Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> fuchia-övervintring
          Ulla-Kajsa
          Inlägg 28-11-2007, 20:47
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 102
          Medlem nr: 8 816

Hur gör man bäst???
          Har idag grävt ner två små fuchior i växthuset. Kan de överleva vintern så???

Grävde en stor grop och la dit krukorna så att växten blev liggande horisontellt.Täckte med ca 10 cm jord och därefter ett lager halm.
          Bor i zon 1, växthuset är inte frostskyddat.
          Försökte övervintra små fuchior i matkällaren förra vinter men de dog. De större klarade sig och har fått komma in i matkällaren även i år.

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 10)
          Ing-Marie i Finn...
          Inlägg 28-11-2007, 21:14
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 71
          Medlem nr: 12 869

Det låter som det skulle kunna fungera om sorten inte är för känslig. Vissa sorter
          är svåra hur man än gör förståss. Små plantor är ganska känsliga och vill gärna att man duschar dom (fukten får de säker nu när dom är nergrävda) Jag själv har de flesta mina i en jordkällare och ett tiotal på en inglasad altan där jag har ett element som håller tempen mellan 5-10 grader + 5 fuchsia sorter som sitter ute i rabatten med löv och frigolitlåda som täckning.(zon 3-4) Hoppas du lyckas för jag tror din nergrävning fungerar,
          //Ing-Marie

Citera
          Kajsa
          Inlägg 28-11-2007, 22:54
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem nr: 276

Har man bara haft fuchsiorna ett år så går det genast lättare att klara dom, då stammarna blir grövre och mer vedartade, första året tycker jag alltid varit svårt särskilt om dom är lite tunna. Ingen aning om det går i växthuset, men går frosten ner i marken är det kört, då är matkällaren bättre, svalt och mörkt. Beror på hur glad du är i dom om du vill ta risken ?

--------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          sqrulan
          Inlägg 28-11-2007, 23:01
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 3 211
          Medlem nr: 9 264

Jag har alltid misslyckats med fuchsior,nu har jag en stackare som står tillsammans med
          pelargonerna i min mörka svala källare.
          Jag lyckas nästan alltid övervintra pelargoner men inte fuchsior,varför är dom så himla
          mycket svårare?

--------------------

Citera
          Ing-Marie i Finn...
          Inlägg 29-11-2007, 12:08
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 71
          Medlem nr: 12 869

CITAT (sqrulan @ 28-11-2007, 23:01) *
          Jag har alltid misslyckats med fuchsior,nu har jag en stackare som står tillsammans med
          pelargonerna i min mörka svala källare.
          Jag lyckas nästan alltid övervintra pelargoner men inte fuchsior,varför är dom så himla
          mycket svårare?

Jag tror jag vet varför dina fuchsior inte klarar sig Sqrulan . Fuchsior vill ha lite fuktigt och svalt medan pelargonier vill ha torrt och svalt. Prova med att duscha fuchsian med lite atamonlösning (1 kapsyl till ½liter vatten)några ggr i månaden så tror jag den överlever också. Atamonlösningen gör på något sätt att den intorkar ur så fort.
          //Ing-Marie

Citera
          sqrulan
          Inlägg 29-11-2007, 19:14
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 3 211
          Medlem nr: 9 264

thanks.gif Men ska det vara så enkelt?Måste testa. Tackelitack! smiley_small_hug.gif

--------------------

Citera
          Rickard__
          Inlägg 07-01-2008, 13:51
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 50
          Medlem nr: 13 458

Fuchsior ska ju inte torka ut helt under övervintringen.

Det ska nog gå bra att ha dem i växthuset. om täcker dem rejält. Täck gärna nån halvmeter med torra löv och halm och gärna en pressening över.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 07-01-2008, 14:36
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

lita frost tål dom på hösten , jag utsätter alla mina för frost enbart för att dom ska tappa bladen sedan övervintrar jag dom i en mrök källare +10c . plus kan jag hålla med om att dom är lättare när dom blir äldre ,, jag har en gammal och fin med en grov stam och skulle dom unga skotten dö så kommer den alltid tillbaka från stammarna medan dom yngre nästan bara har tunna veka stammar . jag har nu 6 och innan har två dött för mig . kan tillägga att mina står i en fuktig källare och att pelargonerna brukar ruttna på vintern .

Citera
          titti49zon6
          Inlägg 08-01-2008, 09:04
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 2 009
          Medlem nr: 5 169

Vill bara tillägga att om man har uppstammade fuchsior skall dessa förvaras liggande annars torkar kronan ut enligt experten Kenneth Nilsson

--------------------
          Glad fd. amatörodlare vid Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          rissen
          Inlägg 09-01-2008, 17:01
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 215
          Medlem nr: 13 303

Titti49zon6- Tack för tipset angående att lägga uppstammad fuchsia ner.

Har just varit ute och kollat runt lite i förrådet. De flesta fuchsiorna har faktiskt fått "musöron".
          Trots att temp. för det mesta ligger på 4-8 grader.

3 st uppstammade fuchsior fick lägga sig ner och sova. De hade inte musöron. Fick duscha innan liggande ställning.

Förresten, när tar ni in perlargonerna. Vi hade olika uppfattningar om det idag på jobbet.

Jag tar in dom i slutet av januari men de flesta av jobbar- kompisarna ta in dom mars-april.
          (Då brukar jag börja med att ställa ut mina kort stunder.) Kanske onödigt att börja så tidigt som jag gör.

Rissen

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 09-01-2008, 17:11
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (rissen @ 09-01-2008, 17:01) *
          Jag tar in dom i slutet av januari men de flesta av jobbar- kompisarna ta in dom mars-april.
          (Då brukar jag börja med att ställa ut mina kort stunder.) Kanske onödigt att börja så tidigt som jag gör.

Rissen

ska man ha dom i fönstret kan man ta upp dom där i slutet av feb . jag brukar ta ut mina direkt och det blir att mina åker ut så fort det är +10c ute i skuggan , då åker mina ut i söldersolen . sen tas in vid frost .

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 00:48

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon