån ser friska och gröna ut och ger bra avkastning. (Oj, det här gillar nog inte Åsa!).

Jordgubbar har jag slutat med. De drog till sig vandaler som både åt upp jordgubbarna och sprang sönder grönsakslanden. Jordgubbar är så attraktiva att man måste gömma dem. Annars har man snart påhälsning! Nu har jag bara två-tre plantor gömda vid rötterna till de fleåriga solrosorna. Jordgubbsplantorna måste förnyas med några års mellanrum om de ska ge bra skörd.

Kompost har jag förbättrar med vid behov. Ofta på våren, samtidigt med gödseln. Ibland på hösten. Jag vet inte vilket som är bäst. Men för mig har våren alltid varit gödseltid, eftersom jag vill ge grönsakerna en bra start.

Om du ska odla rönsaker, och det ska du väl? - läs på om växelbruk under vintern, så vet du precis hur du ska göra i vår. Men redan nu kan du så en del! Asiatiska bladgrönsaker och perenner t ex. Ännu är säsongen inte slut. Och gillar du vitlök, så slänger du ned några klyftor i september, så får du fin vitlök att skörda i juli/aug nästa år. / Annki

--------------------

Citera
          Pher
          Inlägg 01-08-2003, 18:43
          Länk hit: #12

Medlem

Tack Annki för dina tips!

Asiatiska grönsaker testade jag faktiskt med för några veckor. Då hade jag även förodlat dem inomhus några veckor. Men de dog direkt när jag satte dem i Kolonin, förmodlen var de så veka i stjälken så regnet slog ner dem i backen och de dog.

Kanske gör ett nytt försök med dem nästa år.

Kan rapportera att än så länge lever hallonen iaf smile.gif

Det där med krusbär i vatten ska jag testa. Har en granne som har en fin buske om jag bara råkar vara där samtidigt..
          Hur lång tid tar de innan de rotar sig i vatten?

Mvh

Citera
          Annki
          Inlägg 02-08-2003, 11:36
          Länk hit: #13

Medlem

Hej igen!
          Du behöver inte förså asiater inomhus. Så direkt utomhus! Augusti är perfekt, lärde jag mig på detta forum förra året. Då hade jag vårsått dem, och det gick åt pipsvängen! Juli/augustisådden gick avsevärt bättre.

Jag kommer inte ihåg hur lång tid det tog innan krusbären fick små rötter. Men jag vill minnas att det gick fort.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 16:03

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon