CITAT (nilssontherese @ 09-01-2008, 13:53)

Jag är nyligen ägare till en underbar kamelia japonica!!

efter att ha läst om kamelior så känns det hopplöst att få den att överleva *suck*.HJÄLP! Läste i en tidigare tråd att några odlade kamelia utomhus? Jag bor i zon1. Har oxå ett förråd men det är oisolerat och det blir kallt där om det är minus ute. Kamelian jag köpte hade *spräckliga blommor* i rosa och vitt, lästa nånstans att bara rena färger var extra härdiga??Rätt fel?? Jag vill ju såååååååååååååååå gärna få den att överleva! Tyckte det var ett billigt fynd 149:- för en fint grenad liten planta. Rummet jag har den nu i är det svala fönster inget element runt 19 nu när den har knoppar.Läste med nånstans att alla knoppar på köpta drivna plantor lär trilla *snyft* hoppas inte det!
Jag är djupt tacksam för all råd och tips jag kan få om att odla den ute eller på annat sätt

jag har 2på friland , den ena blommar nu och har så gjort hel vintern under milda perioder , dock har jag haft kamelior som både tålt -15c utan skador och dom som varit döda vid -10c . som maria sa dom tål inte vindar alls , jag har förlorat2kamelior i kraftiga vinter stormar . plus sorkar älskar kamelia har även där förlorat en kamelia .
så jag har förlorat hmm 3 kamelior och har nu 2som klarat sig ute hes mig med skydd (typ blåser det skydd även om det är få minusgrad ) är det bara vindstilla och torrt så tål dom som sagt en hel del . finns ju moderna hybrider och sorter för svenksklimat som tål neråt -22c -25c ( har dock glömt namnet på va dom hette ) .
du bör sätta det ute eller svalt runt 05c +5c och ljust , dock behöver dom inte frost för att blomma men tål det även om dom står i kruka .
så som du beskriver blommorna hade jag en i samma färg och den var den känsligaste jag haft , har en nu som är rosa och den får bladskador vid -6c men överlever lägre en så och får nya blad till våren . men dock är det min rosa som blommor tidigast(hmm eller senast hur man nu ser det) och bäst .
ska du ha den på friland sätt den i ett skyddat östläge och skydda den för vindar och vira in den i grön vinterväv om det går under -5c . finns som sagt många sorter av camellia japonica och alla tål inte många graders frost därför ska du skydda den när det går under -5c . plus skotta över massa snö .
plus har du klarat den en vinter så är den tåligare nästa plus skulle den frysa ner skjuter den nytt , den som blev upp äten av sorkar frös ner en gång och i juni hade den vuxit upp igen från rötterna , denna blommade även bra och växte bra på sommaren tills sorken va framme . men men
plus en viktig sak blommorna tål inte frost . men knopparna gör
Redigerat av flaxss: 09-01-2008, 14:39