Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Kamelia japonica, Tips?
          nilssontherese
          Inlägg 09-01-2008, 13:53
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 420
          Medlem nr: 800

Jag är nyligen ägare till en underbar kamelia japonica!! rolleyes.gif efter att ha läst om kamelior så känns det hopplöst att få den att överleva *suck*.HJÄLP! Läste i en tidigare tråd att några odlade kamelia utomhus? Jag bor i zon1. Har oxå ett förråd men det är oisolerat och det blir kallt där om det är minus ute. Kamelian jag köpte hade *spräckliga blommor* i rosa och vitt, lästa nånstans att bara rena färger var extra härdiga??Rätt fel?? Jag vill ju såååååååååååååååå gärna få den att överleva! Tyckte det var ett billigt fynd 149:- för en fint grenad liten planta. Rummet jag har den nu i är det svala fönster inget element runt 19 nu när den har knoppar.Läste med nånstans att alla knoppar på köpta drivna plantor lär trilla *snyft* hoppas inte det! thumbdown.gif
          Jag är djupt tacksam för all råd och tips jag kan få om att odla den ute eller på annat sätt rolleyes.gif

--------------------

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Lena i Torslanda
          Inlägg 09-01-2008, 13:58
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 123
          Medlem nr: 250

Tyvärr är det så att dina knoppar kommer att ramla av om du inte sätter ut den svalt. Kamelia klarar några få minusgrader utan problem. När vädret är som idag grått, fuktigt och +3 här i Gbg så är det perfekt. Det är ingen mening att försöka ha den inne så du har inget att förlora p åatt ställa ut den. Blir det ihållande kyla så vira in den i säckväv eller liknande.

--------------------
          Lena

Citera
          anx
          Inlägg 09-01-2008, 14:05
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 71
          Medlem nr: 10 395

Jag köpte en kamelia förra månaden; den står i 10 grader, den har tappat nästan alla knoppar, en blomma är nära att slå ut, men det har den varit nästan ända sedan jag köpte den. Jag känner också en viss prestationsångest när jag läser alla artiklar....hur ska man klara det här....men eftersom jag bor nära torslanda ska jag nog ta Lenas råd:) så den flyttar ut idag!

Citera
          MariaS
          Inlägg 09-01-2008, 14:06
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Min kamelia har jag nu för andra vintern i rad, på vår glasveranda. (Zon 1-2) Verandan har någon grad varmare än det är ute.
          Förra vintern fick den utstå -18grader och satte massor av knoppar efter det. Däremot är den rätt känslig för vindar, märkte jag. Den är inte speciellt förtjust i det.
          Till våren kommer jag att plantera ut min i alla fall, på ett skyddat läge i sydost.
          Du borde inte heller ha några problem med din kamelia. Men ställ ut den i ditt förråd, den behöver kyla också. Se bara till att jorden är fuktig (Inte blöt) där den står i förådet.

Citera
          nilssontherese
          Inlägg 09-01-2008, 14:10
          Länk hit: #5

Medlem

Tack för snabba svar tar tacksamt mot fler! Det jag tycker är lite ledsamt är att jag inte får njuta av de vackra blommorna utan att de ska stå ute eller i förrådet där jag inte ser den *snyft*....men det kanske är lika bra så den inte dör för mig biggrin.gif tack alla som svarat hittills

--------------------

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 09-01-2008, 14:30
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (nilssontherese @ 09-01-2008, 13:53) *
          Jag är nyligen ägare till en underbar kamelia japonica!! rolleyes.gif efter att ha läst om kamelior så känns det hopplöst att få den att överleva *suck*.HJÄLP! Läste i en tidigare tråd att några odlade kamelia utomhus? Jag bor i zon1. Har oxå ett förråd men det är oisolerat och det blir kallt där om det är minus ute. Kamelian jag köpte hade *spräckliga blommor* i rosa och vitt, lästa nånstans att bara rena färger var extra härdiga??Rätt fel?? Jag vill ju såååååååååååååååå gärna få den att överleva! Tyckte det var ett billigt fynd 149:- för en fint grenad liten planta. Rummet jag har den nu i är det svala fönster inget element runt 19 nu när den har knoppar.Läste med nånstans att alla knoppar på köpta drivna plantor lär trilla *snyft* hoppas inte det! thumbdown.gif
          Jag är djupt tacksam för all råd och tips jag kan få om att odla den ute eller på annat sätt rolleyes.gif

jag har 2på friland , den ena blommar nu och har så gjort hel vintern under milda perioder , dock har jag haft kamelior som både tålt -15c utan skador och dom som varit döda vid -10c . som maria sa dom tål inte vindar alls , jag har förlorat2kamelior i kraftiga vinter stormar . plus sorkar älskar kamelia har även där förlorat en kamelia .

så jag har förlorat hmm 3 kamelior och har nu 2som klarat sig ute hes mig med skydd (typ blåser det skydd även om det är få minusgrad ) är det bara vindstilla och torrt så tål dom som sagt en hel del . finns ju moderna hybrider och sorter för svenksklimat som tål neråt -22c -25c ( har dock glömt namnet på va dom hette ) .

du bör sätta det ute eller svalt runt 05c +5c och ljust , dock behöver dom inte frost för att blomma men tål det även om dom står i kruka .

så som du beskriver blommorna hade jag en i samma färg och den var den känsligaste jag haft , har en nu som är rosa och den får bladskador vid -6c men överlever lägre en så och får nya blad till våren . men dock är det min rosa som blommor tidigast(hmm eller senast hur man nu ser det) och bäst .

ska du ha den på friland sätt den i ett skyddat östläge och skydda den för vindar och vira in den i grön vinterväv om det går under -5c . finns som sagt många sorter av camellia japonica och alla tål inte många graders frost därför ska du skydda den när det går under -5c . plus skotta över massa snö .

plus har du klarat den en vinter så är den tåligare nästa plus skulle den frysa ner skjuter den nytt , den som blev upp äten av sorkar frös ner en gång och i juni hade den vuxit upp igen från rötterna , denna blommade även bra och växte bra på sommaren tills sorken va framme . men men

plus en viktig sak blommorna tål inte frost . men knopparna gör

Redigerat av flaxss: 09-01-2008, 14:39

Citera
          nilssontherese
          Inlägg 09-01-2008, 14:39
          Länk hit: #7

Medlem

Skulle en plats i en kruka på altanen här utanför duga?Om jag ska täcka plantan sveper jag om hela kronan och allt med grön väv?
          Kom att tänka på ytterligare en fråga....om den nu inte tycker om högre temperaturer hur blir det då på sommaren? Den sommaren det var tropiskt klimat och 30 grader varje dag minns ni den? Hur klarade sig kameliorna då?

--------------------

Citera
          MariaS
          Inlägg 09-01-2008, 14:45
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (nilssontherese @ 09-01-2008, 14:39) *
          Skulle en plats i en kruka på altanen här utanför duga?Om jag ska täcka plantan sveper jag om hela kronan och allt med grön väv?
          Kom att tänka på ytterligare en fråga....om den nu inte tycker om högre temperaturer hur blir det då på sommaren? Den sommaren det var tropiskt klimat och 30 grader varje dag minns ni den? Hur klarade sig kameliorna då?

Mycke vatten är vad de behöver då. Står den i kruka, är det lätt att flytta den till lite skuggigare plats också. Sen är nog min uppfattning, att det är mer själva solbrännan som den tål sämre, än värme egentligen.
          Du ser väl till att ha den planterad i torv förresten.

Citera
          skogstroll
          Inlägg 09-01-2008, 14:48
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

Jag har oxå en kamelia som jag ställt ut i kallväxthuset under vintern. Förra vintern hade jag den inne och knopparna bara ramlade av så det var ju ingen vits liksom. Nu kommer det en massa knoppar, så jag antar att jag snällt får traska ner om jag vill se den blomma eller försöka hitta nån bra plats åt den... suck...

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          nilssontherese
          Inlägg 09-01-2008, 14:50
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (MariaS @ 09-01-2008, 14:45) *
          Mycke vatten är vad de behöver då. Står den i kruka, är det lätt att flytta den till lite skuggigare plats också. Sen är nog min uppfattning, att det är mer själva solbrännan som den tål sämre, än värme egentligen.
          Du ser väl till att ha den planterad i torv förresten.

Den var planterad i en lerkruka när jag köpte den.Den står kvar i den för jag vågade inte att plantera om den nu när det var knoppar unsure.gif ok så mycket vatten vid höga temperaturer! Och inte brännande sol.
          Frågvisa jag har ju en till fråga då.Varför tål den inte 19 inne då(utan element)?? Ovetande om kamelior som jag är *fniss*

CITAT (skogstroll @ 09-01-2008, 14:48) *
          Jag har oxå en kamelia som jag ställt ut i kallväxthuset under vintern. Förra vintern hade jag den inne och knopparna bara ramlade av så det var ju ingen vits liksom. Nu kommer det en massa knoppar, så jag antar att jag snällt får traska ner om jag vill se den blomma eller försöka hitta nån bra plats åt den... suck...

Ok trist att knopparna trillar vid högre temp *suck*...den har ju så vackra blommor!

--------------------

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 09-01-2008, 14:53
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (nilssontherese @ 09-01-2008, 14:39) *

allt ska du svepa in i väv .

den tycker om högtemp under sommaren men inte under vintern och hösten .

men våren och sommaren behöver den så mycket värme den kan få ( enbart för den svenska sommaren är så sval det är sällan vi får över +35c i skuggan )

mina har tålt temp på runt +40c +45c och låg fukt och torka i dom mest soligaste lägena . jag har mina i fullsol ( vilket gör att bladen bränns när dom är nyplanterade ) och när solen steker blir där varmt och torrt . men mina kamelior växte som två idioter . och dom klarade den varma sommaren där jag hade i norr +30c +33c plus torka från juli till sept .

CITAT (nilssontherese @ 09-01-2008, 14:50) *
          Den var planterad i en lerkruka när jag köpte den.Den står kvar i den för jag vågade inte att plantera om den nu när det var knoppar unsure.gif ok så mycket vatten vid höga temperaturer! Och inte brännande sol.
          Frågvisa jag har ju en till fråga då.Varför tål den inte 19 inne då(utan element)?? Ovetande om kamelior som jag är *fniss*
          Ok trist att knopparna trillar vid högre temp *suck*...den har ju så vackra blommor!

den tål inte en så torr och hög vintertemp eller hösttemp .

Citera
          nilssontherese
          Inlägg 09-01-2008, 14:56
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (flaxss @ 09-01-2008, 14:53) *
          allt ska du svepa in i väv .

den tycker om högtemp under sommaren men inte under vintern och hösten .

men våren och sommaren behöver den så mycket värme den kan få ( enbart för den svenska sommaren är så sval det är sällan vi får över +35c i skuggan )

mina har tålt temp på runt +40c +45c och låg fukt och torka i dom mest soligaste lägena . jag har mina i fullsol ( vilket gör att bladen bränns när dom är nyplanterade ) och när solen steker blir där varmt och torrt . men mina kamelior växte som två idioter . och dom klarade den varma sommaren där jag hade i norr +30c +33c plus torka från juli till sept .
          den tål inte en så torr och hög vintertemp eller hösttemp .

Ok det var ett utförlligt svar...Trist att det inte funkar att ha den inne *suck*.Kanske går det att tänja på gränserna?? hehe nån som lyckats ?? att ha den inne och blomma så att säga? jag har lyckats att få andra blommor att blomma inne som normalt inte skulle göra det i inomhusklimat. Roligt att testa att tänja på gränserna!
          Ytterligare en undring har jag.Tror ni att alla knopparna kommer trilla oavsett ifall jag sätter ut den eller har den kvar inne??

--------------------

Citera
          MariaS
          Inlägg 09-01-2008, 14:57
          Länk hit: #13

Medlem

Det är som flaxxs skriver, den behöver helt enkelt någon form av vila när den ska blomma g.gif hmm det låter dumt. Den klarar helt enkelt inte av att både blomma och växa till sig på samma gång. Så kyl = blomning, värme=tillväxt

Citera
          nilssontherese
          Inlägg 09-01-2008, 15:02
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (MariaS @ 09-01-2008, 14:57) *
          Det är som flaxxs skriver, den behöver helt enkelt någon form av vila när den ska blomma g.gif hmm det låter dumt. Den klarar helt enkelt inte av att både blomma och växa till sig på samma gång. Så kyl = blomning, värme=tillväxt

Aha!! nu gick det upp ett ljus.Så man kan alltså få den att överleva inne och växa bara man ser till att den har det fuktigt spraya ofta och lite lägre temp eftersom vi har mindre ljus nu.Rätta mig om ni tycker annat a0a.gif sedan sätta ut den när det är ngorlunda bra temp på våren och hoppas på blommor eller?? DET KAN ju lyckas hihi

--------------------

Citera
          MariaS
          Inlägg 09-01-2008, 15:03
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (nilssontherese @ 09-01-2008, 15:02) *
          Aha!! nu gick det upp ett ljus.Så man kan alltså få den att överleva inne och växa bara man ser till att den har det fuktigt spraya ofta och lite lägre temp eftersom vi har mindre ljus nu.Rätta mig om ni tycker annat a0a.gif sedan sätta ut den när det är ngorlunda bra temp på våren och hoppas på blommor eller?? DET KAN ju lyckas hihi

tummenupp.gif Klirr.

Citera
          nilssontherese
          Inlägg 09-01-2008, 15:06
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (MariaS @ 09-01-2008, 15:03) *
          tummenupp.gif Klirr.

yahoo.gif thanks.gif

--------------------

Citera
          Lena i Torslanda
          Inlägg 09-01-2008, 15:41
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 1 123
          Medlem nr: 250

Kan inte hålla med - du kommer INTE att kunna få den att överleva inne om du inte kan sänka tempen till 5-10 grader och ge mkt fukt. Den ska blomma nu , du kommer inte att kunna försena blomningen eftersom Kamelia alltid blommar vid låga temperaturer.
          Ställ ut den, det är det som gäller för Kamelia. Det har aldrig varit och kommer aldrig att bli en inomhusväxt.

--------------------
          Lena

Citera
          nilssontherese
          Inlägg 09-01-2008, 15:49
          Länk hit: #18

Medlem

ok sad.gif

--------------------

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 09-01-2008, 16:34
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (nilssontherese @ 09-01-2008, 15:02) *

du ska ha den ute hela tiden och ev skydda eller ha den ute så länge det går och sedan under kalla nätter ha den inne svalt och fuktigt och ljust . du kan ha den ute under hela året så länge det inte blir för mycket frost då öppnade blommor inte tål frost . vilket gör att du under milda vintrar kan ha den ute 10-12månader under året . alltså du ska aldrig ha den inne i huset .

det är ju som med andra växter den behöver kyla för att trigga igång blomningen och vill blomma i vår temp sedan vill den växa när det är varmt och sedan sova svalt till kallt och sen börjar den om . inget konstigt alls . du kan sätta ut den när det är runt +1c +5c på dagen och ta in om det blir frost om den blommar . vilket gör att i zon 1 kan du ha den ute från jan-feb till riktig milda vintara att inte ta in den alls under dagen under vintern och enbart ta in den under kyliga vinter nätter .

Citera
          nilssontherese
          Inlägg 09-01-2008, 17:13
          Länk hit: #20

Medlem

Tack för ytterligare svar.Klarar den växlingen från att vara ute i det kalla till att vara inomhus ifall det skulle bli för mycket minus ute?? Så jag inte misshandlar den tongue.gif .Idag har det varit 4.5plus här.

--------------------

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 21:56

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon