Min modell: Egentligen har jag en gammal kokskamin så ved blir lite för varmt ibland. I botten 6 sidor tidningspapper lätt hopknölade, hela uppslag tabloidformat. Ovanpå det en näve späntved och på toppen 2-3 bitar grövre ved, helst såna som tar eld snabbt som björk, gran eller fur. Sen tänder jag högst upp på papperat, stänger luckan och så får det sköta sig själv. Veden skall ligga ner, inte stå upp.
Björknäver och tjärved duger ju att sätta igång med men jag är sparsam med sådant. OM det inte skulle ta sig eller om det är dåligt drag så sotar dessa material något kopiöst. Att få bort en kalluftspropp går bra med att elda lite tidningspapper i röret. Öppna inte luckan förrän det har tagit sig ordentligt och brunnit upp lite pga risken för att det ryker in.
Som späntved använder jag finhuggna bräder, har ett stort förråd av egagnat formvirke. När man tänder måste/bör man använda torrt virke, helst riktigt snustorrt. När det väl tagit sig och brinner ordentligt brukar det gå bra att slänga in det mesta, utom möjligen isbitar.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|