Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Planering för 2008, Vad har du tänkt att göra?
          åsali
          Inlägg 09-12-2007, 12:23
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 45
          Medlem nr: 8 925

Sitter och försöker göra en grov planering för året dvs vad jag skall så i vilken månad bland annat.
          Hur ser era grovplaneringar ut?

Har tänkt att försöka få till lite vårprimörer som tex sallad, rädisa och eventuellt morot. Har ett kallväxthus. Undrar om jag skall så direkt i jordbädden eller om jag skall ta blomlådor istället? Vilken månad är lämplig (vet förstås att det beror på väder och kyla) på ett ungefär?

Är det för tidigt att så Penséer och lobelia i januari? Har inget direkt svalt utrymme.

--------------------
          Mvh Åsa
          Växtzon 4

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 13)
          Sailor Pluto
          Inlägg 09-12-2007, 14:02
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 982
          Medlem nr: 8 942

Intressant fråga smile.gif ! Har planerat lite löst inför nästa års grönsakssådder, och då har jag bl.a tittat här på Odla och på Runåbergs (och en massa bra böcker). Ska försöka länka... Så där!
          Odla köksväxter
          Runåbergs fröer
          Där kan du hitta bra information om vilka såtemperaturer som är lagom för många fröer, samt en massa annat matnyttigt smile.gif . Det bästa är väl kanske att så direkt i jordbädden i kallväxthuset och täcka med fiberduk? Du borde kunna börja med det i slutet av april- början av maj, om du inte bor långt norrut smile.gif . Men som du skriver, det beror ju mycket på vädret! Du kanske kan börja tidigare ändå om det verkar vara bra temperaturer.

Lobelia och penseér törs jag inte svara på på, det får någon annan ta itu med sweatingbullets.gif .

Redigerat av Sailor Pluto: 09-12-2007, 14:06

--------------------

Stolt HBT-kompis
          Angelica i zon 4-5, sambo med en karl och ett halvt zoo

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 09-12-2007, 16:57
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Svalt må vara , men ljus -har du xtraljus i form av lysrör är det rätt tid att så dem i januari -feb ..

Jag ska så sedvanligt antal perenner , fortsätta med lund och plantera mer träd -samt utöka mitt rosbestånd

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          MariaS
          Inlägg 09-12-2007, 17:24
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Mitt mål är att få ner de som inte kommit i jord i år. Köper fortare än jag hinner plantera ibland wink.gif

Citera
          Helen i Piteå Zo...
          Inlägg 09-12-2007, 19:33
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 4 431
          Medlem nr: 72

Så lite fröer yes.gif färdigställa och utöka mitt nya stenparti, efter det ska jag ligga i hammocken resten av sommaren och vicka på tårna laugh.gif

--------------------
          Besök gärna min hemsida: helens-tradgard.se
          eller min Blogg: http://helenstrdgrd.blogspot.com

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 09-12-2007, 19:49
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

Jag ska så en vildäng på en liten del av tomten där grävarbeten har utförts. Det är vad jag vet nu.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Tosan
          Inlägg 09-12-2007, 20:31
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

Jag ska göra en rosrabatt, halva ska stå färdig i vår, andra halvan fortsätter jag med under sommaren.
          Sen har vi tänkt lägga plattor och göra en uteplats bredvid växthuset, och med lite tur ska vi dessutom bygga ut huset.
          Ska börja så på allvar i januari, sen blir det väl lite till framåt feb-mars...

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          Lillja
          Inlägg 09-12-2007, 22:05
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 544
          Medlem nr: 9 233

Ska odla mycket grönsaker (tog mina sista grönkål från
          frysen -cry-.gif ) sen hoppas jag det blir varmt o skönt o
          lagom med regn så zuccinin växer bra o jordgubbarna
          oxå, sen blir det väl ettåringar o en o annan perenn.

Citera
          åsali
          Inlägg 10-12-2007, 07:33
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 45
          Medlem nr: 8 925

CITAT (kerstin z5-6 @ 09-12-2007, 16:57) *
          Svalt må vara , men ljus -har du xtraljus i form av lysrör är det rätt tid att så dem i januari -feb ..

Japp, ljus skall jag ha ordnat tills dess. smile.gif

--------------------
          Mvh Åsa
          Växtzon 4

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 10-12-2007, 11:37
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Jag har som vanligt alltför många planer. Hinner förmodligen med en tiondel.
          Göra 500 äppelträd. !00 nya kvadrat på mitt rhododendronstenparti. Sätta upp ytterliggare 100 kvadrat plast på ett växthus och bygga ett varmt rum i huset där jag kan ha ca 40 kvadrat förökningsbäddar. Bygga nya voljärer för hönsen. Sen tillkommer allt det vanliga, kruka upp vinterns sticklingar och fröplantor och dela 2000 hostor.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Helen i Piteå Zo...
          Inlägg 13-12-2007, 15:32
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 4 431
          Medlem nr: 72

CITAT (Jan Lindgren @ 10-12-2007, 11:37) *
          Hej!
          Jag har som vanligt alltför många planer. Hinner förmodligen med en tiondel.
          Göra 500 äppelträd. !00 nya kvadrat på mitt rhododendronstenparti. Sätta upp ytterliggare 100 kvadrat plast på ett växthus och bygga ett varmt rum i huset där jag kan ha ca 40 kvadrat förökningsbäddar. Bygga nya voljärer för hönsen. Sen tillkommer allt det vanliga, kruka upp vinterns sticklingar och fröplantor och dela 2000 hostor.
          MVH
          Jan Lindgren

oj,oj,oj.. fear.gif du får fullt upp, men jag tror du kommer att ha kul! yes.gif

--------------------
          Besök gärna min hemsida: helens-tradgard.se
          eller min Blogg: http://helenstrdgrd.blogspot.com

Citera
          skogstroll
          Inlägg 13-12-2007, 15:41
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

ja suck, jag satt igår med ryggskott och planerade (kunde ju ändå inte röra mig nånstans...) och kom fram till en väldig massa saker. Det ska bli en damm i berget och jag ska komma på om det ska vara duk eller gjutet och vad man ska ha i, i form av växter blink.gif , sen är det en stor trist grop framför huset som ska fyllas med jord (som jag måste köra uppför berget i en kärra puh) och sedan plantera clematis mm som ska piffa till huset lite på framsidan. Förra ägaren var väl ingen trädgårdsfantom direkt (förutom en stackars lavendel och kvarlämningar från sådär 40-50-tal) så det är mycket att göra.

Sen har jag anlagt en liten kryddträdgård och ska skaffa lite spännande kryddor!

Har också funderingar på höns men hönshuset är bara en grund än så länge.

Mycket att göra är det... blush.gif

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Snigelhatare
          Inlägg 13-12-2007, 17:51
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 349
          Medlem nr: 11 660

Jag ska DÖDA SNIGLAR! FÖRGIFTA SNIGLAR devil.gif !

Jag sörjer verkligen över hur de har förändrat mitt trädgårdsliv. Förut har de ätit en del men denna sommaren har de farit fram som slåttermaskiner och ätit i princip alla mina sådder. Både direktsått och utplanterat. Till och med gamla stabila perenner som har funnits här i flera år har de ätit av så jag inte ens ser spår efter dem.

Tänker lägga en gles sträng av Schneckenkorn runt tomten och en gles sträng i cirkel lite närmare runt huset. Tyvärr så räcker det inte att försöka hindra dem från att komma in på tomten, eftersom de redan finns här precis överallt. När jag stack ner lite blomsterlökar här och var i höst så kryllade det av snigelägg överallt. Så det får väl bli Schneckenkorn på lite fler ställen.

I rabatterna närmast huset tänker jag vattna med snigelätande nematoder. Tyvärr blir det inte så mycket som jag skulle vilja eftersom det är så himla dyrt. Funderar på om man kan ta utav den jorden i en stor kruka och övervintra svalt nästa vinter för att sprida ut i rabatterna nästa vår igen. Man kan ju alltid pröva.

Förhoppningsvis så hittar jag Schneckenkorn och Nemaslug i Kiel så jag har det här hemma nästa vecka. Har mailat till Karstadt Warenhaus och frågat om de har men det har de inte. Om någon känner till någon affär i Kiel som har det så blir jag lycklig om någon tipsar mig.

Sniglar leder till depression sad.gif

Nästa år så hoppas jag innerligt att jag kan klara mina blommor och grönsaker. Behovet är enormt efter lyckad odling just nu.

Citera
          EKLO
          Inlägg 13-12-2007, 18:20
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem nr: 11 952

Jag tycker jag håller på hela tiden - fast i huvet. Läser, grunnar, drömmer, hittar på nya planer ... I mellandagarna och efter nyår ska jag spetta fram några nya plättar att odla på, på naturtomten. Tanken är plats för 3 bärbuskar, plats för mer potatis, plats för mer grönsaker, plats för en hallonlist ... av detta kommer det med all sannolikhet att bli - om inte en tumme, så i alla fall inte så mycket mer, för det är så ruskigt mycket sten och rötter och sly att ta bort. I går kväll fick jag en helt ny galen idé om ett nytt ställe på tomten som jag aldrig har funderat över, där är en slät bergvägg i söderläge, kanske ett par meter hög. Såg plötsligt för mig ett par blommande fruktträd trycka sig mot berget... hm. Det finns i sanning mycket att göra, en gammal ängsplätt vill också återställas - där är tjockt och svårborttaget gräs nu. Men allra först kanske ta hand om de land jag redan har, göra bättre kanter till några av dem, släpa mer sand från stränderna, mer tång ... Det kanske är bra att man inte kan realisera allt, att det alltid finns ett sug kvar.

Hur som helst längtar jag verkligen ut för att sätta igång (jag odlar ju på sommarstället). Har just beställt dill, persilja, sommarmorötter och rödbetor för vintersådd - det är ju så varmt och blött här på västkusten fortfarande i juletid...

Eklo

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 03:44

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon