Medlem
Antal inlägg: 114
Medlem nr: 13 093
Ska anlägga flera nya rabatter i trädgården eller rättare sagt det som ska bli trädgård. Kan man gräva ner hästgödsel nu för att förbereda inför våren så att det är färdigt att plantera? Där har varit barrväxter och misskött gräsmatta tidigare.
Kan man använda färsk gödsel, hinner den brinna klart till våren.
Medlem
Antal inlägg: 2 328
Medlem nr: 11 218
Hej! Du kan alltid använda färsk gödsel. Att gödsel ska brinna innan du använder den är en myt. Det bara minskar kväveinnehållet. Eftersom färsk gödsel innehåller mer kväve så får du använda mindre. Tänk på att hästgödsel innehåller oerhört mycket ogräsfrön. Jag använder aldrig hästgödsel trots att jag har hästar, däremot går lamagödsel bra. Idisslares gödsel innehåller nästan inga ogräsfrön alls. Lägger du på gödsel nu så läcker det ut en hel del näringsämnen. Alternativet är att lägga gödseln i en hög och täcka den med något vattentätt. Kan du lägga gödseln i något isolerande så kan den börja brinna, blir temperaturen tillräckligt hög så dör de flesta fröna. MVH Jan Lindgren
Medlem
Antal inlägg: 114
Medlem nr: 13 093
Tack för svaret Jan! Känner tyvärr ingen med lamadjur, däremot en generös hästägare! Jag provar med hästgödsel nu så får vi se om jag måste rensa hela nästa säsong.
ps. Är du den Jan Lindgren som brukar vara på STA:s växtmarknad i Alnarp?
Medlem
Antal inlägg: 2 328
Medlem nr: 11 218
Hej! Vill man ha naturgödsel så finns det annat än lamagödsel. Jag använder det för att jag har det. Alla idisslare tycks förstöra ogräsfrön bra så det går bra med ko,får eller get. Gödsel från fjäderfä verkar inte heller innehålla ogräsfrön. Jag använder höns, ankor och pärlhöns. Det enda naturgödsel som jag inte använder är hästgödsel. Kan du få tag på hästgödsel med halm så kan du göra en gammaldags varmbänk. Ett lite jobbigt men billigt sätt att få fram plantor och grönsaker tidigt på våren. När du sen river varmbänken på höste så har de flesta ogräsfröna dött. MVH Jan Lindgren