Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Varför är min avenbokshäck gul?, planterad våren 2003
          Lotta Zon III
          Inlägg 28-07-2003, 10:28
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 42
          Medlem nr: 1 396

Planterade en avenbokshäck hösten 2002, ingen vidare framgång, fick nya plantor i våras. (Se tidigare desperata inlägg....)Dessa har snyggt och prydligt tagit sig. Har även varit tvungen att justera några plantor vilket gjorde att jag kunde konstatera att rottillväxten var god.

MEN bladen är något mindre än normalt, gula i tonen och lite skrynkligare och nervigare (som om de inte vuxit ut ordentligt). Om jag jämför med andra avenboksplantor jag har (som är planterade för några år sedan) så är mina gamla plantor mörkgröna, samt bladen är större. Den enda skillnad som jag kan se är att de nya plantorna står i full sol hela dagen, de gamla har betydande perioder av skugga till vandrande skugga.

Jag kan inte bestämma mig för om de vill ha mer eller mindre vatten (solen kan jag inte göra mycket åt), eller mer eller mindre gödsel???????

Häcken är planterad våren 2003 i ett "dike" som fylldes med planteringsjord våren 2002. Enligt uppgift inte särskilt stark. (Trädgårdsanläggaren/Stenläggaren som lade dit den tyckte att den kanske behövde gödlsas upp lite....men Sorbus 'Joseph Rock' samt Miscanthus trivs utmärkt i den utan vidare spisning)

I botten ligger en dräneringsslang, på toppen en svettslang....I våras petade jag ner lite benmjöl inför planteringen av de nya plantorna. Jag anser mig ha vattnat "lagom" (vad nu det är) det vill säga vattnat ordentligt en till ett par gånger i veckan vid torrperioder.

Vågar någon gissa varför häcken inte vill trivas ordentligt?

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 2)
          Eld
          Inlägg 08-08-2003, 11:59
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 31
          Medlem nr: 2 044

Jag planterade avenbokshäck påsken 2001, 200 plantor. En del plantor har varit delvis gulaktiga både första och andra sommaren utan att jag har förstått varför. Häcken har dock tagit sig bra och nu är inget gult. Många av de från början pyttesmå barrotade plantorna är idag uppe i full höjd, 180 cm och mer. Häcken är dock fortfarande gles men det blir bättre och bättre. Av 200 plantor har jag fått byta 3-4 stycken som inte tagit sig. Det enda som jag tyckte var oroväckande var att många toppskott dog i vintras, jag vet dock inte om de frös ihjäl, torkade eller något annat. Det är bara att leda upp någon ny gren, man förlorar kanske ett år eller två i tillväxten.

Citera
          Lotta Zon III
          Inlägg 11-08-2003, 07:36
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 42
          Medlem nr: 1 396

Man tackar. Själv har jag varit promenerat runt i grannskapet och tittat på andra häckar. Det verkar vara som du säger, häckar under två år är sällan mörkgröna, utan är ofta dassigt gulgröna. Jag håller hoppet uppe!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 08:00

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon