|
2 sidor
1 2 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
02-01-2008, 19:27
|

Medlem
Antal inlägg: 3 326
Medlem nr: 12 962

|
Paranötter är en av de nötter som man kan få mycket kraftig allergi utav, även om du inte tidigare har känt något liknande när du ätit paranötter, ska du nog vara lite försiktig nästa gång, ta bara en väldigt liten bit, tugga och sedan spotta ut ex. Lite ovanligt att mögel ger sådana symtom som du beskrev, det är mer typisk nötreaktion/Monica
--------------------
Monaxe zon 2 på västkusten
|
|
|
|
|
02-01-2008, 20:00
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Paranötter lär dessutom inte vara särskilt nyttiga, fel sorts fett. Valnötter anses vara bästa alternativet.
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
02-01-2008, 21:56
|

Medlem
Antal inlägg: 340
Medlem nr: 4 804

|
Hej och tack för svaren! Jag brukar inte äta paranötter, men fick två stycken "smakisar" av en god vän. Ska försöka undvika dem i fortsättningen. Läste att det är vanligare med nötallergi om man är björkpollenallergiker, som jag är. Får väl ta det lite vackert i fortsättningen...
Hälsar Selma
|
|
|
|
|
02-01-2008, 22:04
|

Medlem
Antal inlägg: 3 326
Medlem nr: 12 962

|
Hasselnötter och björk sk korsreagerar, man kan säga att man får hasselnötsallergin "gratis", det är därför den är så vanlig. Men den kan vara lika lömsk för det. Övriga nötsorter är luriga med allergier oxå, ffa då paranöt. Även mandel är lurigt, även om det inte är en nöt utan är en ärtväxt!
--------------------
Monaxe zon 2 på västkusten
|
|
|
|
|
02-01-2008, 23:16
|

Medlem
Antal inlägg: 4 878
Medlem nr: 9 054

|
CITAT (Lilla Selma @ 02-01-2008, 21:56)  Hej och tack för svaren! Jag brukar inte äta paranötter, men fick två stycken "smakisar" av en god vän. Ska försöka undvika dem i fortsättningen. Läste att det är vanligare med nötallergi om man är björkpollenallergiker, som jag är. Får väl ta det lite vackert i fortsättningen...
Hälsar Selma Jag tycker att du bör gå och testa dig, för om man reagerat så som du gjorde så kan det bli betydligt värre nästa gång. Faktiskt så illa att inte en antiallergitablett hjälper. Om man får en allergisk chock kan det handla om minuter innan man är väldigt illa ute! Som någon här tidigare skrev så är korsallergi mycket vanligt och det kanske inte bara gäller paranötter då utan vilken nöt eller mandel som helst.
--------------------
Den som väntar på att ta nästa steg, kan bli stående på ett ben resten av livet. 
|
|
|
|
|
02-01-2008, 23:19
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (Monica i Kungälv @ 02-01-2008, 22:04)  Hasselnötter och björk sk korsreagerar, man kan säga att man får hasselnötsallergin "gratis", det är därför den är så vanlig. Men den kan vara lika lömsk för det. Övriga nötsorter är luriga med allergier oxå, ffa då paranöt. Även mandel är lurigt, även om det inte är en nöt utan är en ärtväxt! Fast mandel är ingen ärtväxt utan en Prunus-art, däremot helt rätt att mandel inte är en nöt. Du tänkte nog på jordnöt som är en ärtväxt.
--------------------
|
|
|
|
|
03-01-2008, 09:54
|
Medlem
Antal inlägg: 717
Medlem nr: 2 955

|
Min man fick tillbringa en julafton på akuten. Han hade ätit paranötter och har inte ens nötalleri. Visserligen hade varit allergisk mot det mesta när han var liten men det växte bort. Han svällde igen nästan helt i andningsvägarna och behandlades med cortison. Han har aldrig ätit en paranöt sen dess för sjukvårdspersonalen varnade honom att den var mycket allergiframkallande. Torvan
|
|
|
|
|
03-01-2008, 12:12
|

Medlem
Antal inlägg: 4 474
Medlem nr: 2 552

|
Det är väl aldrig nyttigt att stoppa i sig nötter med mögel på. Kan lika gärna vara möglet som du reagerade på.
|
|
|
|
|
03-01-2008, 15:35
|

Medlem
Antal inlägg: 365
Medlem nr: 1 821

|
Som Lilla Birka påpekade, så bör du nog ta det här på allvar! Paranötter är ökända för att vara allergiframkallande. Jag skulle avråda från att ens ta en nöt i munnen och pröva. Vårt immunsystem fungerar så att minnescellerna "kommer ihåg" det som de tycker ska bekämpas och laddar upp varje gång de konfronteras med ämnet. Har man fått en måttlig reaktion en gång (din reaktion var ju värre än måttlig!) så ligger de i startgroparna, och nästa gång du stoppar i dig en paranöt så kan det i värsta fall bli en anafylaktisk chock i stället, vilket är livshotande. Ät inga flera paranötter!
|
|
|
|
Netha
|
03-01-2008, 22:25
|
Gäster

|
Nonchalera inte reaktionen, nästa gång kan det gå riktigt illa. Jag vill inte skrämma dig, men jag har barn som råkat ut för anafylaktisk chock och då gällde det minuter. Fast då gällde det inte nötter, utan mjölkchoklad. Vi blev ändå tillsagda att aldrig ens ha nötter i hemmet ... bara dammet när man knäckte dem kunde vara livsfarligt för dottern Mitt råd är att du beställer tid på Primärvården för allergiutredning. Till dess... låt bli nötter i alla former. Var rädd om dig!
|
|
|
|
|
03-01-2008, 22:56
|

Medlem

|
Tack alla goa människor för era råd och er omtanke! Jag ska se till att testa mig - slängde hela det kvarvarande innehållet i julens nötskål, även om det bara var hasselnötter och valnötter. Möter jag en paranöt i fortsättningen kommer jag att gå över till andra sidan gatan! Hälsar Selma
|
|
|
|
|
04-01-2008, 13:25
|
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34

|
CITAT (aq42 @ 02-01-2008, 21:00)  Paranötter lär dessutom inte vara särskilt nyttiga, fel sorts fett. Valnötter anses vara bästa alternativet. Vilken sorts fett de innehåller lär ju vara tämligen ointressant om inte nötterna utgör minst några % av kosten. Och för de flesta av oss så utgör ju bara nötterna en betydelselös andel av kosten.
|
|
|
|
|
04-01-2008, 17:29
|

Medlem
Antal inlägg: 11 272
Medlem nr: 2 892

|
Jag tål varken äpplen eller de flesta nötter, i vilken grad skiftar från år till år. Jag tar alltid en allergitablett innan jag äter något av dem och det fungerar bra, precis som du beskriver att det gick över när du tog en tablett Lilla Selma! Jag tror inte att man ska vända upp och ner på himmel och jord för alla allergiska reaktioner, de flesta är bara irriterande och inte farliga och går att bota med en allergitablett. Jag får bara anafylaktisk chock av penicillin så DET äter jag inte  . Men det är ett ganska ovanligt allergiskt tillstånd och ingenting som man ska gå omkring och tro att man drabbas av för att det kliar i halsen. Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|
|
|
|
|
05-01-2008, 10:32
|

Medlem
Antal inlägg: 4 878
Medlem nr: 9 054

|
CITAT (Fenja @ 04-01-2008, 17:29)  Jag tål varken äpplen eller de flesta nötter, i vilken grad skiftar från år till år. Jag tar alltid en allergitablett innan jag äter något av dem och det fungerar bra, precis som du beskriver att det gick över när du tog en tablett Lilla Selma! Jag tror inte att man ska vända upp och ner på himmel och jord för alla allergiska reaktioner, de flesta är bara irriterande och inte farliga och går att bota med en allergitablett. Jag får bara anafylaktisk chock av penicillin så DET äter jag inte  . Men det är ett ganska ovanligt allergiskt tillstånd och ingenting som man ska gå omkring och tro att man drabbas av för att det kliar i halsen. Mvh Fenja Fenja, du tar på dig ett stort ansvar när du avfärdar ett mycket farligt tillstånd med att "de flesta är bara lite irriterande och inte farliga och går att bota med en allergitablett"! Om du någon gång har arbetat på en akutmottagning så skulle du veta att det är inte så enkelt! Får man en anafylaktisk chock så handlar det om minuter! Har man reagerat med klåda i svalg och öron så kan det mycket väl hända att nästa reaktion blir just en anafylaktisk reaktion. Så att låta testa sig med det snaraste är inte att vända upp och ner på himmel och jord.
--------------------
Den som väntar på att ta nästa steg, kan bli stående på ett ben resten av livet. 
|
|
|
|
|
05-01-2008, 20:55
|

Medlem

|
Jag lovar att se till att få en test snarast. Inser allvaret. Tack för alla omtankar!
Kram från Selma
|
|
|
|
Netha
|
05-01-2008, 21:03
|
Gäster

|
CITAT (Lilla Selma @ 05-01-2008, 20:55)  Jag lovar att se till att få en test snarast. Inser allvaret. Tack för alla omtankar!
Kram från Selma Det tycker jag är förståndigt Kanske får du Adrenalin att ha till hands för att häva ev svåra reaktioner ... det fick vår dotter. Kändes som extra säkerhet när/om det hände igen.
|
|
|
|
|
05-01-2008, 21:10
|

Medlem
Antal inlägg: 11 272
Medlem nr: 2 892

|
CITAT (Lilla Birka @ 05-01-2008, 10:32)  Fenja, du tar på dig ett stort ansvar när du avfärdar ett mycket farligt tillstånd med att "de flesta är bara lite irriterande och inte farliga och går att bota med en allergitablett"! Om du någon gång har arbetat på en akutmottagning så skulle du veta att det är inte så enkelt! Får man en anafylaktisk chock så handlar det om minuter! Har man reagerat med klåda i svalg och öron så kan det mycket väl hända att nästa reaktion blir just en anafylaktisk reaktion. Så att låta testa sig med det snaraste är inte att vända upp och ner på himmel och jord. Jag vet lilla Birka, jag har haft lungödem så att det handlat om minuter, fått fara in med ambulans och fått en massa adrenalin och kortison. Så vitt jag förstått så kan inte att testa om man får en anafylaktisk chock nästa gång? Jag hade ätit en massa penicillinkurer innan jag fick min och tålt det hur bra som helst. Jag tycker ändå inte att man ska vara "hysterisk", i slutändan så ser man ju bara till att man får ett "mindre" liv om man ska hålla på att undvika en massa som kanske inte är nödvändigt. Det går att leva med och medicinera en massa allergiska tillstånd så att man kan fungera som omvärlden. Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|
|
|
|
|
05-01-2008, 21:48
|
Medlem
Antal inlägg: 8 694
Medlem nr: 4 012

|
Nä det är ju synd om man ska undvika nåt gott som man inte skulle behöva undvika, därför är det bäst att göra ett test.
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|