Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Elproblem, Vilken färg?
          Iza
          Inlägg 12-12-2007, 11:38
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 418
          Medlem nr: 2 351

Vilken tråd är fas och vilken är 0-an, när man kopplar el?

--------------------
          zon3-4

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 12)
          Gossen Ruda
          Inlägg 12-12-2007, 12:08
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Lätt att komma ihåg, moderater är nollor, blått är moderaternas färg, alltså är 0:an blå. rolleyes.gif Skämtet uppskattas inte av moderater dock.

Alltså är fasen brun, fast tidigare var fasen svart. Vad som var vad långt tidigare är en annan sak, jorden var röd exempelvis.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 12-12-2007, 19:58
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Gossen Ruda @ 12-12-2007, 12:08) *
          Lätt att komma ihåg, moderater är nollor, blått är moderaternas färg, alltså är 0:an blå. rolleyes.gif Skämtet uppskattas inte av moderater dock.

rotfl.gif rotfl.gif Aldrig hört förr. En utmärkt minnesregel, som t.o.m. jag kan komma ihåg. bravo.gif

Redigerat av aq42: 12-12-2007, 19:59

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 12-12-2007, 20:12
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

som behörig elektriker höjer jag ett varnandets finger!! nono.gif

Inget av ovanstående är fel. MEN man får ALDRIG ta för givet att en bestämd färg är Nolla Fas, tändtråd eller ens jord även om det borde vara så.

Jag var senast förra veckan och kopplade i en bostad där gul-grön had använts till tändtråd...... Ett fel som kan få dödlig utgång om man tror att alla är perfekta... även vi elektriker fuskar.... TYDLIGEN!!!

Svart var NOLLA tidigare
          PE-ledare är ibland Blå

osv osv

Kan man inte - skall man låta bli.
          Innan man tar en nyinstallation i bruk skall den :
          Isolationstestas med 500V DC
          Jorden Kontinuitetstestas med MINST 200mA.

Hur många har utrustning till detta?
          Sedan skall anläggnigen dokumenteras.

majjister bezzerwisser

edit : stavfel

Redigerat av gammelnalle: 12-12-2007, 20:17

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 12-12-2007, 20:24
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Hm, så gick det med den minnesregeln!
          Visst är det så att man inte får rota i elen på egen hand. Men ibland tycker man att det är så för lite att besvära elektrikern med och att man kan. Det är nog ett feltänk. Blir det fel, så kan det ju gå väldigt illa.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 12-12-2007, 20:43
          Länk hit: #6

Medlem

Det är aldrig fel att VETA hur det skall vara.
          Och man FÅR faktiskt göra en del själv även på fasta anläggningar: Man får BYTA befintliga brytare och vägguttag OM MAN har nödig kännedom. (Brinner det upp eller du eller någon annan blir skadad harde du inte nödig kännedom)

Mitt pekfinger vara bara till för att VARNA...

b

Citera
          Netha
          Inlägg 12-12-2007, 22:22
          Länk hit: #7

Gäster

Både maken och jag svarade BLÅ på nollan. Så har det varit då vi har sysslat med kopplingar.

Måste bara berätta när vi i början av 80-talet köpte tvättmaskin och butiksägaren kom med den och installerade.
          Han provkörde ... vips var värmen uppe i 90° och det ångade ur maskinen.
          Han slog av direkt och såg att han kopplat fel ... men vi fick aldrig veta vad för fel han gjort.
          Hur som haver så tog maskinen ingen skada av detta. smile.gif

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 12-12-2007, 22:30
          Länk hit: #8

Medlem

Tänker inte protestera mot farbror Björn, det är helt rätt. Jag var på vippen att skriva något sådant i mitt svar men det gick för snabbt med att sända. Visst skall man vara försiktig och jag hänvisar bara till ett av mina ordspråk nedan.

Själv vet jag hur systemet är uppbyggt i mitt hus för jag har dragit om allt själv. Visserligen har jag bara vana vid teleledningar men dom går också i rör. Orsaken var att dels var det sista var draget med vit/svart/röd-systemet, dels var dom äldsta delarna dragna med kabel från 30-talet, dvs gummiisolerade tygomspunna kablar. Gummit hade torkat så att byta en kontakt var ett vågspel eftersom gummit pulvriserades bara man nös för häftigt. Med tanke på slitet jag hade med att få ut det befintliga och in med nytt hade det blivit svindyrt med en elektriker. På ett ställe satt den befintliga kabeln stenhårt i röret och först efter någon dags letande hittade jag en taklist där man bankat en spik rätt igenom plåtröret och kabeln inuti och naglat fast den.

Elektriker kan också göra fel, ja. När min brorsa med familj flyttade in i ett nybyggt radhus var det något märkligt med belysningen i matrummet, den gick bara att tända då och då. Orsaken kom vi på när någon gick på toaletten och plötsligt tändes ljuset i matrummet, det låg nämligen i serie med toaletten.

På tal om tokigheter, en mosters man upptäckte en kul grej på ett hus ute på landet. Det var belysningen på vinden som hade två fungerande trappbrytare, en på vinden och en nedanför. Det märkliga var att det bara var en tvåledars kulo som förband kontakterna. Kan Gammelnalle klura ut hur man gjort?

--------------------

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 12-12-2007, 22:32
          Länk hit: #9

Medlem

Antag att du har en kabel EKK EKRK EKKl tex med tre ledare i: Brun Blå Gul-Grön

Är då Blå alltid nolla???

Svaret är NEJ... den kan lika gärna vara FAS (tändtråd) : Dvs 230V till jord.... Och detta är helt lagligt!!!

Så TRO aldrig nåt, gissa inte ta inget för givet.

MÄT!!!!!!!

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 12-12-2007, 22:40
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 12-12-2007, 22:30) *
          På tal om tokigheter, en mosters man upptäckte en kul grej på ett hus ute på landet. Det var belysningen på vinden som hade två fungerande trappbrytare, en på vinden och en nedanför. Det märkliga var att det bara var en tvåledars kulo som förband kontakterna. Kan Gammelnalle klura ut hur man gjort?

Nej , det vet jag inte om man som du säger att det fungerade... Jag vet hur man skulle få det till tt funka med en kulo---men jag vill helst inte berätta- för det är OLAGLIGT och direkt livsfarligt... och du kan inte göra det om det finns JFB.

Jag råkade själv på en lattjo trappkoppling i en källartrapp förra vintern... FAS och NOLLA i samma brytare... (Jag smällde nog 3 säkringar innan jag äntligen ritade upp det ... vilket jag BORDE ha gjort ed en gång.)

TOTALT förbjudet och farligt... koplingen kallas för "Dansk koppling" men jag vet inte varför...

b

Citera
          Netha
          Inlägg 12-12-2007, 22:42
          Länk hit: #11

Gäster

Nu satt du mig på pottan tongue.gif De jag ger mig på har oftast bara två trådar ... lampsladdar med mellanbrytare osv.
          Däremot har maken dragit en massa jordade uttag från proppskåp (elskåp) ... till diskmaskiner ( måååånga grannar)
          och uttag till hallen så vi kvinnor kan anv hårtork mm. smile.gif

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 12-12-2007, 22:47
          Länk hit: #12

Medlem

Jag vet inte vad du menar med JFB men jag kan ge det rätta och vansinniga svaret, man hade använt kulons hölje som nolla. En omkoppling nånstans på vägen och plötsligt är det 220 volt i höljet. Man baxnar.

Beträffande Nethas tvättmaskin så misstänker jag att han kopplat värmen fel. Tvättmaskiner drivs ofta med två faser och nolla. Motorn går på en fas, 220 volt, medans värmen går på 2 faser, 380 volt. Kopplar man in en sån värme på 220 volt blir det för hög ström och därmed för hög värme.

Edit:stavfel

Redigerat av Gossen Ruda: 12-12-2007, 22:49

--------------------

Citera
          tettan
          Inlägg 12-12-2007, 22:52
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 1 209
          Medlem nr: 12 800

jag tycker att det är himla spännande med el, har ett gammalt hus med rör i väggarna och kablar i dem som sitter fastspikade någonstans på vägen, har försökt att lista ut hur de nya trådarna ska kopplas, men det blir alltid fel, jag har sådan himla otur när jag tänker antar jag

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 18:15

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon