|
|
 |
Svar
(1 - 18)
|
23-11-2007, 14:50
|

Medlem
Antal inlägg: 4 016
Medlem nr: 10 798

|
Hmm, nog tycker jag att det brukar skimra lite grönt i hundögon i vissa ljuslägen Men han är 9 år, och ofta brukar det bli lite grönare när de börjar få starr, som äldre hundar ofta får. Men det är ju nåt som de kan leva med i många år utan att få några större bekymmer av. Givetvis försämras ju synen gradvis, men det går ju ofta inte så fort. Har för mig att sötsaker ökar risken för starr, så det kan man ju tänka på.
--------------------
Stolt HBT-kompis
|
|
|
|
|
23-11-2007, 15:11
|

Medlem
Antal inlägg: 446
Medlem nr: 9 480

|
http://www.goldenklubben.com/artikel2.htmLinda gå in här och läs lite! PRA debuterar i regel inte förrän hunden är några år och de flesta drabbade hundarna blir inte blinda förrän långt upp i åren. -Vad hundägaren själv kan märka är att hunden ser sämre i mörker, den kanske börjar gå på saker ute i mörker eller har svårt att orientera sig i nya situationer. Man kan också själv se att pupillen blir vidgad och att det kan lysa grönt från ögonbotten när ljus träffar hundens ögon, berättar Eva Gustavsson.
|
|
|
|
|
23-11-2007, 16:14
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
Har du ögonlyst honom nyligen?? Gör det annars så får du besked! Labben har PRA som rassjukdom och du kan även få veta om det är ålderskatarakt. Anki
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
23-11-2007, 16:18
|

Medlem
Antal inlägg: 666
Medlem nr: 6 778

|
CITAT (Azola @ 23-11-2007, 15:11)  http://www.goldenklubben.com/artikel2.htmLinda gå in här och läs lite! PRA debuterar i regel inte förrän hunden är några år och de flesta drabbade hundarna blir inte blinda förrän långt upp i åren. -Vad hundägaren själv kan märka är att hunden ser sämre i mörker, den kanske börjar gå på saker ute i mörker eller har svårt att orientera sig i nya situationer. Man kan också själv se att pupillen blir vidgad och att det kan lysa grönt från ögonbotten när ljus träffar hundens ögon, berättar Eva Gustavsson. Ja hittade detta med och det gör inte saken bättre kan jag säga.... Det var sådan distinkt skillnad på deras ögon.... Ännu har jag dock inte sett att han går på saker.. Linda CITAT (Anki på Öland @ 23-11-2007, 16:14)  Har du ögonlyst honom nyligen?? Gör det annars så får du besked! Labben har PRA som rassjukdom och du kan även få veta om det är ålderskatarakt. Anki Nej... jag har fått tid för ögonlysning ev. i Januari. Det som oroar mig är väl om det är PRA eftersom det inte finns bot mig veterligen. Det känns så oroligt.. han är min underbare kille .. har bara haft honom i 3,5 år. Linda
Redigerat av LindaLunda: 23-11-2007, 16:19
|
|
|
|
|
23-11-2007, 17:43
|

Medlem

|
CITAT (LindaLunda @ 23-11-2007, 16:18)  ...............................Det som oroar mig är väl om det är PRA eftersom det inte finns bot mig veterligen.
Det känns så oroligt.. han är min underbare kille .. har bara haft honom i 3,5 år. Linda Eftersom blindheten kommer så långsamt brukar dom vänja sig och klara sig väldigt bra. Det enda kan vara när man kommer till nya ställen, att dom är lite försiktiga och då kan man ju hjälpa dom ifall man vet om det. Du kommer säkert att få behålla honom flera år till!! Anki
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
23-11-2007, 17:46
|

Medlem

|
CITAT (Anki på Öland @ 23-11-2007, 17:43)  ...........Du kommer säkert att få behålla honom flera år till!! Anki Ja.. jag hoppas verkligen det .. för han är guldet i mitt liv. Linda
|
|
|
|
|
23-11-2007, 17:49
|

Medlem

|
Det verkar ju som om de där ögonåkommorna som beskrivs utvecklas ganska långsamt. Om han är 9 år nu så är det ju verkligen inte otänkbart att du hinner ta bort honom av nån annan orsak än just ögonen, så ta det bara lugnt.
--------------------
Stolt HBT-kompis
|
|
|
|
|
23-11-2007, 17:56
|

Medlem

|
CITAT (Tosan @ 23-11-2007, 17:49)  Det verkar ju som om de där ögonåkommorna som beskrivs utvecklas ganska långsamt. Om han är 9 år nu så är det ju verkligen inte otänkbart att du hinner ta bort honom av nån annan orsak än just ögonen, så ta det bara lugnt.  Jo.. men samtidigt... om det nu är detta... vet jag inte heller hur långt det är gånget? Vill inte måla f*n på väggen men man tänker.... och tänker.... och ältar.... och ältar... Det är långt tills Januari och ögonlysningen. Det var så hemskt att se dessa mörkt illgröna ögon!!! Linda
|
|
|
|
|
23-11-2007, 18:05
|

Medlem

|
Ja, jag förstår dig så väl, man blir så ruskigt orolig för sina bebisar så det är inte klokt. Men hur ser det ut i dagsljus, inne, i lampsken? Är det lika på båda ögonen? Verkar han se dåligt på nåt sätt, måste han lukta sig till godbitar på golvet eller ser han dem? Även om det funnits ett tag så kommer det att dröja innan han är blind, och även blinda hundar brukar klara sig bra, men det är synd om dem om de blir förkylda och inte kan lukta heller, men det går ju över. Men visst borde du kunna komma till en vanlig vetrinär som kan titta på honom i första hand, om inte annat för chansen att lugna dig lite? H*n borde ju iaf kunna se ifall det är starr eller om det kan va fråga om nånting annat?
--------------------
Stolt HBT-kompis
|
|
|
|
|
23-11-2007, 18:10
|

Medlem

|
CITAT (Tosan @ 23-11-2007, 18:05)  Ja, jag förstår dig så väl, man blir så ruskigt orolig för sina bebisar så det är inte klokt. Men hur ser det ut i dagsljus, inne, i lampsken? Är det lika på båda ögonen? Verkar han se dåligt på nåt sätt, måste han lukta sig till godbitar på golvet eller ser han dem? Även om det funnits ett tag så kommer det att dröja innan han är blind, och även blinda hundar brukar klara sig bra, men det är synd om dem om de blir förkylda och inte kan lukta heller, men det går ju över. Men visst borde du kunna komma till en vanlig vetrinär som kan titta på honom i första hand, om inte annat för chansen att lugna dig lite? H*n borde ju iaf kunna se ifall det är starr eller om det kan va fråga om nånting annat? Det är grönt även i lampsken... och till råga på allt kan jag även se en liten gråaktig hinna över pupillen .. så jag misstänker starr också  ... Och han såg faktiskt inte ostbiten jag kastade åt honom i morse.. när jag tänker efter. Fast det kan ju ha varit en tillfälligthet. Han har inte heller haft några Labberusningar på sista tiden......  .... Min lille gubbe....  ... Nosen använder han i alla lägen... han är ju killhund! Och Labbe... Linda
Redigerat av LindaLunda: 23-11-2007, 18:10
|
|
|
|
|
23-11-2007, 18:15
|

Medlem

|
Kolla på SKKs hemsida - "Verksamhet" och "avel" så har du en lista med ögonveterinärer så kan du se om det finns någon annan på nära håll som du kanske kan få komma till tidigare så du slipper gå och oroa dig! Råder dig att gå till en ögonvet. en vanlig vet. kan ha svårt att se vad det är. Anki
--------------------
|
|
|
|
|
23-11-2007, 18:20
|
Medlem
Antal inlägg: 4 792
Medlem nr: 5 891

|
Finns det ingen möjlighet att få tid hos veterinären innan jul?
Kan inget om ögonsjukdomar men vet många som har hundar som är så gott som blinda och lever ett bra liv. Mina som är lite drygt 8 år ser sämre än vad de gjorde tidigare men tyvärr är det ju så att en hund får man inte behålla så länge som man önskar.
ingrid
|
|
|
|
|
24-11-2007, 13:45
|

Medlem

|
Jodå jag skall försöka komma iväg tidigare. Men ögnspeciallister är inte så vanliga och de som finns åker runt till de olika vettarna. Och som sagt är det ingen ide att gå till den vanliga vetten för de lär bara skicka vidare mig ändå och då är det bortkastade slantar eftersom det ändå slutar hos ögonspeciallisten. Linda
|
|
|
|
|
25-11-2007, 11:10
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
Min släktning hade en liten cocker som blev helt blind när hon var 11 år. I tre år levde hon så, och mådde bra! Hemma hittade hon precis vart som helst, det enda var att hon kunde snubbla om det låg något på golvet som inte brukade vara där, som dammsugaren till exempel. På sina vanliga rundor ute lika så. Inga problem. På nya ställen fick man hålla koll så att hon inte krockade, men då blev hon fösiktigare själv också och gick i lugnare takt. Jag var ute och promenerade med hunden och tänkte mig inte för, hon krockade med en lyktstolpe... Det hon inte kunde var att röja runt och springa lös. Kanske saknade hon det, men det märktes inte, svansen gick i ett på hund... Hon forsatte gå ner i vattnet och simma runt trots att hon inte såg något, med långlina iförsig, men ändå. Tillslut var det en elak livmoderinflamation som ändade hennes liv, då var hon 14 år. Så en hund kan ha det hur bra som helst fast den är blind, visst, livet blir ju annorlunda men därmed inte sagt dåligt.
|
|
|
|
|
01-12-2007, 21:51
|

Medlem
Antal inlägg: 3 056
Medlem nr: 2 460

|
Säger som Anma. Inte blir hundens liv sämre för att den kanske blir blind. Annorlunda ja, men inte nödvändigtvis sämre. bara man tänker på att gå de gamla vanliga vändorna ute och att rensa rent på golvet inne så går det bra. Inte skulle du väl tycka att en blind människa har ett sämre liv än oss seende? Annorlunda ja, men inte sämre. Christer.
--------------------
Varför inte kika in på min blogg? dronten1.tradgardsblogg.se
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|