Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Grannen vill bygga skärmtak på uteplatsen, - jag gillar det inte
          Bee
          Inlägg 14-01-2008, 11:46
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

Jag bor i radhus. Nu vill grannen på södra sidan bygga skärmtak över sin altan. Helst vill han glasa in men då det kräver bygglov (som kostar pengar) så har han kommit fram till att skärmtak blir bra.
          Han har inte kommit med någon direkt fråga till oss grannar om vi tillåter det men han har uttryckt sina önskemål. Jag har inte sagt något men jag tycker inte om det. Det kommer att stjäla en del av vår knappa utsikt och det kommer att stjäla solljuset några viktiga timmar under dagen. Vi kan glömma att ha blommor på den sidan av altanen samt att våra rosor inte får tillräckligt med soltimmar.
          Hur gör jag nu? Han kom häromdagen med en kopia på vad som gäller för bygglov och sa att nu har man ökat ut till 18 kvadratmeter på ett skärmtak utan bygglov. Jag sa att jag visste om det men att han fortfarande måste ha grannarnas tillstånd då det är mindre än 4,5 meter till oss. Han mumlade något om att ha ett formellt möte om detta.
          Jag är inte glad över detta. Det ökar inte precis på grannsämjan (det är inte dom med katten, där är det ok). Skall jag gå med på det och försämra för egen del och behålla en viss nivå av grannsämja eller skall jag sätta ner foten och säga nej med risk för totalt "krig"?

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          5 sidor V   1 2 3 > »   
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          mamamaggan
          Inlägg 14-01-2008, 12:54
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Ni kan inte kompromissa? Blir det bättre för dig om han inte bygger ett så stort tak? Hur skulle han reagera om du berättade den negativa påverkan det blir för dig?

Försök att prata med grannen ! Red ut det här snarast annars blir det bara värre.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Jan af Lisö
          Inlägg 14-01-2008, 15:12
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 348
          Medlem nr: 122

Ställ frågan i forumet byggahus.se; större chans att få många svar. Grannskapsfrågor förekommer regelbundet där.....

Citera
          skogstroll
          Inlägg 14-01-2008, 15:16
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

CITAT (Bee @ 14-01-2008, 11:46) *
          Jag bor i radhus. Nu vill grannen på södra sidan bygga skärmtak över sin altan. Helst vill han glasa in men då det kräver bygglov (som kostar pengar) så har han kommit fram till att skärmtak blir bra.
          Han har inte kommit med någon direkt fråga till oss grannar om vi tillåter det men han har uttryckt sina önskemål. Jag har inte sagt något men jag tycker inte om det. Det kommer att stjäla en del av vår knappa utsikt och det kommer att stjäla solljuset några viktiga timmar under dagen. Vi kan glömma att ha blommor på den sidan av altanen samt att våra rosor inte får tillräckligt med soltimmar.
          Hur gör jag nu? Han kom häromdagen med en kopia på vad som gäller för bygglov och sa att nu har man ökat ut till 18 kvadratmeter på ett skärmtak utan bygglov. Jag sa att jag visste om det men att han fortfarande måste ha grannarnas tillstånd då det är mindre än 4,5 meter till oss. Han mumlade något om att ha ett formellt möte om detta.
          Jag är inte glad över detta. Det ökar inte precis på grannsämjan (det är inte dom med katten, där är det ok). Skall jag gå med på det och försämra för egen del och behålla en viss nivå av grannsämja eller skall jag sätta ner foten och säga nej med risk för totalt "krig"?

Usch va jobbigt. Man kanske lite diskret kan föreslå att grannen kom över till berörda eller för den delen la ett papper i brevlådan, där de skriver sitt godkännande till det hela (om de vill det) för det är väl vad som behövs? Om man går bakom ryggen på grannen till byggnämnden gör ju bara allt bra mycket värre. Och sitta o lida ska man ju inte heller göra.

Redigerat av skogstroll: 14-01-2008, 15:16

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Piccante
          Inlägg 14-01-2008, 16:10
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (skogstroll @ 14-01-2008, 15:16) *
          Usch va jobbigt. Man kanske lite diskret kan föreslå att grannen kom över till berörda eller för den delen la ett papper i brevlådan, där de skriver sitt godkännande till det hela (om de vill det) för det är väl vad som behövs? Om man går bakom ryggen på grannen till byggnämnden gör ju bara allt bra mycket värre. Och sitta o lida ska man ju inte heller göra.

Det är en bra ide att säga till grannen att han ska begära skriftligt godkännande. Alla bor ju inte kvar i samma hus hela livet. Om grannen flyttar kan de som flyttar in anklagas för svartbygge om de inte kan styrka att utbyggnaden har grannarnas godkännande.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Hans i Värmland
          Inlägg 14-01-2008, 17:08
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 112
          Medlem nr: 13 053

Frågan har du själv svarat på.
          Vilket är mest värt att du visar din åsikt eller låter grannen få sitt tak?
          Du kan ju själv bygga ett tak nu när han gör det -ett värstingtak.

Citera
          Kakaduan
          Inlägg 15-01-2008, 10:24
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 788
          Medlem nr: 2 733

Usch, sådant där är ju alltid jättekänsligt. Vad säger grannen på andra sidan honom? Är det bara du som berörs negativt?

Jag har haft ett par liknande situationer där jag bor. Då blev jag tvungen att väga för- och nackdelar mot varandra. Till exempel: om jag säger nej och grannen blir sur på mig - är det värre eller bättre än att jag går och irriterar mig på resultatet om jag inte säger nej? Kan jag leva med att grannarna eventuellt blir sura på mig? Och så vidare...

Jag skulle nog sätta mig själv först i den här situationen. Det verkar ju inte särskilt trevligt alls att bli av med både utsikt och sol och det borde han kunna förstå. Man kan inte alltid stå tillbaka för att andra inte skall bli sura - det har jag lärt mig med åren.

Ring byggnadsnämnden och kolla vad som gäller, ha ett snack med grannen på andra sidan och ta en riktig diskussion med din byggsugne granne innan han hinner för långt i sina planer. Bättre att agera nu och fullt öppet än att vänta.

Kakaduan

Citera
          Bee
          Inlägg 15-01-2008, 14:18
          Länk hit: #8

Medlem

Grannen på andra sidan bor på södra sidan så han tappar inga soltimmar mitt på dagen, däremot kvällssolen går han miste om. Nu är det en ensamstående kille som sällan är ute på altanen. Blommor är inget han intresserar sig för.
          Vi vet att det inte krävs bygglov för skärmtaket, däremot om han vill ha skydd även på sidorna. Men han måste ha vårt godkännande pga närheten. Det framkommer inte riktigt i de skrivelser jag hittat på nätet om dessa skall lämnas in till myndighet eller om det räcker att han behåller dom hos sig.
          Alla grannar i området har markiser, så också vi, och det är ju en helt annan sak. Den drar man in alltsomoftast. Möjligen har grannen inte tänkt på alla nackdelar - förutom en sur granne - som det här drar med sig. Det blir mörkt inomhus, det låter om plasten när det regnar och hur har han tänkt komma åt för rengöring av taket (han är nästintill sjuklig pedant)
          Jag tackar för ert moraliska stöd för jag vill verkligen inte ha detta plasttak nära mig året runt. Jag får nog riskera "krig" för att behålla mitt eget lugn och ha det trivsamt på min altan.

Edit: stavfel

Redigerat av Bee: 15-01-2008, 14:19

--------------------

Citera
          MariaS
          Inlägg 15-01-2008, 14:31
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Om jag inte mins fel (Är inte säker) så måste han lämna in grannarnas godkännande till byggnadsnämnden. Ärendet måste registreras även om det inte kräver bygglov. Men detta skiljer sig nog från kommun till kommun, som många andra lov utan lov. (Är fortfarande inte säker) 4,5 metersregeln gäller i alla fall över hela landet.

Citera
          HelenN
          Inlägg 15-01-2008, 15:05
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 923
          Medlem nr: 10 333

Nämen fy vad tråkigt! Kolla med kommunen, bostadsrättsförening eller dyl, för jag tror inte att det är fritt fram för din granne att göra på detta viset. Lycka Till!

--------------------
          Mitt gamla alias var "Lämås"

Odlar, påtar och rensar i zon 4. Klicka HÄR för att komma till min trädgårdsblogg.

Citera
          Kakaduan
          Inlägg 17-01-2008, 11:40
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 788
          Medlem nr: 2 733

En av mina grannar ville bygga en terass där de tidigare hade haft en balkong. Den var inte heller så stor att den behövde bygglov, men just närheten gjorde att vi som bodde runtom behövde lämna skriftligt medgivande till kommunen. Det kom ett papper från kommunen där man fick skriva JA eller NEJ och underteckna. Den som inte svarade räknades som ett JA. Vi skrev OK och skickade in eftersom det inte berörde oss alls.

Så något måste han ansöka om även om han inte behöver bygglov som sådant om allt skall gå rätt till.

Kakaduan

Citera
          ASAH
          Inlägg 18-01-2008, 12:27
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem nr: 4 944

Jag tycker absolut att du skall vara egoist i detta fall. Att bo så nära varandra kräver en stor skopa hänsynstagande vilket din granne borde förstå. Jag tycker inte att du gör fel som vill ha maximalt med ljus och sol på din uteplats.
          Om du dessutom äger ditt radhus lär ju detta dessutom dra ned värdet på ditt hus i värsta fall. Om han blir sur tror jag det går över relativt snabbt för att han tycker nog det är lika obehagligt som du att vara ovän med grannen.

Citera
          Ralf
          Inlägg 20-01-2008, 08:41
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

I Täby kommun så är det kommunen som begär in grannarnas intyg då det ej gått rätt till när grannar gått runt till sina grannar o bett dom skriva på intyg om att det varit ok när dom velat bygga. Så borde det vara i alla kommuner.

Jag tycker du ska säga nej. Detta beslut med en tillbyggnad ska ni leva med resten av er till som ni bor i huset.
          det är bättre att ta det obehaget med grannen än att gå sen resten av tiden i skuggan o gräma sig.
          I radhusområden bor man ju väldigt nära varandra och måste ta hänsyn på ett helt annat sätt.

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          catlady
          Inlägg 06-02-2008, 14:54
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 1 475
          Medlem nr: 7 256

Jag anser att den som här ovan skrev att ni kanske kunde kompromissa är rätt på det. En dialog börjar med att du bjuder över honom och uttrycker dina rädslor, visar hur hans tak kommer störa utsikt och stjäla sol, och en stilla fråga från dig om han kan tänka sig att bygga något mindre. Det måste väl vara det första steget?

--------------------
          God odlingslycka!
          Hälsningar från Katarina ute på landet i zon 1

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 26-02-2008, 10:50
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

Hallå Bee! Och så vill vi ju absolut veta hur det gick! blink.gif rolleyes.gif Alltid lär man sig nånting...

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 26-02-2008, 14:21
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

CITAT (Fågelvägen @ 26-02-2008, 10:50) *
          Hallå Bee! Och så vill vi ju absolut veta hur det gick! blink.gif rolleyes.gif Alltid lär man sig nånting...

Vill också veta !

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          embees
          Inlägg 26-02-2008, 14:37
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 942
          Medlem nr: 5 956

CITAT (Bee @ 15-01-2008, 14:18) *
          Grannen på andra sidan bor på södra sidan så han tappar inga soltimmar mitt på dagen, däremot kvällssolen går han miste om. Nu är det en ensamstående kille som sällan är ute på altanen. Blommor är inget han intresserar sig för.
          Vi vet att det inte krävs bygglov för skärmtaket, däremot om han vill ha skydd även på sidorna. Men han måste ha vårt godkännande pga närheten. Det framkommer inte riktigt i de skrivelser jag hittat på nätet om dessa skall lämnas in till myndighet eller om det räcker att han behåller dom hos sig.
          Alla grannar i området har markiser, så också vi, och det är ju en helt annan sak. Den drar man in alltsomoftast. Möjligen har grannen inte tänkt på alla nackdelar - förutom en sur granne - som det här drar med sig. Det blir mörkt inomhus, det låter om plasten när det regnar och hur har han tänkt komma åt för rengöring av taket (han är nästintill sjuklig pedant)
          Jag tackar för ert moraliska stöd för jag vill verkligen inte ha detta plasttak nära mig året runt. Jag får nog riskera "krig" för att behålla mitt eget lugn och ha det trivsamt på min altan.

Edit: stavfel

Ge honom ett alternativ till plasttak.
          Om han nyttjar sin terass mera sällan så kanske han kan tänka sig att i stället sätta upp en markis, den kommer ju bara att användas NÄR han är ute.

--------------------
          ******Majsan-zon 1******
          På kanten till Österlen
          >>>>>>>>><<<<<<<<<

Citera
          Bee
          Inlägg 27-02-2008, 13:33
          Länk hit: #18

Medlem

Lägesrapport: Det har inte hänt nånting sen grannen kom med papperskopian om hur man söker bygglov. Jag sa ju då till honom att han måste beakta 4,5metersregeln. Då mumlade han ngt om att kalla oss grannar till ett möte. Detta har inte hänt än. Faktum är att man ser inte röken av nån av dom.
          Det bästa vore om dom köpte ny markis. Den gamla gick sönder (en vajer gick av) och dom ville inte lägga ut 10.000 på en ny markis, hellre bygga in hela altanen (som om det vore billigare).
          Om någon månad kommer väl utesäsongen att ta fart. Då får vi se om han tagit sitt förnuft till fånga.

Jag är väldigt tacksam för ert stöd här! Om/när frågan kommer så kommer jag att säga nej!

--------------------

Citera
          Piccante
          Inlägg 27-02-2008, 15:31
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Bee @ 27-02-2008, 13:33) *
          Lägesrapport: Det har inte hänt nånting sen grannen kom med papperskopian om hur man söker bygglov. Jag sa ju då till honom att han måste beakta 4,5metersregeln. Då mumlade han ngt om att kalla oss grannar till ett möte. Detta har inte hänt än. Faktum är att man ser inte röken av nån av dom.
          Det bästa vore om dom köpte ny markis. Den gamla gick sönder (en vajer gick av) och dom ville inte lägga ut 10.000 på en ny markis, hellre bygga in hela altanen (som om det vore billigare).
          Om någon månad kommer väl utesäsongen att ta fart. Då får vi se om han tagit sitt förnuft till fånga.

Jag är väldigt tacksam för ert stöd här! Om/när frågan kommer så kommer jag att säga nej!

Söker han bygglov så borde du bli tillfrågad av tjänstemannen som handlägger eftersom närmaste granne har rätt att komma med synpunkter. Sen finns ju alltid risken att grannen bygger ändå.... vissa tar lätt på bygglov när det gäller mindre saker och söker inte ens lov.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 27-02-2008, 17:27
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

"Sen finns ju alltid risken att grannen bygger ändå.... vissa tar lätt på bygglov när det gäller mindre saker och söker inte ens lov."

Kan man inte bli tvungen att riva sånt som man byggt utan bygglov? Fast det kanske förutsätter att en granne anmäler bygget. rtfm.gif Grannsämjan i fara igen, alltså.

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera

5 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-08-2025, 22:27

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon