Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Tips & råd efterlyses, Vad göra med kolonilott?
          pling
          Inlägg 27-07-2003, 22:07
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 1 963

Hej, jag är nybörjare och vill odla upp en kolonilott. Vad ska jag tänka på?
          Jag vill ha en kompost såklart. Vad det gäller odling så får man väl börja i liten skala, men jag vet att jag vill ha hallon i alla fall. Tips och förslag mottages tacksamt.

Glad men arbetsvillig tjej

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 12)
          Annki
          Inlägg 28-07-2003, 12:21
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 978
          Medlem nr: 40

Hej!
          Och grattis till kolonilotten! Det är så himla kul, så om du bara visste! Frågan är i vilket skick den är nu, om tidigare brukare lämnat plantor, buskar etc efter sig eller om du börjar med en bit nygrävd jord?

När jag ärvde min, hade jag rätt mycket problem med flerårigt ogräs. Så jag tog sats och grävde ca 50% av lotten första året och plockade ogräs minutiöst! Sen satte jag potatis, för den hämmar ogrästillväxten. Året efter hade jag då 50% fin jord, som jag gödslade rejält med stallgödsel och drog igång grönsaksodlandet på, samtidigt som jag grävde upp ytterligare 25% ogräsåker och satte potatis på den. Under tiden hann jag också upptäcka vad föregående ägare hade i perennaväg, så jag slapp gräva upp och kasta något jag ville ha kvar. En bondpion, rabarber m m.

Efter 3-4 hade jag perfekt jord med måttligt mycket ogräs, och nu kunde jag idka växelbruk. Dvs inte odla samma gröda år efter år på samma ställe eftersom risken då är stor för sjukdomar.