Hej!
Kan rapportera att jag nu fått tag i Hallon. Var och tittade hos många butiker, men tyckte de såg så schabbiga ut det där 5packen, de verkar inte få något sålt heller för det är exakt lika många kvar som för en månad sen.
Då jag hört att en del haft otur med köpta Hallon skott, dvs att de inte klarade sig så fick jag tag från en odlingsgranne härom dagen. Mkt fina hallon som växte sig alldeles för mkt över till hennes granne.
Så jag grävde upp ett antal mindre buskar som jag kånkade över till min lott. Nu är de planterade och kostade mig inte ett öre, perfekt.
Så nu ska jag se om de överlever.
Tycker det är bra om jag slipper kosta på så mkt, då lotten ligger bra till för att någon får för sig att bygga bostäder och vips så måste man börja om på nytt igen på något annat område.
Angående plan så vet jag inte hur man ska göra. Eftersom jag är nybörjare så tar jag de lite pö om pö...
En del grannar har sagt att de måste vara bra att ha fått en helt tom lott som jag kan planera som jag vill ha den, men tyvärr saknar jag den kunskapen, så inte ser jag det som ett plus. Snarare jobbigt att fixa buskar osv.. Har planterat några jordgubbsplantor som växter dåligt, ska se om jag kan tigga till mig några framöver för jag vill ha massor av jordgubbar!

Tror jag kommer köra med någon typ av "plus" gång bara och sen några pallkragar för olika grödor nästa år.
Kompost har jag skaffat mig två st så där klarar jag mig (pallkragar, läste en kompost bok där det stod mkt nyttigt).. Har fyllt dem med massa ogräs och kaffe samt filter och äggskal. Vattnat dem har jag också gjort när de sett torrt ut.
Har alltså en som jag låter vara nu och en som jag fyller på med ogräset som aldrig verkar ta slut.
När ska jag sprida den "färdiga" komposten? Ska jag bara kasta ut den på lotten eller ska den grävas ner när det är dags att vända jord på hösten?
By by så länge