|
livstids fängelse, varför heter det livstid???? |
|
|
|
07-01-2008, 11:39
|

Medlem
Antal inlägg: 2 404
Medlem nr: 11 016

|
Har ofta funderat över detta med livstids fängelse i Sverige. Det blir ju inte livstid  . CITAT Livstids fängelse är i många länder lagens strängaste straff. I Sverige innebär påföljden fängelse på obestämd tid, dock i praktiken minst 18 år. Detta eftersom det längsta tidsbestämda straffet idag är 18 år och trenden går mot längre straff. Frigivning sker efter nådeansökan och beslut av regeringen. Regeringen kan också besluta att tidsbestämma straffet ett antal år före frigivningen. Livstidsstraffet är olika hårt mellan olika länder och praktiseras inte alltid i alla länder. I vissa länder utdöms istället överdrivet långa föngelsestraff, i storleksordningen 200-500 år fängelse, detta förmodligen för att garantera att det verkligen blir hela livet ut i fängelse. Sverige. I Sverige kan följande brott ge livstids fängelse. Mord Folkmord Människorov Mordbrand (grov) Allmänfarlig ödeläggelse (grov) Sabotage (grovt) Kapning (grovt) Sjösabotage eller luftfartssabotage (grova) Flygplatssabotage (grovt) Spridande av gift eller smitta (grovt) Myteri, i vissa fall Uppror (Brottsbalken 18 kap 1 §) Högförräderi (Brottsbalken 19 kap 1 §) Trolöshet vid förhandling med främmande makt Egenmäktighet vid förhandling med främmande makt, i vissa fall Grovt spioneri Lydnadsbrott (grovt) Rymning (av krigsman) Undergrävande av stridsviljan Försummande av krigsförberedelse Obehörig kapitulation Stridsförsumlighet Landsförräderi Folkrättsbrott (grovt) Olovlig betattning av kemiska vapen (grovt) Olovlig befattning med minor (grovt) Olovlig kärnsprängning (grovt) Terroristbrott (Terroristlagen 2 § 2 st). Även försök till de flesta av dessa brott kan straffas med livstids fängelse. För med information om gällande rätt se http://justitie.regeringen.se/propositione.../sou2002_26.pdf i vilken (även) en ny ordning av frigivning från livstidsstraffet föreslås. Detta citat från Susning.nu Är vi inte för mjäkiga i Sverige eller är det jag som är ute och cyklar.
--------------------
"Förolämpningar är argument som används av folk som har fel." Rousseau
|
|
|
|
2 sidor
1 2 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
07-01-2008, 11:50
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Ett problem idag är att det är ett stort steg mellan 10 år för mord och livstid, som i praktiken är ca 20 år. Det är dock på gång med längre tidsbestämda straff. Anser att det är bättre med tidsbestämda straff än det otydliga "livstid". Samtidigt måste man ha en möjlighet att låsa in farliga människor så länge det behövs.
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
07-01-2008, 12:12
|
Medlem
Antal inlägg: 2 496
Medlem nr: 7 002

|
Vilken lista! Jag trodde livstid (hur långt det nu är/blir) bara gällde mord och spioneri. Har någon i modern tid dömts till livstid för något av de andra brotten, tex grovt lydnadsbrott (undrar vad det är)?
--------------------
Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3
|
|
|
|
|
07-01-2008, 12:15
|

Medlem
Antal inlägg: 1 072
Medlem nr: 3 347

|
CITAT (vindspel @ 07-01-2008, 11:39)  Har ofta funderat över detta med livstids fängelse i Sverige. Det blir ju inte livstid  . Detta citat från Susning.nu Är vi inte för mjäkiga i Sverige eller är det jag som är ute och cyklar. Hej, vi har alltid varit för mjäkiga... hoppas på hårdare tag.
--------------------
Zon III till vardags men Zon IV i övrigt...
|
|
|
|
|
07-01-2008, 12:25
|
Medlem
Antal inlägg: 1 092
Medlem nr: 12 412

|
I sverige heter det Kriminalvård oavsett vad en människa har begått ska den få en chans att bättra sig och sona sitt straff. Rättsystemet är i många fall "sjukt" t.ex då en som våldtagit en vuxen får ett hårdare straff än en som våldtagit ett barn,eller när en bankrånare får fängelse medans en företagspamp som länsat sitt företag på 200 millioner går fri.
|
|
|
|
|
07-01-2008, 12:28
|

Medlem
Antal inlägg: 1 401
Medlem nr: 648

|
Till Krellus: Hur menar du med hårdare tag? tror du att en människa på runt 20 år ska låsas in i bojor, i mörkercell stående etc såsom de gjorde förr? Blir det bättre? Behandling, motivation och medmänsklighet är det som vi arbetar med mot våra klienter. Straffet ska vara något som kan leda till förändring och inte försämring. Eller tror du att det bara är en viss sorts människor som sitter i fängelse?
Jag har förståelse att målsägande och brottsutsatta tänker så, men hur tänker den vanliga svensken?
Tror du att USA´s statistik med unga dömda blir bättre för att de har dödsstraff? Är inte skotten i colombine ett tydligt tecken att hårda tag eg inte leder till annat än grövre brottslighet? För dessa kriminella element har ingenting att frukta, vad är ett liv värt när deras liv och leverne inte är värt något ALLS.
Det finns människor som lever 80 % av sitt liv, sitt vuxna liv i fängelse för att de har inget annat. 3 generationer som kommer och går, som nästan föds och faktiskt dör i svenska fängelser.
Nu menar jag inte att de dömda har eller skall ha det lätt när de sitter inom kriminalvården. och alla som döms sitter inte i fängelse, de som döms till rättspsykiatrisk vård vårdas inom landstingens rättspsykiatriska avdelningar. De yngsta som döms som är över 15 år, sitter på SiS hem osv
Redigerat av lilla mamma: 07-01-2008, 12:34
--------------------
Det är skönt när allt är grönt
|
|
|
|
|
07-01-2008, 12:29
|

Medlem
Antal inlägg: 4 474
Medlem nr: 2 552

|
Livstid är ett obestämt straff och visst kan det vara så att man får sitta väldigt länge. Själv kan jag inte se nyttan av "hårdare tag" och "längre straff" om det inte finns relevant verksamhet och behandling under verkställighetstiden. Kan inte heller se nyttan av att förverkliga ett livstidsstraff för en person på 90 år som knappt kan ta sig fram med en rullator, eller en person som drabbats av någon sjukdom (demens, stroke eller annan livslång sjukdom) som gör att de försämras och istället kan behöva professionell vård och inte kriminalvård då de knappast kommer att klara av att komma ut i samhället som återrehabiliterade människor.
|
|
|
|
|
07-01-2008, 12:29
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
"Spridande av gift eller smitta (grovt)"
Jösses, det visste jag inte. Låter ju alldeles utmärkt, då kan ju så kallade HIV-män (eller HIV-kvinnor) som medvetet sprider smitta låsas in tills ett botemedel mot HIV hittats.
Nu senast var det väl en HIV-man som fick 2 år som straff. 2 år? Försöker man att medvetet smitta någon med HIV ska man inte få gå lös.
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
07-01-2008, 13:16
|
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34

|
CITAT (vindspel @ 07-01-2008, 12:39)  Har ofta funderat över detta med livstids fängelse i Sverige. Det blir ju inte livstid  . Detta citat från Susning.nu Är vi inte för mjäkiga i Sverige eller är det jag som är ute och cyklar. Jämfört med vilket annat land? Mitt intryck är att Sverige har längre straff än övriga nordiska länder (Norge har 21 år som längsta straff, Finland har ingen som suttit längre än 20 år). Rent principiellt tycker jag att det är fel att över huvud taget ha livstidsstraff, det är bättre med tidsbestämda straff - även om dessa sedan kan bli mycket långa, i vissa länder flera 100-tals år!
Redigerat av KURT: 07-01-2008, 13:18
|
|
|
|
|
07-01-2008, 13:29
|
Medlem
Antal inlägg: 2 075
Medlem nr: 6 256

|
"Obehörig kapitulation" Va ä dä?
--------------------
Odlingzon 2
|
|
|
|
Gunilla T
|
07-01-2008, 13:44
|
Gäster

|
CITAT (Tezzla @ 07-01-2008, 13:29)  "Obehörig kapitulation" Va ä dä?  I händelse av krig....
|
|
|
|
|
07-01-2008, 14:08
|

Medlem
Antal inlägg: 1 123
Medlem nr: 250

|
CITAT (Myosotis @ 07-01-2008, 14:03)  Om man släpper ut mördare osv. efter bara några års fängelse så innebär det att den som står bakom mig i kassakön på ICA kan vara en mördare. Eller den som jag möter på skogspromenaden. Det tycker i alla fall jag är obehagligt. Man vet aldrig något om den som står bakom i kön eller som man möter i skogen, det kan ju vara en potentiell mördare. Det är nog bäst att hålla sig inne för säkerhets skull.
--------------------
Lena
|
|
|
|
|
07-01-2008, 14:14
|
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34

|
CITAT (Myosotis @ 07-01-2008, 15:03)  Om man släpper ut mördare osv. efter bara några års fängelse så innebär det att den som står bakom mig i kassakön på ICA kan vara en mördare. Eller den som jag möter på skogspromenaden. Det tycker i alla fall jag är obehagligt. Om personen i fråga inte befinner sig i fängelse, så har han/hon avtjänat straffet. Alternativet är att låsa in alla som fälls för brott på livstid!
|
|
|
|
|
07-01-2008, 14:19
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (Lena i Torslanda @ 07-01-2008, 14:08)  Man vet aldrig något om den som står bakom i kön eller som man möter i skogen, det kan ju vara en potentiell mördare. Det är nog bäst att hålla sig inne för säkerhets skull. Dessutom finns alla de som mördat med inte åkt dit för sitt brott...
|
|
|
|
|
07-01-2008, 14:25
|
Medlem
Antal inlägg: 1 092
Medlem nr: 12 412

|
En person som mördar och anses som farlig för sig själv och andra och lider av grav psykisk störning hör hemma på mentalsjukhus,då är den personen placerad inom rättspsykiatrin och ska sitta inlåst på mentalsjukhus.
|
|
|
|
|
07-01-2008, 14:25
|

Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14

|
CITAT (Pirum @ 07-01-2008, 12:29)  .../ Nu senast var det väl en HIV-man som fick 2 år som straff. 2 år? Försöker man att medvetet smitta någon med HIV ska man inte få gå lös. Håller med, jag tycker nog att det borde ses som mordförsök alt. grovt försök till kroppsskada.
--------------------
Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
07-01-2008, 14:26
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
Generellt straffas brott mot personer (rån, överfall, tortyr, etc) för lågt i Sverige, enligt min ringa mening. Livstidsstraff bör man inte utdela lättvindigt givetvis, men det vore bättre att ge tidsbestämda straff.
Givetvis bör kriminella få stora möjligheter att erhålla kompetent vård, så att de inte återupptar brottsliga gärningar när de försätts på fri fot. Här har samhället ett väldigt stort ansvar vad gäller att fixa jobb etc. Det är ofta enormt svårt för en person som dömts för brott att få jobb. Man bör givetvis även försöka förhindra brott innan de uppkommer.
Men, som sagt, har man begått avskyvärda handlingar, betett sig som en fähund och mördat, våldtagit, misshandlat - ja, då bör man skaka galler i många år.
(När det gäller kompetent vård under fängelsevistelsen så är det ju kontroversiellt - det kan lätt tolkas som hjärntvätt att försöka få folk att "tänka rätt", men, all vård behöver inte vara så komplicerad. Det kan räcka med att förbjuda styrketräningsgym, och liknande, bättre att ge fångarna bibliotek eller en löprunda...)
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
07-01-2008, 15:05
|

Medlem
Antal inlägg: 1 072
Medlem nr: 3 347

|
CITAT (lilla mamma @ 07-01-2008, 12:28)  Till Krellus: Hur menar du med hårdare tag? tror du att en människa på runt 20 år ska låsas in i bojor, i mörkercell stående etc såsom de gjorde förr? Blir det bättre? Det beror naturligtvis på brottets karaktär...
--------------------
Zon III till vardags men Zon IV i övrigt...
|
|
|
|
|
07-01-2008, 16:27
|

Medlem
Antal inlägg: 752
Medlem nr: 10 947

|
Jag är för human inlåsning på livstid av de riktigt farliga individerna. Vad som glömts bort idag är det generella brottsförebyggande arbetet. Dvs satsningar på resurser till skola, fritidsgårdar, evenemang för ungdomar etc. Satsning på fler poliser är väl bra, men då skall de arbeta mer brottsförebyggande och inte bara rycka ut på redan begågna brott! Kvarterspoliser, patrullerande poliser etc är vad som behövs för att kvinnor och barn skall kunna känna sig trygga på kvällar och helger. Om man tänker efter noga; en fredag eller lördagskväll i en normal svensk småstad - hur många nykra/sansade vuxna personer är ute och rör sig i stadsmiljön?
Viktigt att nämna i sammanhanget är att fängeslestraff är en bevisat dålig brottsförebyggande insats för de brottslingar som en dag skall ut i samhället. I bästa fall fungerar de som avgiftningskliniker och rekreationshus för människor med narkotika- och alkoholberoende (många längtar tillbaka till fängeslets trygga värld, när de kommit ut). I enstaka fall fungerar fängelset som det var tänkt från början, dvs som en plats för brottslingen att i lugn och ro kontemplera över sina gärningar. USA och Ryssland har ca 600-700 fångar per 100000 innevånare, motsvarande i Sverige är runt 60-70 har jag för mig. Finland har legat högre än Sverige och de andra nordiska länderna men är på väg att minska sitt fångtal. Är kriminaliteten lägre i USA? Hur ser det ut i Ryssland? Vad kostar en fängesleplats? Svar: flera tusen kronor dygnet. Det måste finnas andra vägar än att ropa på strängare straff! Tror jag.
--------------------
Fånga dagen? - Visst! Men ta inte livet av dig när du jagar!
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|