|
Trånga bihålegångar, ont, ont! |
|
|
|
21-11-2007, 13:44
|

Medlem
Antal inlägg: 494
Medlem nr: 8 480

|
Varje vinter får jag minst en gång och oftast flera gånger i månaden ont i bihålorna, utan att vara direkt förkyld. Det kan räcka att jag dricker vin en kväll så vaknar jag på morgonen med värk. Värken kan sitta i pannan eller bakom ögonen, olika från gång till gång och det gör verkligen ont. Sur och grinig blir jag då också. En läkare förklarade för länge sedan att det beror på trånga bihålegångar. Han skrev ut nässpray för allergiker men den hjälpte inte ett dugg. Alvedon lättar lite men bara för en stund.
Kan man inte skrapa bihålerna, jag har för mig att jag läst något om det. Är det någon som gjort det? Hjälper det och framförallt, gör det hemskt ont?
|
|
|
|
3 sidor
1 2 3 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
21-11-2007, 13:53
|

Medlem
Antal inlägg: 2 404
Medlem nr: 11 016

|
Jag får kortisonspray för mina bihålor.....tycker att det hjälper och förebygger. Jag tar även koksaltlösning som finns som spray t.o.m med mintsmak. Bra att fukta till det
--------------------
"Förolämpningar är argument som används av folk som har fel." Rousseau
|
|
|
|
|
21-11-2007, 13:53
|

Medlem
Antal inlägg: 136
Medlem nr: 12 422

|
Jag tycker du ska prova med nässköljningar. Det funkar kanonbra för väldigt många. Speciellt om du känner av bihålorna övanför näsroten. Någon här som testat?
|
|
|
|
|
21-11-2007, 13:56
|

Medlem
Antal inlägg: 2 404
Medlem nr: 11 016

|
CITAT (pimpim2 @ 21-11-2007, 13:53)  Jag tycker du ska prova med nässköljningar. Det funkar kanonbra för väldigt många. Speciellt om du känner av bihålorna övanför näsroten. Någon här som testat? Jag har prövat men fick ont i öronen..är väl konstig....men koksaltsprayet är lika bra.....
--------------------
"Förolämpningar är argument som används av folk som har fel." Rousseau
|
|
|
|
|
21-11-2007, 14:25
|

Medlem
Antal inlägg: 2 958
Medlem nr: 2 746

|
Jag tycker också att det där låter som migrän. Det finns receptfria mediciner mot migrän på Apoteket. Kanske du skulle prova och se om det hjälper?
--------------------
Margith, zon 6
Har du inget snällt att säga, är det bättre att vara tyst. Citat: min mor =)
|
|
|
|
|
21-11-2007, 14:47
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Här är en med både migrän och lättinflammerade bihålor. Kan vara svårt att skilja mellan dessa men migrän är så gott som alltid ensidig. Dessutom sitter migränen, åtminstone hos mig, mer bakom/ovan ögat medans bihålevärken hamnar vid näsroten eller ner mot kinden eller upp i pannan.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
21-11-2007, 15:17
|

Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14

|
CITAT (Monica i Nässjö @ 21-11-2007, 13:44)  .../ Det kan räcka att jag dricker vin en kväll så vaknar jag på morgonen med värk. Värken kan sitta i pannan eller bakom ögonen, olika från gång till gång och det gör verkligen ont. Sur och grinig blir jag då också. /... Tycker det låter som att du blivit lite lätt bakis... (sorry  ) Man kan få migrän av rödvin - det händer mig ibland.
--------------------
Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
21-11-2007, 18:37
|

Medlem
Antal inlägg: 494
Medlem nr: 8 480

|
Tack för alla bra råd! Tänk, jag har aldrig ens reflekterat över migrän, men visst stämmer det, om värken sitter bakom ögonen så är den ensidig. Jag ska testa det där Eeze, var det så det hette som de gör reklam för på TV. Vindspel, kortisonsprayet, hur ofta tar du det, du sa att du tar det förebyggande också? Det var förmodligen det jag fick utskrivet men eftersom det stod att effekten kom först efter två-tre dagar och min värk bara varar en dag så tyckte jag inte det var mycket lönt. För inte tar du väl det varje dag hela vintern? Men koksaltspray låter som en bra idé. Och Betty, jag var faktiskt lite orolig ett tag. Tänkte att, ska jag inte ens kunna ta två ynka glas utan att bli bakis
|
|
|
|
|
21-11-2007, 21:07
|

Medlem

|
Beträffande migränen så är den så gott som alltid ensidig, namnet kommer av hemicranium dvs halva kraniet. Många tror att bara den klassiska migränen med kraftig huvudvärk, ljuskänslighet och kräkningar är den enda som förekommer men det finns hela skalan ner till lätt huvudvärk och ibland inte ens det. Jag kan ha värklös migrän som jag känner igen på andra symptom och där en migräntablett hjälper.
Receptfri migränmedicin, finns det? Hjälper det? Jag kör med Treo Comp, Cafergot eller Zomig, den senare bäst men svindyr, 50 kr tabletten. Tyvärr har man slutat med den bästa tabletten Anervan.
--------------------
|
|
|
|
|
21-11-2007, 21:18
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
Tycker också att det liknar Migrän -bra råd har du redan fått - (Gillar du inte öl ta en Dry Martini
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
Marina i Hällekis
|
21-11-2007, 21:31
|
Gäster

|
Är det migrän så är det väldigt olika, från person till person, vilken medicin som hjälper. Jag började få svår migrän efter en bilolycka och provade flera på recept, men igen hjälpte, däremot hjälpte den receptfria Eezen, när den kom. En del blir botade av akupunktur, värt att prova, krävs inte många ggr. Lycka till!
|
|
|
|
|
21-11-2007, 21:39
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
Jag har ju haft mycket problem med bihålorna i mitt liv. Har blivit spolat många gånger också.
Jag jag hoppas för guds skull att inte ett glas vin utlöser problemet. Kan inte föreställer mig detta. För förut drack jag inte ens vin och hade problem. Men att rödvin utlöser migrän är ju känt.
Elisabeth
|
|
|
|
|
21-11-2007, 21:53
|

Medlem

|
Googlade lite och hittade en bra sida hos Apoteket. Kan ju bara nämna att jag har haft migrän i över 40 år men har bara upplevt ett enda aura-anfall under den tiden.
--------------------
|
|
|
|
Netha
|
21-11-2007, 21:56
|
Gäster

|
Tycker precis som en del redan sagt... att det låter som du drabbas av migrän.
Tag kontakt med primären så får du recept på Diklofenak och betalar då 1.30 kr/tabl, jämfört med Eeze 5.53 - 8.31 kr/tabl
Diklofenak 25 mg 30 tabl .... recept 39 kr 100 tabl .... recept 69 kr
Voltaren 25 mg 30 tabl .... recept 73.50 kr 100 tabl .... recept 150 kr
Eeze 25 mg .... 6 tabl .... receptfritt 49.50 kr 12 tabl 79.50 kr, 18 tabl 99.50 kr
Alla tre är samma preparat men med olika namn och otroligt stora prisskillnader.
All tv-reklam för Eeze är eg falsk marknadsföring... tycker jag. Menar... det är ju ingen ny tabl som kommit just för migrändrabbade, bara nytt namn... för att locka fler kunder.
|
|
|
|
|
21-11-2007, 22:02
|

Medlem
Antal inlägg: 2 524
Medlem nr: 5 050

|
Jag har oxå hopplös migrän, men inte av rödvin tack och lov  För visst låter det lite migrän det du har. Två alvedon och en eeze ( är det den som är diklofenak?) två alvedon och en pronaxen eller två alvedon och en ipren är billigaste vägen. Hjälper inte alls alla tyvärr. Själv går jag och får akupunktur, helt fantastiskt för mig. Ett eller två anfall per år jämfört med fyrtio per år. Fast det hjälper inte alla det heller. Min migrän är utredd av läkare men då inte alls klassisk och inte ett dugg halvsidig. Sen finns tex Hortons som är mest värk bakom ett öga. Kanske ska du gå till en doktor igen med ditt onda? /Åsa
|
|
|
|
Netha
|
21-11-2007, 22:07
|
Gäster

|
CITAT (Gossen Ruda @ 21-11-2007, 21:53)  Googlade lite och hittade en bra sida hos Apoteket. Kan ju bara nämna att jag har haft migrän i över 40 år men har bara upplevt ett enda aura-anfall under den tiden. Första svåra anfallet kom när jag var 10 år, det senaste riktigt jobbiga när jag var 53 år. Aura-anfall... såna har jag haft otaliga ggr... men jag kallade dem för "prisma". Det var ju som prismor i olika färger... som for... ibland i båge på sidan om ansiktet... ibland som ett rep ovanför synfältet. Väldigt obehagligt, men också ett tecken på att man ska ta tabl och förhoppningsvis slippa det hemska som sedan annars följer.
|
|
|
|
Marina i Hällekis
|
21-11-2007, 22:10
|
Gäster

|
Eeze är inte samma som diklofenak, som inte hjälper mot migrän, det är diklofenakkalium. Finns en billigare variant av Eeze, Diklofenac T ratiopharm 25 mg (diklofenakkalium) finns bara på nätapoteket enligt mitt apotek.
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|