Jag ska DÖDA SNIGLAR! FÖRGIFTA SNIGLAR

!
Jag sörjer verkligen över hur de har förändrat mitt trädgårdsliv. Förut har de ätit en del men denna sommaren har de farit fram som slåttermaskiner och ätit i princip alla mina sådder. Både direktsått och utplanterat. Till och med gamla stabila perenner som har funnits här i flera år har de ätit av så jag inte ens ser spår efter dem.
Tänker lägga en gles sträng av Schneckenkorn runt tomten och en gles sträng i cirkel lite närmare runt huset. Tyvärr så räcker det inte att försöka hindra dem från att komma in på tomten, eftersom de redan finns här precis överallt. När jag stack ner lite blomsterlökar här och var i höst så kryllade det av snigelägg överallt. Så det får väl bli Schneckenkorn på lite fler ställen.
I rabatterna närmast huset tänker jag vattna med snigelätande nematoder. Tyvärr blir det inte så mycket som jag skulle vilja eftersom det är så himla dyrt. Funderar på om man kan ta utav den jorden i en stor kruka och övervintra svalt nästa vinter för att sprida ut i rabatterna nästa vår igen. Man kan ju alltid pröva.
Förhoppningsvis så hittar jag Schneckenkorn och Nemaslug i Kiel så jag har det här hemma nästa vecka. Har mailat till Karstadt Warenhaus och frågat om de har men det har de inte. Om någon känner till någon affär i Kiel som har det så blir jag lycklig om någon tipsar mig.
Sniglar leder till depression
Nästa år så hoppas jag innerligt att jag kan klara mina blommor och grönsaker. Behovet är enormt efter lyckad odling just nu.