CITAT (Jan Lindgren @ 11-01-2008, 20:54)

Hej!
Jag gillar rhododendron så R. calostrotum ssp keleticum radicans är nog den lägsta rhoddis som finns. R. fastigiatum SBEC 0804 är låg och den härdigaste fastigiatum jag har provat. Ljung är underbart. Calluna, Erica, Bruckenthalia, Phyllodoce, Cassiope, Daboecia.
Det finns olika storlekar på ljung så man kan välja. Lingon: den amerikanska varianten Minus som är låg och kompakt. Arcteria nana. Phylliopsis. Gaultheria. Gaylussacia. Tranbär. Vaccinium praestans. Vaccinium angustifolia. Det var lite exempel på vedartade växter. De flesta perenner går förvånansvärt bra i torvblock så det är bara att prova. Har du bra klimat så prova Pleione limprichtii. Shortia uniflora gillar jag. Soldanella är inte heller dum. Ramonda, Haberlea, Gentiana sino-ornata hybrider det finns massor. Jag har även hört folk som odlat Lewisia med framgång i torvblock. Har man växter som sprider sig i torvrabatten så brukar de växa ut i blocken. Frön gror också alltför bra i blocken. Det brukar dyka upp diverse små rhododendronplantor och ljungplantor lite överallt. Börjar du leta efter växter som kan trivas så finns det nog inget stopp. Det är bara att försöka.
MVH
Jan Lindgren
Tack Jan
noterar dina växtförslag för att ta med mig när jag går på växtjakt i vår. Jag gissar att de småväxande Rhodona inte finns i vanliga plantskolor utan man får väl leta på växtmarknader...synd att du bor så långt borta.